خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل شهری عنوان کرد:

19 میلیون ایرانی در معرض آسیب دیدگی از زلزله/ سکونت 2.3 میلیون نفر در سکونتگاه های غیررسمی

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۱۹۶

طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه بیش از 19 میلیون ایرانی در وضعیت بد مسکنی قرار دارند که در موقوع بروز بحران تبدیل به کانون تهدیدزایی می گردد، گفت: بیش از 15 درصد سکونت گاه های غیررسمی کشور در استان تهران و 10 درصد نیز در داخل شهر تهران قرار دارد و با این حساب حدود 2.3 میلیون نفر از مردم استان تهران در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند.

به گزارش ایلنا، محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسائل شهری با اشاره به وقوع زلزله مهیب در غرب کشور گفت: زلزله و دیگر عوارض طبیعی همچون سیل نوعی جبر جغرافیایی به حساب می آید که با هیچ دستاورد بشری نمی توان از وقوع آنها جلوگیری کرد با این حال امکان مدیریت این حوادث و به حداقل رساندن تلفات وجود دارد.

طباطبایی با اشاره به اینکه امروز بیش از دو سوم از جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند و وقوع هر بحرانی در شهرها می تواند جان میلیون ها نفر را به خطر اندازد، افزود: تجربه تلخ زلزله های مرگبار همچون رودبار، بم و سرپل ذهاب به ما یادآوری می کند که تاب آوری شهرها در برابر بحران ها باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه کشور ما از نظر جغرافیایی بر روی کمربند زلزله ای قرار دارد، افزود: نزدیک به 15 درصد زلزله های دنیا در کمربند لرزه خیز آلپ - هیمالیا روی می دهد و فلات ایران نیز بر روی این کمربند زلزله خیز واقع شده و استعداد زلزله های بسیار بزرگ را دارد.

طباطبایی ادامه داد: اگر نگاهی آماری به زلزله های کشور داشته باشیم هر سال به طور متوسط یک زلزله با بزرگای 6 ریشتری و هر دهه یک زلزله با بزرگای 7 ریشتری در ایران به وقوع پیوسته و قریب به 6 درصد از کل تلفات جانی کشور طی 25 سال گذشته مربوط به زمین لرزه ها بوده است.

وی با اشاره به تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کلرادو و دانشگاه مونتانا که در نشست سالانه انجمن زمین‌شناسی آمریکا ارائه شده است، گفت: این تحقیقات تاکید دارند که در سالهای آینده باید منتظر وقوع زمین لرزه هایی با قدرت های بیشتری در سراسر جهان به ویژه نواحی نزدیک به خط استوا باشیم.

کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه تنها بر اثر زلزله در شهر کوچک سرپل ذهاب قریب به 30 هزار واحد دچار آسیب شده است، ادامه داد: واقعا تصور بروز یک زلزله با بزرگای 7 ریشتری در کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، تبریز و ... غیرقابل تصور است به ویژه آنکه در شهری مانند تهران ما چندین گسل خطرناک نیز داریم که می توانند میزان تخریب زلزله را افزایش دهند.

طباطبایی با تاکید براینکه با وجود تمام انتقاداتی که از مسکن مهر شد اما میزان خسارت های جانی در این شهرک ها با مناطق روستایی و بافت فرسوده غیرقابل مقایسه است، گفت:  به نظر ضروری است یک اقدام ملی در خصوص بافت فرسوده کشور در سال جاری صورت گیرد.

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به آمارها مبنی بر بدمسکنی بیش از 19 میلیون ایرانی، افزود: اغلب این افراد در حاشیه شهرها و بافت های فرسوده زندگی می کنند که در صورت بروز بحرانی همچون زلزله می توانند کانون های افزایش تلفات انسانی باشند.

وی ادامه داد: بیش از 77 هزار بافت فرسوده شهری در کشور وجود دارد که حدود 6.5 هزار هکتار آن در استان تهران وجود دارد که بیش از 3700 هکتار آن در خود پایتخت است.

طباطبایی افزود: همچنین به طور کلی بیش از 15 درصد سکونت گاه های غیررسمی کشور در استان تهران و 10 نیز در داخل شهر تهران قرار دارد و با این حساب حدود 2.3 میلیون نفر از مردم استان تهران در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز