خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نظام مهندسی در گفت‌وگو با ایلنا:

مقاومت مسکن مهرِ متری 300 هزار تومان فقط در حدی است که ساکنان فرصت خروج از خانه را داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۶۳۲

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این که درباره مقامت و ایمنی مسکن مهر نباید قضاوت هیجانی داشته باشیم، گفت: مسکن مهری که الزام شده هزینه ساخت هر متر آن 300 هزار تومان باشد در این حد مقاومت دارد که ساکنان آن فرصت خروج از خانه بدون آسیب دیدگی داشته باشند.

فرج‌الله رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره میزان مقاومت واحدهای مسکن مهر و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان بر نحوه احداث این واحدها اظهار داشت: باید دید ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی برای چه سطحی از ایمنی ساخته شده‌اند. برخی از ساختمان چنین طراحی شده‌اند که آنقدر ایمنی داشته باشند تا ساکنان آن بتوانند بدون آسیب دیدگی خارج شوند.

وی افزود: برخی دیگر از ساختمان‌ها هم آنقدر ایمن ساخته شده‌اند که در برابر زلزله‌هایی با بزرگی بیش از 7 ریشتر هم مقاوم باشند.        

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره میزان مقاومت مسکن مهر دربرابر زلزله گفت: واحدهای مسکن مهری که الزام شده هزینه ساخت آن 300 هزار تومان در هر متر باشد، طبیعی است که ایستایی و ایمنی آن در سطحی باشد که  ساکنانش بتوانند بدون آسیب دیدگی از خانه خارج شوند.

رجبی با بیان اینکه البته نباید درباره مقاومت و ایمنی مسکن مهر قضاوت هیجانی داشته باشیم ، ادامه داد: در بازدید واحدهای مسکن مهر مناطق زلزله زده شاهد آن بودیم که  سازه‌ها و اسکلت و سقف مسکن مهر سالم مانده و نما و دیوارهای حائل تخریب جدی داشته‌اند.

وی افزود: مسکن مهر این مناطق زلزله زده این حد از تاب آوری و مقاومت را داشته که ساکنان آن فرصت داشته باشند بدون آسیب دیدگی از واحدها خارج شوند.

رجبی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی اکیپ‌هایی از کارشناس را برای ارزیابی مقاومت واحدهای مسکن مهر و سایر واحدهای مسکونی به مناطق زلزله زده اعزام کرده است، گفت: اینکه گفته می‌شود واحدهای مسکونی منطقه سر پل ذهاب تخریب 90 درصدی داشتند، اظهار نظر کارشناسی نیست.

وی افزود: البته ساختمان‌هایی در این منطقه وجود داشت که مشخص است بدون نظارت مراجع ذی صلاح ساخته شده اند و تخریب جدی داشتند.  اینکه تنها مراحل اجرا از مسیر قوانین نظام مهندسی عبور کند، کافی نیست و یک ساختمان باید از مرحله طراحی تا اجرا زیر نظر سازمان نظام مهندسی ساخته شود چرا که ممکن است  طراحی ضعیفی داشته باشد و مشکلاتی را ایجاد کند.   

رییس سازمان نظام مهندسی گفت: باید دید چه تعداد از این ساختمان‌ها در مناطق زلزله زده بدون گزارش مهندس پایان کار گرفته‌اند. در منطقه سر پل ذهاب بافت قدیمی غیر فنی دارد که تکلیف این بافت روشن است که البته  برخی از واحدها در این منطقه تخریب جزیی دیده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز