خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی:

چاه‌های غیرمجاز سالانه 50 میلیون مترمکعب آب دشت اراک را می‌بلعند

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۳۳۶

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: سالانه 50 میلیون مترمکعب از آب‌های زیر زمینی دشت اراک توسط چاه‌های فاقد پروانه تخلیه می‌شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، محمود قدبیگی در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اراک در سال جاری عنوان کرد: دشت‌های استان مرکزی با 235 میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه هستند و این میزان کسری در دشت اراک به 35 میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت موجود منابع آب زیرزمینی در اراک با توجه به استقرار صنایع مادر و شرایط خاص این شهرستان افزود: طبق برنامه‌های دولت دوازدهم در راستای طرح احیا و تعادل بخشی آب، افت آب در دشت‌های استان باید طی 6 سال متوقف شود و باید در دوره‌ای 20 ساله نیز به شرایط قبل بازگردد که در این راستا مدیریت مصرف در کنار مدیریت تأمین و عرضه لازمه تحقق اهداف و بهبود شرایط است.

قدبیگی با اشاره به اینکه 90 درصد آب دشت اراک در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بیان کرد: به منظور کنترل آب مصرفی باید استفاده از سیستم نوین آبیاری و نصب کنتور هوشمند حجمی در دستور کار قرار گیرد تا صرفه‌جویی در این بخش حاصل شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با تاکید بر پیوستگی منابع آب اظهار کرد: سالانه 470 میلیون مترمکعب آب توسط چاه‌ها از دشت اراک تخلیه می‌شود از این میزان 50 میلیون مترمکعب از طریق چاه‌های فاقد پروانه تخلیه می‌شود.

وی در خصوص استفاده از کنتورهای حجمی در بخش کشاورزی عنوان کرد: قانون تصریح کرد است که کنتورها با هزینه مالک نصب شوند، البته در بودجه 96 تبصره ای در نظرگرفته شده است که دولت در قالب طرح تعادل‌بخشی کنتور را نصب کند و هزینه آن به صورت اقساط بلندمدت از مالکان دریافت شود.

قدبیگی با بیان اینکه هفت هزار حلقه چاه در استان مرکزی باید به کنتور حجمی مجهز شوند که اعتباری 30 میلیارد تومانی می‌طلبد، افزود: تاکنون هزار حلقه چاه در استان مرکزی به کنتور مجهز شده‌اند، اما در اراک نیز اعتباری 6 میلیارد تومانی برای انجام کار نیاز است که با تخصیص این رقم ظرف مدت یک سال می‌توان پرونده نصب کنتورهای حجمی در چاه‌های بخش کشاورزی را بست، اما تاکنون رقمی تخصیص نیافته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته از کل اعتبار تعیین شده در طرح تعادل‌بخشی تنها 16 درصد تخصیص یافت، افزود: در حال حاضر سختگیری‌ها برای نصب کنتور در حال اعمال است به طوری که چاه‌های نیازمند تمدید پروانه بدون نصب کنتور حجمی مجوز برداشت دریافت نمی‌کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اضافه کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری 140 حلقه چاه پس از نصب کنتور تمدید پروانه دریافت کردند که این رقم در اراک تنها به 40 چاه می‌رسد.

وی با اشاره به شناسایی 20 مورد تصرف حریم رودخانه، بر لزوم تخصیص اعتبار در امر مهندسی رودخانه تاکید کرد.

قدبیگی در خصوص وضعیت تالاب میقان اراک گفت: تالاب میقان اراک کانون فرصت و تهدید است و مباحث زیست‌محیطی مرتبط با این تالاب اهمیت بالایی دارد، با افتتاح تصفیه خانه فاضلاب کلیه پسآب (250 لیتر در ثانیه) به تالاب وارد می‌شود و بهره‌بردار دیگری ندارد که این امر می‌تواند در وضعیت تالاب اثربخش باشد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز