خبرگزاری کار ایران

کارشناس سازمان مدیریت در گفت‌وگو با ایلنا:

وابستگی دولت به درآمدهای نفتی در بودجه ۹۷ کمتر شده است/ گستره مالیاتی باید افزایش پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۵۶۹

یک کارشناس سازمان برنامه گفت: اگر بخواهیم امنیت ملی را افزایش دهیم باید جلوی فساد اقتصادی را بگیریم. ما باید اقتصاد را رصد کنیم و اگر می‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم و فضای کسب و کار را رونق دهیم باید سیستم اقتصادی‌مان شفاف باشد و مبارزه عملی با پولشویی در دستور کار قرار گیرد

مهدی پازوکی، اقتصاددان و کارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد مزایا و معایب بودجه سال‌ آینده اظهار داشت: از مزایای بودجه سال ۱۳۹۷ کاهش وابستگی بودجه‌ای به نفت است، زیرا درآمد حاصل‌ از نفت در بودجه سال ۹۷ رقمی100  هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است این در حالی است که در سال ۹۶ این عدد ۱۱۴ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: آنچه در لایحه بودجه سال ۹۷ دولت به مجلس ارائه داده نشان می‌دهد وابستگی دولت به درآمدهای نفتی کمتر شده است زیرا قیمت هر بشکه نفت در سال گذشته ۵۰ دلار بود این در حالی است که امسال بهای هر بشکه نفت به ۵۵ دلار رسیده است.

پازوکی ادامه داد: همچنین قیمت ارز در سال گذشته ۳۳۵۰ تومان بود که امسال به ۳۵۰۰ تومان رسیده است و این موضوع نشان می‌دهد که وابستگی ما به درآمدهای نفتی در حال کاهش است.

  این اقتصاددان افزود: منبع دیگر درآمدی دولت، مالیات است. مالیات در بودجه سال ۹۶ رقمی به ارزش ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود که در لایحه سال ۹۷ این رقم به ۱۲۸ هزار رسیده است و به نظر می‌رسد اگر مجموعه سه قوه‌( قضاییه، مجریه و مقننه) با یکدیگر هماهنگ باشند و مجموعه حکومت با یکدیگر همسو باشند درآمدهای مالیاتی می‌تواند بیش از این ارقام باشد.

وی تصریح کرد: البته بنده با افزایش نرخ مالیات در اقتصاد ایران کاملا مخالفم و به اعتقاد بنده گستره مالیاتی باید افزایش پیدا کند.

پازوکی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ درصد از افرادی که باید مالیات پرداخت کنند مالیات می‌دهند و ۴۰ درصد دیگر فرار مالیاتی دارند و ۲۰ درصد دیگر نیز معاف از مالیات هستند.

وی گفت: بر اساس آمارها نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی حدود ۷.۵ درصد است این در حالی است که در ترکیه این نسبت حدود ۲۰ درصد است و در کشورهای توسعه یافته نظیر دانمارک ، نروژ و سوئد این رقم حدود ۵۰ درصد است و در ایران هم باید سعی کنیم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.

پازوکی ادامه داد: ما یکی از بالاترین فرارهای مالیاتی را در جهان داریم این در حالی است که در ایران باید مجلس و قوه قضاییه بتوانند با هماهنگی لازم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.

وی تصریح کرد: باید سیستم پولی و بانکی ما شفاف شود و سازمان مالیاتی به کلیه درآمدهای مالی و پولی کشور دسترسی داشته باشد و سیستم پولی رصد شود و با پولشویی مبارزه عملی شود.

این اقتصاددان گفت: یکی از دلایلی که بانک‌های بزرگ دنیا با ما کار نمی‌کنند این است که بخشی از مؤسسات پولی ما مشکل دارند و ما باید سعی کنیم شفافیت را به آنها برگردانیم و پول‌ها را رصد کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم امنیت ملی را افزایش دهیم باید جلوی فساد اقتصادی را بگیریم. ما باید اقتصاد را رصد کنیم و اگر می‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم و فضای کسب و کار را رونق دهیم باید سیستم اقتصادی‌مان شفاف باشد و مبارزه عملی با پولشویی در دستور کار قرار گیرد و با فعالیت‌های اقتصادی ناشی از رانت، قاچاق کالا، مواد مخدر و رشوه به شدت مبارزه شود.

وی ادامه داد: بخشی از طلب معوق بانک‌ها، کارمندان بانکها هستند که  رشوه گرفته‌اند و ضمانت لازم را دریافت نکرده‌اند. اگر سازمان امور مالیاتی این موضوع را رصد کند که چگونه یک میلیارد تومان به حساب یک کارمند دون پایه بانک واریز می‌شود می‌توان با پولشویی مبارزه کرد.

پازوکی با تاکید بر اینکه مالیات باید ساماندهی شود و مالیات به درستی اخذ شود گفت: در حال حاضر در بودجه، قانون داریم که کل هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات‌ها باشد در حالی که هم اکنون ۸۳ هزار میلیارد تومان تراز عملیاتی بودجه، کسری دارد.

وی در خاتمه گفت: پول نفت باید صرف سرمایه‌‌گذاری‌های زیربنایی و بین نسلی شود اما به دلیل اینکه سایر درآمدها برای تامین بودجه جاری کفاف نمی‌دهد بخشی از آنرا از  نفت می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز