خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده سیگار تشریح کرد:

قانون دست و پاگیری که قاچاق سیگار را تشویق می‌کند و دولت را از درآمدزایی باز می‌دارد

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۷۳۳

کسی که به دنبال واردات سیگار است ابتدا قاچاق را روانه بازار می‌کند و بعد از 2 سال تقاضای مجوز می‌کند که باعث می‌شود دولت به خاطر همین قانون سالانه 18 میلیارد تومان ضرر کند.

محمد حسین موسوی مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده سیگار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی اظهار داشت: در کشور ما به خاطر سیاست‌هایی که اعمال شده شرکت‌های خارجی روز به روز بزرگ‌تر اما شرکت‌های داخلی نمی‌توانند به راحتی کار کنند، به عنوان مثال اگر تولیدکننده‌ای قصد داشته باشد با برند جدیدی وارد بازار شود، در صورتی مجوز داده می‌شود که قاچاق آن برند در بازار موجود باشد و یا محصول خود را به کشورهای اطراف صادر کند.

تولید سیگار به شرط وجود برند قاچاق

وی تصریح کرد: طبق قانون اگر یک برند سیگار قاچاق طی مدتی در کشور وجود داشته باشد، می‌تواند در داخل تولید کند که این قانون باعث شده که قاچاق زیاد شود.

موسوی با بیان اینکه اگر دولت به صورت رسمی اجازه تولید دهد درآمدش بالا می‌رود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سیگارِ قیمتِ پایین، دولت در هر کارتن 150 هزار تومان درآمد دارد اما قانون جلوگیری کرده و اجازه تولید نمی‌دهد که این مسئله باعث می‌شود که همه تمایل به قاچاق سیگار داشته باشند.

قانونی که منجر به 18 میلیارد ضرر سالانه به دولت می‌شود

وی یادآور شد: در مورد واردات سیگار نیز یک برند رسمی طبق شرایطی خاص می‌تواند واردات داشته باشد مثلا اگر برندی جدید باشد امکان آن وجود ندارد اما برندهایی که قاچاق آن در بازار وجود داشته باشد امکان واردات دارند به همین دلیل کسی که به دنبال واردات سیگار است ابتدا قاچاق را روانه بازار می‌کند و بعد از 2 سال تقاضای مجوز می‌کند، در همین دو سال دولت مبلغ زیادی ضرر می‌کند، اگر ماهیانه حدود 150 هزار کارتن فروش داشته باشد ماهانه 750میلیون تومان و سالانه 18 میلیارد تومان به خاطر همین قانون زیان به خود وارد می‌کند اما اگر به صورت رسمی وارد بازار شود، همین رقم را سود خواهد کرد.

این تولیدکننده سیگار در ادامه گفت: بنده  5 سال به صورت پخش مویرگی و فروش کار کرده‌ام و اکنون به امید اینکه قانون عوض شود و یا حمایتی از تولید داخل صورت گیرد  وارد این بخش از تولید شده  و با وجود ریسک و خطراتی که دارد به دنبال سرمایه گذاری هستم ، اما با مشکلات زیادی مواجه شده‌ام.

بازارهایی که از دست‌مان می‌رود

وی تاکید کرد: برخی کشورها مثل عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه خزر مانند ترکمنستان وتاجیکستان مصرف سیگارشان به شدت بالا بوده و ما به راحتی می‌توانیم، این بازارها را بدست بگیریم، اما قوانین دست و پاگیر این اجازه را نمی‌دهد.

موسوی درباره وجود تکنولوژی مورد نیاز برای تولید نیز بیان کرد: ما در این خصوص مشکل چندانی نداشته‌ایم و اکنون ماشین آلات مورد نیاز را از اروپا خریداری می‌کنیم حتی در زمان تحریم هم دو شرکت خارجیJAPAN AMERICAN TOBACCO  و BRITISH AMERICAN TOBACCO در ایران کار می‌کردند و دو محصول وینستون و کنت را نیز به ایران ارسال کرده و سهم زیادی هم گرفتند.

وی در ادامه گفت: در چند سال اخیر با تدبیر دولت، مرکز نظارت بر دخانیات کشور زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده است که تا حدودی توانسته مشکلات مربوط به سیگار را برطرف کند اما هنوز برخی مشکلات باقی است.

این تولیدکننده سیگار با اشاره به اینکه تولید و توزیع کنندگان سیگار در ایران به عنوان یکی از بزرگترین اصناف در زمینه سرمایه، اشتغال و کارآفرینی هستند، اظهار داشت: انتظار ما این است که ارتباط بیشتری با مراکز نظارت بر دخانیات کشور وجود داشته و مشکلات ما را بشنوند و نسبت به رفع آن اقدام کنند تا ما نیز بتوانیم با کمک دولت و بخش خصوصی جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گام‌های نوینی برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز