خبرگزاری کار ایران

پیش بینی تولید بیش از ۱.۸ میلیون تن پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی طرح استمرار

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۹۸۴

پیش بینی می شود امسال نزدیک به یک میلیون و ۸۹۴ هزار تن پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی طرح استمرار در کشور تولید شود.

به گزارش پایگاه ایلنا به نقل از اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت با اعلام این مطلب، افزود: پیش بینی تولید پیاز ۳۶۴ هزار تن و سیب زمینی طرح استمرار ۲۰۷ هزار تن است.

مهندس حسین اصغری میزان تولید گوجه فرنگی طرح پاییزه و زمستانه امسال را حدود یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن برآورد کرد.

وی گفت: کشت سه محصول پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی طرح استمرار با هدف تامین بازار در فصل پاییز و زمستان در مناطق گرم جنوب کشور و دراستان های خوزستان، جنوب کرمان و فارس،بوشهر و سیستان و بلوچستان برنامه ریزی می شود.

اصغری ادامه داد: برنامه ابلاغی ما برای کشت امسال پیاز طرح استمرار پاییزه در سطح ۱۰ هزار و ۶۲۰ هکتار و سیب زمینی طرح استمرار ۶۷۳۰ هکتار برنامه بود که در مورد پیاز تقریبا ۹۶ درصد و سیب زمینی ۸۲ درصد آن تحقق یافته است.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش ها تا کنون پیاز طرح استمرار در سطح ۱۰ هزار و ۲۱۳ هکتار و سیب زمینی بیش از ۵۵۵۰ هکتار کشت شده است.

وی برنامه ابلاغی برای کشت گوجه فرنگی طرح پاییزه و زمستانه را ۳۲ هزار و ۲۹۰ هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۹۸.۷ درصد تحقق یافته که در سطح ۳۱ هزار و ۸۸۵ هکتار می باشد.

مدیر کل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت با بیان این که انواع سبزیجات برگی، هندوانه، طالبی، خربزه، خیار و گوجه فرنگی قابلیت تولید در محیط گلخانه ای را دارند، تصریح کرد: در مورد سیب زمینی و پیاز که سطح کشت آنها وسیع است به دنبال راه کارهایی برای کاهش مصرف آب هستیم.

اصغری افزود: اکنون بخش عمده ای از پیاز به منظور صرفه جویی در آب،نشا کاری می شود و در اراضی کشت سیب زمینی، آرایش کاشت در حال تغییر است و سیستم آبیاری تیپ در اراضی زیر کشت این دو محصول در حال اجرا است.

وی در عین حال بر مدیریت آفات، بیماری های گیاهی و علف های هرز در زمان کاشت، داشت و برداشت محصولات سبزی و صیفی و جالیزی تاکید کرد.

مدیر کل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت با اذعان به این که برای صادرات محصولات سبزی، صیفی و جالیزی محدودیتی وجود ندارد، اظهار داشت: در شش ماهه سال جاری یک میلیون و ۴۴۰ تن انواع محصولات سبزی و صیفی و جالیزی به ارزش ۴۲۹ میلیون دلار از کشور صادر شده و در مورد محصولاتی مانند هندوانه، خربزه و سبزیجات تازه افزایش صادرات داشتیم.

وی اضافه کرد: عمده این صادرات به کشورهای عراق، بحرین،عمان،سومالی،انگلستان، آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان صورت گرفته است.

اصغری گفت: با توجه به محدودیت منابع پایه آب و خاک کشور و فسادپذیر بودن محصولات سبزی و صیفی باید تلاش شود آنچه تولید می کنیم خوب مصرف شود و کیفیت بسته بندی ها نیز بهبود یابد تا در تامین امنیت غذایی موفق باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز