خبرگزاری کار ایران

عیسی کلانتری:

در مصرف آب آینده‌نگری نداشتیم/ برای نسل‌های بعدی چیزی باقی نگذاشتیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۳۲۴

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما در کشور باید بررسی کنیم چه میزان امکانات آب و خاک داریم و چه میزان ظرفیت توسعه در دسترس است. ما برای نسل‌های بعد چیزی باقی نگذاشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، همایش روز جهانی خاک امروز یکشنبه 19 آذرماه با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری معاون امور خاک وزارت جهاد کشاورزی، عیسی کلانتری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، بخشنده معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در سالن خوشه وزارت جهاد برگزار شد.

در این همایش عیسی کلانتری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: حمایت از پوشش گیاهی، حیوانات، آب و خاک با جهان سوم غریبه است به این دلیل که عمدتا از آن بهره‌مند بوده‌اند و قدرش را نمی‌دانند. زمانی با 20 میلیون جمعیت به هر میزان که خواستیم از آب استفاده کردیم و آینده‌نگری نداشتیم. برخی موارد مانند آب از بحران گذشته‌اند و خاک از درون در شرایط بحرانی قرار دارد.

وی افزود: برخی مناطق زیر فشار هستند و جمعیت بالایی دارند. شاید برای مسوولین اهمیتی نداشته باشد که این کالاها پایان‌پذیر است. از یک سو هم باید پاسخگوی برنامه ششم توسعه بود. استفاده بی‌رویه از آب، خاک را فرسوده می‌کند. هنگامی که به گوشت نیاز داریم دام را افزایش می‌دهیم و به تبع آن آب، پوشش گیاهی و خاک را نابود می‌کنیم. سطح سفت شده خاک دیگر آب باران را عبور نمی‌دهد و گیاهان خشک شده آتش‌سوزی ایجاد می‌کنند و به صورت زنجیره‌ای همه‌چیز نابود می‌شود.

کلانتری در ادامه خاطرنشان کرد: به تبع نابودی خاک و پوشش گیاهی این زنجیره باعث نابودی یوز ایرانی می‌شود. ما در کشور باید بررسی کنیم چه میزان امکانات آب و خاک داریم و چه میزان ظرفیت توسعه در دسترس است. ما برای نسل‌های بعد چیزی باقی نگذاشته‌ایم. حق و حقوق نسل بعد را چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی در رابطه با برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه اذعان داشت: هر چه سیاست‌گذاران خواستند ما نباید تسلیم آن شویم. در موارد تجدیدپذیر هم باید مراعات کرد بیش از اینکه خاک را طبیعت فرسوده کند ما آن را نابود می‌کنیم. ما با پروپوزال‌های غلط منابع را آسیب‌پذیر کرده‌ایم.

کلانتری در رابطه با برنامه‌های دولت دوازدهم تصریح کرد: رئیس جمهور مسائل زیست محیطی را کامل درک کرده‌اند و در همین راستا برای محیط زیست چهار اصل مهم گذاشته که برای بودجه سال آینده هم لحاظ شده است که آن چهار اصل آلودگی هوا، پسماندها، کانال‌ها و مساله ریزگردهاست که حاصل از فرسایش و تخریب خاک است.

مشاور رئیس جمهور در پایان گفت: ما هم به عنوان بخشی از این سرزمین در خدمت خاک این کشور هستیم که برای هر وجب از آن ده‌ها شهید داده شده است. نباید به این راحتی آن را از دست داد و فروخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز