خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بانکی:

سرمایه ثبتی بانک توسعه تعاون باید افزایش یابد/ از تعاونی‌ها دو درصد کمتر سود تسهیلات می‌گیریم

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۹۵۸

یک کارشناس بانکی گفت: ما در بانک توسعه تعاون از تسهیلاتی که به تعاونی‌ها می‌پردازیم دو درصد کمتر از ابلاغ رسمی شورای پول و اعتبار، سود دریافت می‌کنیم. البته یکی از ضعف‌های اساسی ما پایین بودن سرمایه ثبتی است و در حال حاضر این رقم 600 میلیارد تومان است. اگر می خواهیم تعاونی‌ها در کشور تقویت شوند باید این رقم بالاتر برود.

محمد جعفر ایرانی، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص برنامه این بانک برای بالا بردن جایگاه تعاون در اقتصاد کشور گفت: در اصل 44 قانون اساسی کشور اقتصاد کشور در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تعریف شده است. بخش دولتی در دهه اول انقلاب امتحان خود را با فراز و نشیب‌های خاص خودش پس داد و در دهه دوم بخش خصوصی نیز وارد عرصه شد.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر در اقتصاد کشور رخ داده استفاده از اقتصاد تعاونی‌محور غیرقابل اجتناب شده است.

وی تصریح کرد: نقاط ضعف ما امروز نه در حوزه اقتصاد بلکه در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی، عدم مشارکت مردم است که با جا افتادن فرهنگ تعاون این ضعف بر طرف می‌شود.

  ایرانی با اشاره به جایگاه تعاون در اقتصاد کشور گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت پنج درصد اقتصاد کشور در دست تعاونی‌هاست. این درحالی است که  بزرگ‌ترین بخش چوب‌بری در نیوزیلند در اختیار تعاونی است که 130 هزار کارگر دارد. شبکه توزیع گل و گیاه در هلند یک شبکه تعاونی است.

وی ادامه داد: در برزیل تعاونی‌ها، در مجلس، نماینده دارند اما ما حتی نتوانستیم حتی در همین حد، جایگاه تعاونی خود را بالا ببریم.

وی درخصوص حمایت مالی از بخش تعاونی کشور گفت: ما از صد در صد منابع خود را باید 70 درصد آن را به تعاونی‌ها اختصاص بدهیم.

ایرانی تصریح کرد: ما در بانک توسعه تعاون از تسهیلاتی که به تعاونی‌ها می‌پردازیم دو درصد کمتر از ابلاغ رسمی شورای پول و اعتبار، سود دریافت می‌کنیم. البته یکی از ضعف‌های اساسی ما پایین بودن سرمایه ثبتی است و در حال حاضر این رقم 600 میلیارد تومان است. اگر می خواهیم تعاونی‌ها در کشور تقویت شوند باید این رقم بالاتر برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز