خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش مناطق آزاد به هیچ عنوان به صلاح نیست/ نمایندگان بدانند که مناطق آزاد، راهکار حل مشکلات حوزه انتخابیه‌شان نیست

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۴۱۵

رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه افزایش مناطق آزاد به هیچ عنوان به صلاح نیست، گفت: رای‌گیری درباره افزایش مناطق آزاد باید از فضای احساسی خارج و به فضای عقلانی وارد شود؛ در واقع اگر نمایندگان مجلس خواستار این هستند که در حوزه انتخابیه‌شان شرایط خوبی شکل بگیرد، بدانند که مناطق آزاد راهکار نیست.

ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص افزایش مناطق آزاد گفت: با وجود شرایط فعلی کشور، افزایش مناطق آزاد به هیچ عنوان به صلاح نیست؛ در واقع هیچ کشوری همچون ایران، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ندارد و قرار نیست که همه سیستم‌های کشور خود را به پایگاه‌هایی تبدیل کنیم که به واردات بیشتر منجر شود.

وی با بیان این پرسش که کدامیک از مناطق آزاد ایران به محلی برای صادرات کالا تبدیل شده است، گفت: مناطق آزاد تبدیل به مناطقی برای تجارت چمدانی شده است که حتی عوارض و حقوق گمرکی هم پرداخت نمی‌کنند؛ بیشترین پارچه، لوازم آرایشی و موبایل از طریق این مناطق وارد می‌شود؛ همچنین بیشترین قاچاق مسافری نیز از این مناطق صورت می‌گیرد.

رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه در قانون مناطق آزاد باید تجدیدنظر صورت گیرد تا دست کم میزان صادرات این مناطق به میزان واردات برسد، اظهار داشت: منظور از صادرات، صادراتی است که از خود مناطق آزاد اتفاق بیافتد نه آنکه از سرزمین اصلی به آنجا برود و از آنجا صادر شود؛ در واقع منظور صادراتی است که ارزش افزوده داشته باشد.

جمیلی با بیان اینکه مونتاژ کردن کالاها در مناطق آزاد و سپس صادر کردن آن‌ها تولید نیست، خاطرنشان کرد: یک سری کالاهای صنعتی به مناطق آزاد وارد و سپس مونتاژ می‌شود و در نهایت به سرزمین اصلی می‌آید؛ درحالیکه نمی‌توان اسم این فرآیند را تولید گذاشت.

وی با اشاره به اینکه تعداد مناطق آزاد از حد نرمال بالاتر است و نباید در این بخش سرمایه‌گذاری شود، عنوان کرد: اگر قرار است در مناطق محروم سرمایه‌گذاری صورت گیرد، باید فکر جدید و اساسی صورت گیرد؛ به عنوان نمونه اگر قرار است که مناطق مرزی و محروم توریستی شوند، بهتر است که مشوق‌هایی قرار داده شود تا سرمایه‌گذار، اشتغال پایدار ایجاد کند.

رئیس خانه اقتصاد ایران همچنین در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد در مجلس گفت: رای‌گیری درباره افزایش مناطق آزاد باید از فضای احساسی خارج و به فضای عقلانی وارد شود. اگر نمایندگان دنبال این هستند که در حوزه انتخابیه خود، شرایط خوبی شکل دهند، مشوق‌های سرمایه‌گذاری را بالا ببرند و بدانند که مناطق آزاد راهکار نیست.

جمیلی ادامه داد: در واقع باید پتانسیل‌های هر منطقه ارزیابی شده و سنجیده شود که استعداد هر منطقه برای چه کاری مناسب است و در همان مکان سرمایه‌گذاری لازم لحاظ شود؛ به این ترتیب اشتغال پایدار نیز شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز