خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بانک مرکزی:

چرخه پژوهش در تبدیل دانایی به دارایی نقص دارد/ نظام بانکی کشور با مشکلات ساختاری روبرو است

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۴۵۹

رئیس کل بانک مرکزی گفت: علی‌رغم همه تلاش‌های بانک مرکزی، بخش تولید همچنان در تنگنای مالی قرار دارد که در راستای تامین سرمایه در گردش در کوتاه‌مدت و تامین مالی سرمایه‌گذاری در میان‌مدت و بلند مدت نیاز به تلاش بیشتری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ولی‌الله سیف در مراسم هفتمین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در بانک مرکزی با اشاره به اهمیت پژوهش در تحقق اهداف نظام بانکی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که انجام فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه با هدف گسترش مرزهای علمی و به کارگیری یافته‌های تجربی برای زندگی بشر قدمتی تاریخی دارد.

وی افزود: ضرورت دارد که بانک‌ها علاوه بر تکیه بر بخش تحقیق و توسعه ارتباط خود را با سایر مراکز علمی و پژوهشی تقویت کنند.

وی گفت: در حال حاضر بهره‌مندی از پژوهش‌های موثر یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه همه‌جانبه کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته سه تا پنج درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان به پژوهش‌های مختلف اختصاص داده شده و نه تنها هزینه تشریفاتی محسوب نمی‌شود بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای رفاه در بلندمدت است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حالی که باید بودجه تحقیق و پژوهش تا پایان سال 1404 به 4 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد این میزان همچنان حدود نیم درصد است و هنوز فاصله زیادی با شرایط مطلوب وجود دارد.

سیف افزود: ضعف اصلی در چرخه پژوهش کشور نقصان در تبدیل دانایی به دارایی است.

وی ادامه داد: حجم بالای مراودات مالی و نقل و انتقالات منابع در سطح ملی و بین‌المللی در بستر نرم‌افزاری نهادهای مالی و پرداخت‌های الکترونیکی جابجا می‌شود.

وی گفت: امروزه طیف متنوعی از ابزارهای پرداخت و نگهداری دارایی با درجه نقدپذیری مختلف وجود دارد و بدون توجه به مرزهای جغرافیایی ابعاد جدیدی به بانکداری بین‌المللی اضافه شده است و نوع ارتباطات به گونه‌ای شده که دیگر نمی‌توان مشتریان را از برخی خدمات مالی محروم و یا به استانداردها و شیوه‌های ناکارآمد پاسخگو بود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه ضرورت دارد بانک‌ها علاوه بر تکیه بیشتر به بخش تحقیق و توسعه ارتباط خود را با مراکز پژوشهی تقویت کند گفت: باید بتواند همه ظرفیت‌ها در همه سطوح بهره برد و با بکارگیری تمام توانمندی‌ها و جلب مشارکت همه نیروها نقش موثرتری در اجرایی شدن پژوهش‌ها و پیاده‌سازی نتایج پژوهشی فراهم کرد.

وی گفت: از مهم‌ترین اولویت‌های پژوهشی در نظام بانکی می‌توان به اصلاح و ارتقاء نظام بانکی اشاره کرد. هرچند نظام بانکی کشور اصلاحاتی داشته اما هنوز با مشکلاتی روبرو است که باید در جهت اصلاح مدل کسب و کار بانکی، محدود کردن بنگاهداری بانک‌ها و مسئله مطالبات غیرجاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کاهش نقدشوندگی دارایی‌های نظام بانکی و کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها را ایجاد می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص لزوم بر برخی از پژوهش‌های بانکی گفت: نظام بانکی کشور با مشکلات ساختاری روبرو است که باید در جهت ارتقا نظارت و سلامت بانکی و نظام گزارشگری مالی و تطبیق آن با استانداردهای بین‌المللی و مبارزه با جرائم مالی و تامین مالی تروریسم و فرار مالیاتی اهمیت بیشتری قائل شد.

وی گفت: ضمن آنکه باید به موضوع ارتقا و اصلاح سازوکار نظام ارزی  توجه ویژه داشت که البته پس از تلاطم‌های ارزی 90 تا 92، فضای توام با آسایش نسبی در بازار حکمفرما شد و همچنان درصددیم با احیای نظام ارزی تک‌نرخی به موضوع اصلاح و ارتقاء نظام ارزی بپردازیم.

سیف همچنین گفت: سازوکار مدیریت تعیین سود بانکی از دیگر موضوعاتی است که منجر شد تا رقابت قیمتی بین بانک‌ها و موسسات مالی را متوقف کند اما همچنان یکی از اولویت‌های پژوهشی و کاربردی حوزه پول تلقی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد تک رقمی شدن تورم نیز گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ بانک مرکزی تک‌رقمی کردن تورم بود که در راستای مدیریت مناسب نقدینگی و حفظ ثبات ارزی محقق شد و نرخ تورم طی دو سال اخیر در محدوده تک‌رقمی حفظ شد.

سیف ادامه داد: علی‌رغم همه تلاش‌های بانک مرکزی، بخش تولید همچنان در تنگنای مالی قرار دارد که در راستای تامین سرمایه در گردش در کوتاه‌مدت و تامین مالی سرمایه‌گذاری در میان‌مدت و بلند مدت نیاز به تلاش بیشتری است.

وی گفت: تامین مالی بخش تولید مشروط به رسیدن به اهداف تورمی است و با توجه به چالش‌های موجود در بخش داخل باید بتوان صنعت بانکداری و مالی اسلامی را در سطح بین‌المللی ارتقاء داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز