خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا:

دو شرکت خارجی در مناقصه تعیین فاینانسر انتخاب شدند/ نهایی شدن فاینانس 23 فروند هواپیمای جدید/ بوئینگ تامین مالی ۸ هواپیما را پذیرفت

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۵۰۸

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مناقصه انتخاب فاینسرهای خریدهای هواپیماهای ایران ایر دو شرکت اروپایی و چینی انتخحاب شده‌اند گفت:‌ در حال حاضر تامین مالی23 فروند هواپیما نهایی شده است و بوئینگ تامین مالی هشت فروند هواپیما را پذیرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اصغر فخریه کاشان در حاشیه مراسم ورود دو فروند ATR جدید در نشست خبری با اشاره به منابع موجود برای تامین مالی هواپیماهای جدید اظهار داشت: همان طور که بارها گفته‌ام از سه منبع برای تامین مالی هواپیماهای جدید استفاده می‌کنیم که صندوق توسعه ملی، فاینانس شرکت‌های فروشنده و شرکت‌های لیزینگی از منابع موجود هستند.

وی درباره تامین مالی هواپیماهای atr گفت: در حال حاضر هشت فروند هواپیمای ATR تحویل گرفته شده و 12 فروند باقی مانده است که تامین مالی این 12 فروند هواپیما را خود کمپانی ATR بر عهده گرفته است.

فخریه کاشان با بیان اینکه مذاکرات شرکت‌های با سایر شرکت‌های  لیزینگ برای تامین مالی باقیمانده ATR ها ادامه دارد گفت: در حال مذاکره هستیم و هر شرایطی که باعث فاینانس ارزان‌تر شود آن را انتخاب می‌کنیم.

قائم مقام وزیر شهرسازی همچنین با اشاره به پرداخت اقساط خرید هواپیماهای جدید گفت: اقساط هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود و خود هواپیماها وثیقه وام هستند. دولت برای خرید این هواپیماها تضیمنی را ارائه نداده است و قرار بر این است که اقساط از محل درآمدهای ایران ایر پرداخت شود.

فخریه کاشان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا مناقصه تعیین  فاینانسر هواپیماهای جدید برگزار شده است گفت: این مناقصه اخیرا برگزار شده است و با دو شرکت برای تامین مالی قرارداد خرید هواپیماهای جدید وارد مذاکره شده‌ایم.

وی ادامه داد: چند شرکت در این مناقصه باقی مانده بودند که با تغییر شرایط  موجود این تعداد به دو شرکت کاهش پیدا کرد و در حال حاضر مذاکره با این دو شرکت در جریان است.

وی افزود: امیدواریم قبل از پایان سال 96 قرارداد ایران ایر با این شرکت‌ها نهایی شود.

فخریه کاشان تاکید کرد: البته پیش از این با شرکت‌های لیزینگی وارد مذاکره شده بودیم اما شرایط به گونه‌ای بود که به دنبال برگزاری مناقصه و استفاده از بهترین شرایط تعیین فاینانسر بودیم اما با تغییر شرایط بین‌المللی با دو شرکت وارد مذاکره برای تامین مالی هواپیماهای جدید شدیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه تاکنون فاینانس چند هواپیمای جدید اعم از ایرباس و بوئینگ نهایی شده است گفت: احتمالا در سال 2018 سه ایرباس وارد کشور می‌شوند که فاینانس این سه ایرباس تعیین تکلیف شده است و برای فاینانس این سه هواپیما خود شرکت ایرباس متعهد شده است و در حال نهایی کردن آن هستیم.

فخریه کاشان درباره نهایی شدن فاینانس هواپیمای بوئینگ اظهار داشت: همچنین خود کمپانی بوئینگ فاینانس هشت فروند هواپیما را بر عهده گرفته است و تا این لحظه بر روی فاینانس هشت فروند هواپیمای بوئینگ حساب باز کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره مذاکره با دو شرکت فاینانسر برای تامین مالی هواپیماهای جدید گفت: با دو شرکت خارجی که یکی از این شرکت‌ها اروپایی و دیگری چینی است برای تامین مالی هواپیماهای جدید در حال مذاکره هستیم و تاکنون مشکلی در روند مذاکرات با این دو شرکت به وجود نیامده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مبلغ اقساط ایران ایر برای خرید هواپیماهای جدید چقدر است گفت: نمی‌توان در حال حاضر رقم دقیقی از مبلغ اقساط ارائه داد چرا که امکان دارد مبلغ اقساط تغییر کند.

فخریه کاشان همچنین افزود: اگر ایران ایر قادر به پرداخت اقساط در مورد مقرر نباشد مالکیت هواپیماها از آن بانک صنعت و معدن خواهند بود اما با برنامه‌ریزی‌های دقیق برای اصلاح ساختار مالی ایران ایر این مجموعه در تلاش است که اقساط وام‌ها را به موقع بپردازد.

فخریه کاشان ادامه داد: مدت زمان دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی یک ساله است.  

وی همچنین با اشاره به درخواست برخی از دفاتر حقوقی در خارج از کشور برای افشای قرارداد بوئینگ گفت: دو ماه گذشته برخی از دفاتر حقوقی در خارج از کشور به بهانه اینکه ایران در موضوع حادثه 11 سپتامبر دخالت داشته تقاضای افشای قرارداد بوئینگ را داشتند البته این تقاضا در داخل کشور با نیت خوب وجود داشت اما به هر حال امکان افشای قراردادهای خرید هواپیما وجود ندارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ارائه یک فروند هواپیمای رایگان از سوی ایرباس گفت: در مذاکراتمان موفق شدیم یک فروند ایرباس رایگان از این کمپانی بگیریم که در نهایت قرار بر این شد هزینه 99 فروند هواپیما را به ایرباس بپردازیم و صد هواپیما از ایرباس تحویل بگیریم بنابراین درصد تخفیف هواپیمای رایگان در بین 99 هواپیمای دیگر تقسیم شد.

وی همچنین درباره تفاوت فاینانس از شرکت‌های لیزینگ و کمپانی‌های فروش هواپیما گفت:‌ تفاوت آن در زمان فاینانس است به طوری که کمپانی‌های فروشنده هواپیما 10 ساله فاینانس را قبول می‌کنند در حالی ما به دنبال فاینانس 15 ساله هستیم.

فخریه کاشان همچنین درباره تامین بیمه این قراردادها گفت: زمانی بیمه‌ها این قراردادها را پوشش می‌دهند که این قراردادها ضمانت دولتی داشته باشد وقتی در این قرارداد دولت تضمینی را ارائه نکرده است بنابراین پوشش بیمه‌ای هم وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز