خبرگزاری کار ایران

محمود حجتی:

کشاورزان قدر آب را می‌دانند/ شرمنده‌ایم که پول گندمکاران را دیر پرداخت کردیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۲۷۳

محمود حجتی گفت: چرا کشاورزان چغندر کار در کنار مزرعه کارخانه قند ندارند در حالی که تولیدکنندگان عمده باید داشته باشد. هلند یکی از کشورهای تولیدکننده لبنیات در دنیا است که تمام شبکه تولید، عرضه و فرآوری لبنیات آن توسط تعاونی لبنیات انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز امروز سه شنبه 30 آبان با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، اردکانیان وزیر نیرو، آخوندی وزیر راه و شهرسازی و عیسی کلانتری دبیر کل خانه کشاورز و رئیس سازمان محیط زیست در ا ردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

در این کنگره محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما در بخش کشاورزی و خانه کشاورز مسائل و مشکلات فراوانی داریم. یکی از مسائلی که همه بر روی آن اصرار داریم پایداری در کشاورزی است که عمدتا به آب باز می‌گردد همان طور که دکتر اردکانیان اشاره کردند کشور ما در طول تاریخ همین شرایط اقلیمی، خشکسالی و کم آبی را داشته است اما این نکته را فراموش نکنیم که آبا و اجداد ما در این سرزمین زندگی کرده‌اند و اقتصادشان اقتصاد کشاورزی بود و ملت ثروتمند و آبرومندی در طول تاریخ بودند.

وی افزود: بزرگترین سرمایه‌گذاری را در بخش قنات پیشینیان ما داشتند که هیچ فشاری به آب‌های زیرزمینی وارد نمی‌کند. اجداد ما آب را قطره قطره حفظ می‌کردند. برخی صحبت‌ها درست نیست مثل اینکه گفته شده کشاورزان ما قدر آب را نمی‌دانند هیچ کس به اندازه کشاورزان قدر و ارزش آب را نمی‌دانند.

حجتی در رابطه با امکانات کشاورزی خاطرنشان کرد: من معتقدم با امکاناتی که امروز در اختیار ما است علم، دانش، تکنولوژی و ابزار می‌توانیم همین آبی را که محدود است مدیریت و بهره‌برداری کنیم. ما باید با تشریک مساعی و اشتراک منافع از آن بهره‌برداری کنیم و مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: درست است که تقاضا بالا رفته است و تولید باید افزایش یابد اما تکنولوژی و ابزار در اختیار ماست و این دو مورد می‌تواند اثربخشی بیشتری نسبت به تقاضا داشته باشد. اگر جایی از آب به خوبی استفاده نمی‌کنیم به خاطر قدرنشناسی نیست بلکه به علت امکانات محدود است. نسخه واحد آب نسخه خوبی برای 610 دشت نیست. میزان برداشت هر دشت با دیگری متفاوت است که نسخه آن باید توسط بهره‌برداران همان دشت نوشته شود تا خودشان ملزم به اجرا باشند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه عنوان کرد: هنگامی که از دشتی که 20 میلیون توان دارد 23 میلیون برداشت می‌کنیم سال آینده‌ای برای آن دشت وجود ندارد. دولت به تازگی یک و نیم میلیارد دلار برای کشاورزی اعتبار تخصیص داده که آیین نامه آن ابلاغ شده است. این میزان باید برای توسعه گلخانه‌ها و بهبود شرایط آب هزینه شود.

حجتی در رابطه با هزینه دولت برای بخش آب و خاک تشریح کرد: سرمایه‌گذاری که دولت در بخش آب و خاک انجام داده در هیچ دور‌ه‌ای از تاریخ کشاورزی این کشور انجام نشده بود و قطعا ده‌ها برابر این باید سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: در بخش به روزآوری سیستم‌های نوین آبیاری 227 هزار هکتار توسعه شبکه‌ها را در مناطق مرزی داشتیم در خوزستان و ایلام 550 هزار هکتار در حال انجام است که از این مقدار 274 هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است. 90 هزار هکتار تاکنون برای آبیاری نوین انجام شده و 150هزار هکتار در دست اجرا است اغلب این سرمایه‌ها از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید این روند را ادامه دهیم و سرمایه‌ها را در همه زمینه‌ها به کار ببندیم. اقبالی که کشاورزان به بذور اصلاح شده نشان می‌دهند و روش‌های بسیاری که برای بهبود روش‌های کشاورزی به کار گرفته‌اند نشان از توجه ویژه آنها به صرفه‌جویی در مصرف آب است.

وی افزود: در بحث مکانیزاسیون 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اید و این نشان از توجه کشاورزان به بخش‌هایی است که می‌توان توسط آن کشاورزی را بهبود داد. نارسایی‌هایی که در بخش پولی و بانکی وجود دارد بسیار است. بانک کشاورزی در این پنج سال توانست سه میلیارد تومان سرمایه خود را افزایش دهد که باز هم نیاز به افزایش دارد. امروز ما دچار بدفرهنگی شدیم و باید دوباره یاد بگیریم تا ملاحظه هم را بکنیم و مشکلات را باهم حل کنیم. آنکه که در عرصه تولید انجام شده بیشتر به خاطر افزایش بهره‌وری بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشت چغندر گفت: ما امروز در کشت بهاره چغندر صد هزار هکتار زیر کشت داریم در حالی که در دوره‌ای 227 هزار هکتار کشت می‌کردیم اما برداشت ما امروز از صد هزار هکتار متوسط 52 تن است ما باید چغندر بهاره را به جای توسعه در فصل پاییز کشت کنیم و از آب سبز استفاده کنیم. اگر آب را خوب مدیریت کنیم مشکل کم آبی نخواهیم داشت. سبزی و صیفی باید به گلخانه‌ها برده شود.

حجتی بیان کرد:‌ یکی از مشکلات ما در گذشته بذر سیب زمینی بود اما در حال حاضر با کمک شما کشاورزان هیچ مشکلی نداریم امسال در بحث گندم دو برابر سال 92 بذر گواهی شده در کشت پاییزه مصرف شد که توسط خود کشاورزان داخلی تولید شد و ما مدیون شما هستیم و شرمنده‌ایم که پول‌تان را به سختی و دیر پرداخت کردیم.

وی در رابطه با مشکلات پس از تولید اظهار کرد: چرا کشاورزان چغندر کار در کنار مزرعه کارخانه قند ندارند در حالی که تولیدکنندگان عمده باید داشته باشد. هلند یکی از کشورهای تولیدکننده لبنیات در دنیا است که تمام شبکه تولید، عرضه و فرآوری لبنیات آن توسط تعاونی لبنیات انجام می‌شود.

حجتی تاکید کرد: ما بعد از تولید در رساندن محصول به بازار بسیار مشکل داریم بخش عمده‌ای از محصول پس از تولید می‌تواند با وجود کارخانه‌ها و بخش‌های فرآوری در کنار مزارع ایجاد اشتغال و کاهش مهاجرت داشته باشد که این امر می‌تواند توسط خود کشاورزان و اتحادیه‌ها انجام شود.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز