خبرگزاری کار ایران

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با ایلنا:

شاهد افزایش روزافزون قاچاق پوشاک هستیم/ شناسه کالا برای مناطق آزاد هم بدون قید و شرط اجرا شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۳۳۵

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه ثبت سفارش براساس شناسه کالا موجب ایجاد زیر ساخت‌های اولیه مقابله با قاچاق پوشاک خواهد شد، گفت: اجرا شدن سامانه شناسه کالا به کاهش قاچاق کمک خواهد کرد البته به شرط آنکه مناطق آزاد از این سازوکار مستثنی نشوند.

سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا،  با گلایه از نبود سیستم کدینگ یا همان شناسه کالا برای کالاهای وارداتی به کشور، گفت: اگرچه در بسیاری از کشورها، سیستم‌های کدینگ مشخصی برای کالاهای وارداتی وجود دارد که به وسیله آنها به راحتی رصد زنجیره معاملاتی از مبدا تا مقصد صورت می‌گیرد؛ اما متاسفانه در کشور ما چنین روندی وجود ندارد.

وی افزود: برخی افراد ادعا می‌کنند تولید کشور ما باید همانند کشورهای پیشرفته و موفق در این زمینه باشد، این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه زنجیره تجاری کالا در کشور قابل رصد باشد که شروع این فرآیند با سامانه شناسه کالا امکان پذیر خواهد بود.

* شناسه‌دار کردن پوشاک، راهی برای رهایی از قاچاق ۳ میلیارد دلاری

جلالی قدیری در خصوص واردات پوشاک به کشور خاطر نشان کرد: پوشاک وارداتی به کشور، به صورت کیلویی اظهار می‌شود که اصلاً مناسب نمی‌باشد چراکه مشخص نیست که مثلاً این یک کیلو پوشاک، جوراب است یا دیگر منسوجات.

وی ادامه داد: این شرایط به نوبه خود موجب تشدید قاچاق در این حوزه شده به طوری که در حال حاضر 99درصد پوشاک ورودی به کشور قاچاق است؛ درحالیکه با شناسه‌دار کردن پوشاک ورودی به کشور، بخشی از زیر ساخت‌های لازم برای رصد سیستمی زنجیره تجاری کالا فراهم خواهد شد که در نهایت می‌توان از این قاچاق بیش از ۳ میلیارد دلاری جلوگیری کرد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک به تاثیر مثبت سامانه شناسه کالا به عنوان زیرساخت اولیه در کاهش قاچاق اشاره کرد و افزود: اجرای ثبت سفارش بر اساس شناسه کالا موجب خواهد شد تا میزان قاچاق به خصوص قاچاق حوزه پوشاک کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه هر کالای وارداتی باید کد مشخصی دریافت کند، افزود: با وجود این کد، در ادامه زنجیره تجاری مشخص خواهد شد که چه شخصی این کالاها را آورده و به کجا منتقل کرده است؛ در واقع مبدا و مقصد این روند مشخص خواهد شد و به راحتی می‌توان کالاها را ردیابی کرد. البته این سیستم در حال راه راندازی و هنوز بهره برداری نشده است.

*شناسه کالا و کد رهگیری برای مناطق آزاد هم بدون قید و شرط اجرا شود

جلالی قدیری اظهار داشت: اجرا شدن این سامانه کمک به مقابله با قاچاق خواهد کرد؛ البته به شرط آنکه برای مناطق آزاد هم این اتفاقات رخ دهد؛ نه آنکه شناسه کالا در این مناطق شرایط متفاوتی داشته باشد.

دبیر اتحادیه پوشاک کشور با بیان این نکته که قاچاق پوشاک در کشور سازماندهی شده است، افزود: در واقع از همان مبادی ورودی تا زمانی که این کالاها توزیع می‌شوند، منافع افراد زیادی درگیر است و اجازه نمی‌دهند که مشکلات این بخش به راحتی حل شود؛ منافع این افراد آنقدر بالا است که حتی ممکن است برای مقابله با این طرح‌ها دست به اقدامات خطرناکی بزنند.

*افزایش روزافزون قاچاق در عین فعالیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

وی با اشاره به اینکه قاچاق پوشاک بر مباحث اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار است، گفت: مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند چراکه شاهد هستیم در عین حال که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کند اما موضوع قاچاق در این حوزه، روز به روز در حال گسترش است.

جلالی قدیری «غلط بودن ساختار اقتصادی کشور» را عامل مهمی در راستای گسترش معضل قاچاق دانست و افزود: قاچاق به جهت ساختار اقتصادی غلط کشور و دور زدن قوانین ما صورت می‌گیرد؛ بنابراین ابتدا باید این ساختار اصلاح شود تا قاچاق از بین برود.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: برخی افراد بیان می‌کنند که تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با کالاهای وارداتی رقابت کند اما این آدرس غلطی است چرا که تولیدکنندگان عملا با قاچاق در حال رقابت هستند و پوشاک وارداتی به کشور نه تنها هیچگونه تعرفه گمرکی و عوارضی را پرداخت نمی کند بلکه به جهت ماهیت این اجناس که عمدتا استوک می باشند حتی زیر قیمت تولید وارد می شوند و در کشور با جعل نام بعنوان کالای برند فروخته می شوند.

وی افزود: این موضوع زمینه ساز تضعیف تولیدکنندگان داخلی شده است چراکه با این شرایط تولید مقرون بصرفه نیست و اگر ما تولیدکننده قوی نداشته باشیم، زمینه برای واردات کالاهای قاچاق به کشور بیشتر خواهد شد.

قدیری خاطر نشان کرد:  مسلما با کاهش زمینه های تولید، قاچاقچیان زمینه های فعالیت بهتری پیدا می کنند بنابراین اکنون سعی می کنند با ضعیف نشان دادن تولید داخلی راه را برای خود هموار نمایند.

وی در پایان با بیان اینکه جریان قاچاق دارای ساختار پیچیده‌ای است، عنوان کرد: در این زمینه با یک جریان سازمان‌دهی شده روبرو هستیم که اشکال پیچیده‌ای دارد و در بخش خصوصی و دولتی کشورمان نفوذ کرده‌ است؛ بنابراین به یک مبارزه جدی برای حل این معضل نیازمند هستیم و در غیر اینصورت صنعت کشور رو به نابودی خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز