خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

مقررات ساخت و ساز ضمانت اجرا ندارند / سهل‌انگاران در پروژه‌های ساختمانی شناسایی و معرفی شوند

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۴۹۶

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه تا زمانی که مقررات موجود در حوزه ساخت و ساز ضمانت اجرایی نداشته باشند، نمی‌توان در اصلاح سیستم موجود موفق بود، گفت: باید بتوانیم بر اساس قوانین پس از وقوع هر حادثه و سانحه‌ای مقصران و سهل‌انگاران را شناسایی و به مردم معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا فرج الله رجبی در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت اجرای مقررات جهت مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها اظهار داشت: آنچه که در تمام اتفاقات آتش سوزی ساختمان پلاسکو و زلزله کرمانشاه بحران آب رخ می‌دهد این است که مقررات مربوط به ایمنی و پیشگیری از این بحران‌ها ضمانت اجرایی ندارند.

وی ادامه داد: به طور قطع گفتاردرمانی‌ها دیگر چاره کار نیستند و باید با رویکرد جدیدی وارد اجرای پروژه‌ها شویم.

رئیس سازمان مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در بحث کاهش هدررفت مصرف انرژی در ساختمان‌ها بحث اصلاح مصرف انرژی مطرح است، گفت: برای کاهش مصرف انرژی دیگر نمی‌توان تنها به توصیه اکتفا کرد و باید در این حوزه‌ها برای اجرای مقررات مهندسان را مقید به اجرای یک سری از قوانین کرد.

رجبی با تاکید بر اینکه ارتقای فناوری در احداث ساختمان‌ها و جلوگیری از هدررفت انرژی باید به مقررات ملی تبدیل شود، گفت: راهکار جدی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها این است که این موضوع را به مطالبه عمومی و اجتماعی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که مقررات و قوانین ضمانت اجرایی نداشته باشند نمی‌توان این اقدامات را اجرایی کرد، گفت: مقررات باید این امکان را به ما بدهند که کسانی که سهل‌انگاری کردند پس از وقوع سانحه یا حادثه‌ای شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت نظام رده بندی ساختمان‌ها اظهار داشت: شهرداری نباید هر چهار دیواری را یک خانه برای مردم بداند و باید تمام مقررات و استانداردها در ساخت و ساز مسکن رعایت شود.

رجبی با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان اظهار داشت: نظر سازمان نظام مهندسی این است که آیین نامه جدید نظارت را تقویت می‌کند اما ضمانتی برای افزایش کیفیت ساخت و ساز ندارد.

وی گفت:‌ اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان به امور زیربنایی دولت رفته و کلیات آن تصویب شده البته نامه‌ای را به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم مبنی بر اینکه این آیین نامه کامل نیست و سپس آیین نامه به هیئت دولت برگشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: بار دیگر آیین نامه در هیئت دولت مطرح شد و وزارت کشور به آن ایراد گرفت در حال حاضر کمیسیون امور زیربنایی در حال بازبینی آیین نامه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز