خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشاورزی:

کشاورزی در ایران با چالش تغییر اقلیم مواجه است

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۳۷۹

عباس کشاورز گفت: سال گذشته سالی بسیار ناهنجار بود که مبین آن است که کشاورزی ایران با چالش تغییر اقلیم به طور جدی مواجه است و این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان فائو در قالب پروژه ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با حضور عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، نماینده فائو در ایران و جمعی از خبرنگاران، کارشناسان و اصحاب رسانه در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی سالن شهید نعمتی جم برگزار شد.

در این همایش عباس کشاورز معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: باوجود چالش‌های جدی در حوزه آب و تغییر اقلیم به نظر من وضعیت کشاورزی کشورمان مناسب است و تدابیر چهار ساله گذشته نشان می‌دهد می‌توان با مدیریت این چالش‌ها کشاورزی را مدیریت کرد.

وی افزود: پدیده کمی بارش‌ها، افزایش درجه حرارت دما و گازهای گلخانه‌ای در کشور ما وجود دارد که همه آنها بر کشاورزی اثرگذار است.

کشاورز در ادامه تصریح کرد: شرایط یاد شده باعث می‌شود تقاضای آب در کشورمان برای استفاده در بخش کشاورزی افزایش یابد و از طرفی از میزان بارندگی‌ها کاسته شود.

وی افزود: سال گذشته سالی بسیار ناهنجار بود که مبین آن است که کشاورزی ایران با چالش تغییر اقلیم به طور جدی مواجه است و این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تفاهم نامه با فائو خاطرنشان کرد:‌ موضوع مورد توافق امروز ما با فائو در 20 سال گذشته مورد توجه بوده و هر سال آن را پیگیری می‌کنیم. برای رسیدن به آن هر راهی را رفته‌ایم و می‌دانیم که چه مشکلاتی پیش رو داریم.

وی عنوان کرد:‌ برای گرفتن تصمیم‌های کوتاه و بلندمدت و تبیین استراتژی چشم اندازی با اطلاعات دقیق، به روز و تحلیل شده داشته باشیم.

کشاورز گفت: دنیا خیلی سال است که ازاین روش استفاده می‌کند به همین دلیل هم ما در سال‌های گذشته به دنبال دستیابی به آن بودیم در حال حاضر فائو راه‌اندازی این پروژه را با ایران به صورت آزمایشی قبول و شروع کرده که برای ما بسیار خوشحال کننده است.

وی افزود: سازمان فائو در این پروژه انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری را به کشور ما خواهد داشت.

معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت عنوان کرد: باید این اطلاعات در زمان و مکانی باشد که برای ما قابلیت پیش بینی ایجاد کند یعنی اطلاعات را قبل از حاصل شدن برای ما تدوین کنند.

وی افزود: محصولات کشاورزی با توجه به حساسیت امنیت غذایی لزوم برخورداری و دسترسی افراد به آنها بسیار بااهمیت هستند و با استفاده از این سامانه می‌توانیم ضمانت تولید ایجاد کنیم.

کشاورز در ادامه تصریح کرد: اطلاعات قابل استفاده از سامانه‌های ماهواره‌ای باید قابل پیش بینی و تحلیل باشد از روز کاشت این اطلاعات از طریق سامانه رصد می‌شود و وضعیت تراکم، آبیاری، تغذیه، عوامل خسارت زا و بیماری‌زا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر این اساس گرما و سرما، خشکسالی، سیل و توفان در منطقه مورد نظر ما قابل پیش بینی خواهد شد و این عوامل را قبل از وقوع به ما هشدار می‌دهد. ما سامانه‌ای می‌خواهیم که کلیه اطلاعات محصولات را برای ما رصد و از آما به اطلاعات تبدیل کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: این پروژه در سه استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد که از لحاظ تجربه، انتخاب‌های خوبی به حساب می‌آیند یکی از تیپ های انتخاب شده منطقه سرد در کشورمان است که تحت تاثیر کشاورزی دیم قرار دارد این منطقه در زنجان واقع شده و قابلیت استفاده تجربیات آن در سایر مناطق کشور وجود دارد.

وی افزود: مازندران تیپ دوم انتخابی است که شامل مناطق ساحلی، کم ارتفاع و دارای باران مناسب است. برنج و باغبانی محصول عمده این منطقه بوده و کشت سبزی و صیفی به شدت در آن رایج است همچنین از نظر زیست محیطی منطقه پیچیده‌ای است و تجربه به دست آمده از این منطقه قابلیت انتقال به پنج تا شش استان دیگر را دارد.

کشاورز ادامه داد: گروه سوم منطقه گرمسیر کشور است که عمده کشاورزی آن در حال حاضر تا تیرماه انجام می‌شود. تیپ آن گرمسیری است و تولید آن کشت سبزی، صیفی متراکم و مرکبات است.

وی خطاب به نماینده فائو تاکید کرد:  در این پروژه به دنبال تجهیزات و امکانات نیستیم بلکه این وسایل را در حداقل می‌خواهیم ما به دنبال راهنمایی هستیم و به دنبال فرصتی برای تقویت نیروی انسانی و بهبود تکنولوژی خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: امیدواریم در هر لحظه بتوانیم وضعیت کیفیت محصولات مختلف را در دنیا کشور مورد ارزیابی قرار دهیم و از آن برای مقابله با آفات سریع بهره‌ بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز