خبرگزاری کار ایران

تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز حریم رودهای تهران از آغاز امسال / اردکانیان در حوزه آب برند است

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۹۵۸

بختیاری با بیان اینکه رودخانه‌های تهران منبعی برای تامین آب شرب هستند، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۱ مورد تخریب که معادل ۲۸ هکتار عرصه زمین و ۸۴۶ میلیارد تومان بوده، در حریم رودخانه‌ها داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشست حاشیه ای سیزدهمین نمایشگاه آب با اشاره به وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران گفت: در حال حاضر ذخیره مخزن سدهای تهران ۷۶۷ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با عدد ۷۵۰ میلیون مترمکعبی سال گذشته، افزایش خوبی داشته است.

وی افزود: امسال نسبت به سال قبل وضعیت منابع آبی بهتر بوده و بر اساس پیش‌بینی‌ها سال آبی پیش رو نیز نرمال خواهد بود.

بختیاری میزان بارندگی استان تهران را ۲۴۰ میلی متر عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۳۰۰ میلی متر بارندگی در استان تهران داشته‌ایم که این به معنای افزایش ۲۰ میلی‌متری از وضعیت نرمال است.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که شرایط مانند سال گذشته نرمال و مطلوب باشد و اگر مشترکان در میزان مصرف رعایت کنند سال بدون تنش آبی را سپری خواهیم کرد.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه در سال 1395 میزان مصرف آب شرب شهر تهران یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب بوده است، بیان کرد: از این میزان ۷۸۰ میلیون مترمکعب از سدها، ۲۷۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تامین شد. یعنی ۷۵ درصد آب شرب از سدها و ۲۵ درصد از منابع زیرزمینی تامین شده و این در حالی است که در یک سال نرمال این نسبت ۷۰ به ۳۰ است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید فعالیت ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال متوقف شود، گفت: تاکنون ۶۰۰ حلقه چاه بسته شده که این مسئله می‌تواند در طرح تعادل بخشی نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

بختیاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای تعادل بخشی بیان کرد: تاکنون حدود ۲۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی با اجرای این طرح صورت گرفته است. در استان تهران 48 هزار حلقه چاه وجود دارد که 35 هزار حلقه غیرمجاز و 13 هزار حلقه مجاز است که کل برداشت از این چاه‌ها ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده است.  از این میزان ۲۱۰ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های غیرمجاز و ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز است.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ظرف دو سال آینده باید ۱۲ هزار چاه غیرمجاز موجود در شهر تهران متوقف شوند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه صنعت آب یک صنعت ورشکسته است و بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی صرف می‌شود، گفت: قیمت آب در بخش کشاورزی بسیار پایین و در حد مجانی است.

وی افزود: متوسط تولید هر مترمکعب آب خام یک هزار تومان است در حالی که همین آب تولیدی به شرکت آب و فاضلاب به هر مترمکعب به شرکت آب و فاضلاب تهران 60 تومان به فروش می‌رسد و درنهایت شرکت آب و فاضلاب نیز این آب را به 400 تومان می‌فروشد، در حالی که برای شرکت آب و فاضلاب نیز هر مترمکعب 1500 تومان هزینه دارد.

بختیاری با اشاره به اینکه امسال 15 درصد قیمت فروش آب خام به شرکت آب و فاضلاب افزایش یافته است، گفت: دولت 20 درصد قیمت تمام شده آب را از مردم دریافت می‌کند، بنابراین می‌توان گفت آب ارزش واقعی خود را ندارد، به همین دلیل، مشترکان و مردم چندان توجهی به هزینه ایجاد شده برای تولید آب ندارند و تلاشی هم برای مدیریت مصرف از خود نشان نمی‌دهند.

بختیاری در ادامه با بیان اینکه رودخانه‌های تهران منبعی برای تامین آب شرب هستند، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۱ مورد تخریب که معادل ۲۸ هکتار عرصه زمین و ۸۴۶ میلیارد تومان بوده، در حریم رودخانه‌ها داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عمده این تخریب‌ها در مناطق دماوند، فیروکوزه، شمیرانات و فردیس بوده به موضوع هتل آریانا اشاره و اظهار داشت: این هتل در حریم کیفی ساخته شده. و در این خصوص سازمان محیط زیست مسئول است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره جلسه با اردکانیان نیز گفت: چندی پیش با وی جلسه‌ای داشتیم و پیش بینی می‌کنیم که حضور اردکانیان به عنوان وزیر در وزارت نیرو قطعی باشد.

بختیاری ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های مثبت اردکانیان، می‌توان گفت که او سه ویژگی شاخص دارد از جمله اینکه  چهره جهانی و برند است و مطرح ترین چهره آبی در جهان است و سالها در حوزه آب کار کرده است و عملکردی قاطع داشته است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز