خبرگزاری کار ایران

/یادداشت/

نگاهی به شرایط شرکت در آزمون شرکت نفت

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۷۴۵

طبق شرایط اعلام شده از طرف شرکت نفت برای شرکت در آزمون استخدامی وزارت نفت، کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد می­ باشند و در دانشگاه دولتی تحصیل کرده ­اند باید رتبه کارشناسی ارشدشان زیر 200 باشد.

به گزارش ایلنا، شرایط شرکت در آزمون شرکت نفت اعلام شد که به شرح زیر است.

شرایط اختصاصی:

فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های تحصیلی مورد نیاز که دارای یکی از شرایط ذیل باشند:

الف) دانش آموختگان برتردانشگاههای سراسری:

– مقطع کارشناسی: دارای رتبه کل کشوری ۴۰۰۰ و کمتر در آزمون سراسری ورودی دانشگاه های دولتی (بدون لحاظ سهمیه در گروه آزمایشی مربوطه) توأم با کسب حداقل معدل کل فارغ التحصیلی ۱۷

– مقطع کارشناسی ارشد: دارای رتبه کشوری ۲۰۰ و کمتر در آزمون سراسری ورودی کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی در رشته تحصیلی مربوطه توأم با کسب حداقل معدل کل فارغ التحصیلی ۱۸

تبصره ۱: داوطلبانی که با استفاده از آیین نامه استعدادهای درخشان دانشگاهها بدون شرکت در کنکور سراسری ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها پذیرفته و فارغ التحصیل شده اند صرفاَ با شرط حداقل معدل کل فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد ۱۸ حائز شرایط شرکت در آزمون خواهند بود.

تبصره ۲: فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر کشور (شامل دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس،شهیدبهشتی،شیراز،اصفهان، علم و صنعت ایران، علامه طباطبایی، تبریز، خواجه نصیرالدین طوسی و فردوسی مشهد) با تقلیل ۲ نمره در شرط معدل و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت با تقلیل ۱ نمره مجاز به شرکت در آزمون هستند.

تبصره ۳: فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی در صورت قبولی در آزمون کتبی می بایست در روز کنترل مدارک گواهی رتبه کنکور سراسری از سازمان سنجش آموزش کشور و یا گواهی پذیرش از طریق آیین نامه استعدادهای درخشان از دانشگاه محل تحصیل خود ارائه نمایند.

تبصره ۴: لازم بذکر است سازوکار و نحوه اخذ گواهی رتبه کنکور سراسری از سازمان سنجش آموزش کشور متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد و درحال حاضر نیاز به انجام اقدامی توسط داوطلب نمی باشد.

ب) دانش آموختگان برتر دانشگاه های آزاد اسلامی:

– مقطع کارشناسی: نفرات اول تا سوم فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد اسلامی در میان هم ورودی های هر رشته و گرایش تحصیلی توأم با کسب حداقل معدل کل فارغ التحصیلی ۱۸

– مقطع کارشناسی ارشد: نفرات اول تا سوم فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد اسلامی در میان هم ورودی های هر رشته و گرایش تحصیلی توأم با کسب حداقل معدل کل فارغ التحصیلی ۱۹

طبق شرایط  اعلام شده از طرف شرکت نفت برای شرکت در آزمون استخدامی وزارت نفت، کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد می­ باشند و در دانشگاه دولتی تحصیل کرده ­اند باید رتبه کارشناسی ارشدشان زیر 200 باشد. بررسی این شرط از چند معیار مختلف دارای اهمیت است:

    ظرفیت پذیرش ارشد در رشته­های مختلف یکسان نیست. رشته­هایی مانند مهندسی شیمی، مکانیک و برق تا 1500 تا 2500 نفر قبولی دارند ولی برخی رشته ­ها مانند مدیریت اجرایی و MBA، نانو  و... زیر 200 نفر پذیرش دارند. به عنوان مثال در جدول زیر کل پذیرش رشته نانو در دانشگاه های دولتی نشان داده شده است.

لیست نام و ظرفیت دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد نانو فناوری - نانو مواد در کنکور 95 - 96

1273 - نانو فناوری - نانو مواد ( کد ضریب 1 )

نگاهی به شرایط شرکت در آزمون شرکت نفت

 

کل تعداد پذیرفته شدگان رشته نانو در دانشگاه های دولتی (روزانه و شبانه) 131 نفر می باشد ( زیر 200 نفر). بنابراین تمام کسانی که در آزمون کارشناسی ارشد رشته نانو پذیرفته شده اند امکان شرکت در آزمون وزارت نفت را دارند. این مسئله در مورد برخی رشته های دیگر هم صدق می­کند.

ظرفیت پذیرش رشته هایی مانند مهندسی شیمی و مکانیک چندین برابر این رشته ها می­باشد ( 10 تا 20 برابر ).

نگاهی به شرایط شرکت در آزمون شرکت نفت

ظرفیت پذیرش مهندسی مکانیک مجموع روزانه و شبانه = 2730

نگاهی به شرایط شرکت در آزمون شرکت نفت

ظرفیت پذیرش مهندسی مکانیک مجموع روزانه و شبانه = 1497

انگیزه و هدف وزارت نفت از تعیین شرط داشتن رتبه زیر 200 برای کارشناسی ارشد برای تمام رشته ها به صورت یکسان چه چیزی بوده است؟ آیا ظرفیت پذیرش این رشته ها از دید وزارت نفت مانند هم است؟ در یک رشته ممکن است یک نفر با رتبه 180 در هیچ دانشگاه دولتی قبول نشود ولی در رشته ای مانند مهندسی شیمی با رتبه 600 در دانشگاه صنعتی اصفهان که جزء ده دانشگاه برتر کشور می­باشد یک شخص قبول می­شود. کسانیکه این شرط را تعیین کرده اند گویا کوچکترین آشنایی با رشته ­های ارشد و رتبه های قبولی نداشته ­اند.

 

    نفرات اول تا سوم فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد اسلامی در میان هم ورودی­های هر رشته و گرایش تحصیلی توأم با کسب حداقل معدل کل فارغ التحصیلی ۱۹ می­توانند در آزمون ورودی شرکت کنند. درصورتیکه نفرات اول تا سوم فارغ التحصیل از دانشگاه های دولتی ( با معدل بالای 18) امکان شرکت در آزمون ورودی به‌طور مستقیم ندارند. به عبارت دیگر برای فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی حتما باید رتبه ارشد زیر 200 باشد. به طور مثال در صورتی که شاگرد اول رشته مهندسی شیمی دانشگاهی مانند تهران اگر رتبه ارشدش زیر 200 نباشد ( با رتبه 270 هم در رشته مهندسی شیمی (شبانه) در دانشگاه تهران قبول شد)،امکان شرکت در آزمون شرکت نفت را ندارد. ولی یک نفر که در دانشگاه آزاد یک شهر خیلی خیلی کوچک درس خوانده است (در حال حاضر دانشگاه آزاد در هر شهر کوچکی هم شعبه دارد) و شاگرد اول تا سوم در بین هم ورودی­های گرایش خود شده باشد می ­تواند در آزمون شرکت کند.  لازم به ذکر است  در یک رشته ­ای مانند مکانیک با رتبه 600- 700 یا با رتبه 600 در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی اصفهان  و با رتبه 300 در دانشگاه تربیت مدرس  و... می­توان قبول شد.

به عبارت دیگر کسانی که شرط نخبگی وزارت علوم را دارند ( جزء سه نفر اول گرایش در بین هم ورودی ها و معدل بدون پایان نامه بالای 17)  و در دانشگاه دولتی درس خوانده اند( حتی  در ده دانشگاه برتر  شامل شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و...)، در صورتیکه رتبه ارشدشان زیر 200 نباشد، نمی­تواند در آزمون وزارت نفت شرکت کنند.

    برای بچه های کارشناسی دانشگاه دولتی، گفته شده است رتبه باید زیر 4000 باشد  و معدل بالای 17 در صورتیکه برای بچه های دانشگاه آزاد شرط ممتازی برای سه نفر اول و معدل 18 در نظر گرفته شده است.

در دانشگاه آزاد با رتبه 50000 هم می توان در کارشناسی قبول شد. به عنوان مثال کسی که حسابداری در دانشگاه رودهن خوانده است و شرط ممتازی را دارد می تواند در آزمون شرکت کند ولی کسی که در یک دانشگاهی مانند دانشگاه دولتی شیراز درس خوانده است چون رتبه کنکورش شده 4002 نمی تواند در آزمون شرکت کند.

    اگر بررسی دقیق تری تمام شروط شوند مشکلات بیشتری هم مشخص ­شود

تصور و درک این شروط سخت است. چه استدلال و دلیلی برای گذاشتن این شروط بوده است؟

این شروط وزارت نفت برای شرکت در آزمون این برداشت را ایجاد می کند که درس خواندن در دور افتاده ترین دانشگاه آزاد گویا مزایای بیشتری نسبت به درس خواندن و شاگرد ممتاز شدن در دانشگاه­های برتر دولتی را دارد. و همچنین این برداشت ایجاد می شود که شاگرد اول دانشگاه آزاد یک شهر کوچک برتری به شاگرد اول دانشگاه علم و صنعت دارد.

با قسمت آزمون وزارت نفت برای پاسخگویی به این اشکالات از ساعت 8 صبح تا 4 بعدظهر تماس گرفته شد ( تلفن 66468095-9) ولی تمام خطوط کل 8 ساعت اشغال بوده اند. با روابط عمومی وزارت خانه تماس گرفته شد، گفتند نمی­توانند کمکی کنند. با بارزسی وزارت نفت تماس گرفته شد فرمودند دستور وزیر است و آنها پاسخگو نیستند باید با قسمت آزمون وزارت نفت تماس گرفته شود و یا نامه به شخص وزیر نوشته شود.ثبت نام برای ازمون تا اول آذر است و در حال حاضر کسی پاسخ گوی این شروط عجیب نیست.

لازم به ذکر است در بین ثبت نام کنندگان در حال حاضر بچه هایی هستند که شرایط را ندارند ولی به امید اینکه این شرایط تغییر داده شود ثبت نام کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز