خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع در گفت‌وگو با ایلنا:

32.5 میلیون هکتار از کشور درگیر چالش بیابان‌زایی است/ خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان کانون‌های بحرانی بیابان زایی

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۵۲۳

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری گفت: خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان سه استان است که بیشترین کانون بحرانی را دارد ما اقدامات بیابان زدایی را در این سه استان بیش از همه پیگیری می کنیم.

خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص طرح های بیابان زدایی در کشور اظهار کرد: چالش های عمده ای که در جهان وجود دارد مانند تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، کمبود آب نتیجه آن بیابان زایی است و این مسئله جهان را به خصوص در کشورهایی که بر روی کمربند خشک زمین قرار گرفته اند تهدید می کند و کشور ما هم در چنین وضعیتی قرار دارد.

وی افزود: از نظر کنوانسیون بیابان زدایی تعریفی برای این بحران وجود دارد که می گوید سرزمین هایی که توان تولید بیولوژیکشان کاهش پیدا می کند، دچار پدیده بیابان زایی هستند. بر اساس این تعریف حدود 100 میلیون هکتار از کشور ما تحت تاثیر بیابان زایی قرار دارد.

جلالی در ادامه تصریح کرد: این بدان معناست که اگر جایی از کشور سفره آب زیرزمینی کاهش پیدا کند، فرسایش خاک در منطقه ای زیاد شود، بارندگی کاهش یابد و یا پوشش گیاهی منطقه ای از بین برود؛ آن بخش به سمت بیابانی شدن پیش می رود. اما در تعریف عرصه های بیابانی آمده عرصه هایی که میزان بارندگی در آن ها زیر 150 میلیمتر است و پوشش گیاهی در آنها کمتر از 5 درصد است این بخش ها جز اراضی بیابانی محصوب می شوند که در کشور 32.5 میلیون هکتار بیابان داریم که 20 میلیون آن تحت فرسایش بادی است که از این 20 میلیون هکتار هم 7 میلیون هکتار آن جز کانون های بحرانی بیابان زای ما هستند که 3 میلیون هکتار آن جز کانون های بحران درجه یک هستند و تولید گرد و غبار و شن های روان می کنند و در اولویت کارهای بیابان زدایی ما قرار دارند.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری عنوان کرد: در کشور تا کنون نزدیک به 8 میلیون هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده که حدود 2/3 میلیون هکتار جنگلهای بیابانی ایجاد شده است و ایران جز کشورهای پیشتاز، موفق و مرجع در عرصه بیابان زدایی در جهان  است.

وی افزود: ما امیدواریم که با پیشبینی که در برنامه ششم شده بتوانیم با سالانه حدود 200تا 250 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی، بر کانون های بحرانی درجه یک فائق بیاییم.

جلالی در پایان در رابطه با استان های درگیر بیابان زایی گفت: 12 استان کانون های بحرانی بیابان زایی در آنها واقع شده اما خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان سه استان است که بیشترین کانون بحرانی را دارد ما اقدامات بیابان زدایی را در این سه استان بیش از همه پیگیری می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز