خبرگزاری کار ایران

هشدار معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص سرمایه‌گذاری در بیت‌کویین/ امکان مالباختگی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۹۹۴

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در یک نشست خبری در خصوص سرمایه گذاری مردم بر روی بیت کویین اظهار داشت: ریسک خریداری بیت کویین بالاست و سیاست گذاری‌ها در خصوص بیت کویین هنوز مشخص نیست .

وی افزود: هر چند هنوز سرمایه گذاری بر روی بیت کویین ممنوع نیست اما بانک مرکزی در این خصوص هشدار می دهد.

حکیمی ادامه داد: ذات بیت کویین، ویژگی غیر متمرکز بودن و آزاد بودن آن است و این امر از طریق یک یا چند اپلیکیشین اتفاق می‌افتد.

ناصر حکیمی در ادامه با اشاره ارزهای رمزینه یا رمزینه کدها گفت: درصددیم تا نیمه اول سال 97 در خصوص بیت کویین به جمع‌بندی برسیم و ضوابط و چارچوب آن را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر موضوع بیت کویین در کشور باب شده گفت: هر کس می‌تواند به صورت طرح عمومی و لوکال و محلی آن را راه‌اندازی کند اما در حوزه پرداخت، سپرده و فرصت‌های شناسایی شده  این ابزار هم اکنون مبهم است و هنوز رواج نیافته است.

وی تصریح کرد: در مورد بیت کویین در بانک مرکزی در حال مطالعه هستیم و رویکرد و سیاست‌های آن در حال تدوین است اما در دو محور نوسانات شدید (طی یک سال گذشته قیمت بیتکووین 10 برابر شد) و در قابلیت اتکا همچنان تردید وجود دارد.

وی افزود: تبلیغات از طریق بازاریابی شبکه‌ای و هرمی برای بیت کویین ایجاد شده و ابزارهای واسطی به وجود آمده که ادعا می‌کنند بیت کویین به آنها وصل است و مردم نیز از آن به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. این در حالی است که بیت کویین هنوز به عنوان ارز رسمی شناسایی نشده و معلوم نیست چه کسی حامی آن است.

حکیمی افزود: بانک مرکزی هشدار می‌دهد که امکان مالباختگی برای سرمایه‌گذاران در بیت کویین وجود دارد. هر چند در حال حاضر قیمت آن به 7 هزار دلار رسیده اما ممکن است فردا به 6 هزار دلار کاسته شود.  تا زمان اعلام رسمی از سوی بانک مرکزی مردم با احتیاط وارد این مقوله شوند و توصیه نمی‌شود که از تبلیغات به صورت جدی بهره گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان بیت کویین را به عنوان یک ارز در ‌آینده پذیرفت گفت: اگر ارز نباشد ممکن است کالا باشد اما جمع‌بندی این تصمیم‌گیری تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی در مورد احتمال پولشویی از طریق بیت کویین و یا راهی برای دور زدن تحریم‌‌ها گفت: اولویت اول این است که با قانون مبارزه با پولشویی منطبق باشد و به هیچ عنوان استفاده از این ابزار برای تامین مالی تروریسم نباید باشد. اما قوانین و مقررات برای بهره‌گیری از بیت کویین در موضوع پولشویی حائز اهمیت است.

وی گفت: حساسیت‌ها در مورد بیت کویین از دو سال گذشته آغاز شده  اما سازوکار آن هنوز دیده نشده و هماهنگی‌ها صورت نگرفته است.

وی در خصوص آمار داد و ستد بیت کویین نیز گفت: این موضوع قابل آمارگیری نبوده و ممکن است برای مقاصد سوداگرانه از آن استفاده شود. اما بیشترین کاربرد آن برای پرداخت‌های بین‌المللی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز