خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات خبر داد:

طرح رجیستری در پایان مهر ماه بدون تاخیر اجرا می‌شود/ با اجرای رجیستری، موبایل‌های موجود در انبارها قابل استفاده نیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۹۸۵

امروز وزیر صنعت و معدن و تجارت، رئیس کل گمرک، رئیس ستاد قاچاق کالا مهمان وزارت ارتباطات برای هماهنگی‌های طرح رجیستری موبایل بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر ارتباطات در این جلسه گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های فنی اجرای طرح رجیستری آماده شده است. همانطور که گفته شده است این طرح تا پایان مهرماه اجرا می‌شود و هیچ گونه تاخیری وجود ندارد.

محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه با یک سیستم نمی‌توان بازار را کنترل کرد، گفت: در طرح رجیستری موبایل باید به مواردی از جمله حقوق مصرف کننده و مکانیزم تولید و تقاضا توجه شود و این مسائل را زیر نظر داشت تا این طرح با مشکلی روبرو نشود.

آذری جهرمی گفت: یک بازار شش میلیونی تبلت در ایران وجود دارد و قرار است بخشی از بازار تقاضا را با تولید داخلی مدیریت کنیم تا بتوان علاوه بر حمایت از تولید داخلی، اشتغال‌زایی در این حوزه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات به عنوان نماینده سایر ارگان‌ها در طرح رجیستری قرار است با تولیدکنندگان موبایل مذاکراتی داشته باشد، گفت: وزارت ارتباطات با ادبیاتی واحد با تولیدکنندگان تلفن همراه به منظور ارائه خدمات بهتر به کاربر ایرانی و ایجاد خط تولید در کشور ایران و حتی صادرات به کشورهای منطقه مذاکراتی خواهد داشت. شرکت سامسونگ طی آخرین سفر به کره جنوبی یکی از مخاطبان این طرح بوده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر این مسئله که رضایتمندی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: مردم نباید سردرگم شوند. باید اطلاع‌رسانی گسترده و صحیحی برای طرح رجیستری موبایل انجام شود. باید مکانیزم‌هایی برای حوزه مصرف و حق انتخاب مردم قرار بگیرد تا نارضایتی به وجود نیاید.

آذری جهرمی با بیان اینکه گردش مالی بازار تلفن همراه ایران بسیار بزرگ است گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در خوشبینانه ترین حالت تنها 20 درصد از نیاز بازار از طریق مبادی رسمی و گمرک تامین می‌شود که نشان از بازار بزرگ قاچاق و بازار بزرگی برای اشتغال و تولید موبایل در کشور دارد که می‌تواند اشتغال‌زایی انبوهی به دنبال داشته باشد.

آذری جهرمی با اشاره به اجرای طرح رجیستری موبایل گفت: مانتیورینگ طرح رجیستری موبایل از پایان مهرماه شروع می‌شود و بعد از یک الی دو ماه از شروع زمان مانیتورینگ یک یا دو مدل موبایل برای بررسی سیستم، نظارت می‌شود تا بدین وسیله موبایل‌های قاچاق وارد کشور نشوند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: موبایل‌های مورد نظر که قرار است برای اجرای اولیه طرح رجیستری موبایل تحت نظارت قرار بگیرند علاوه بر عدم رعایت حقوق گمرکی و همچنین رعایت حقوق مصرف کننده، خدماتی را ارائه نمی‌دهند و در میان موبایل‌های پرفروش بازار قرار گرفته‌اند که این باعث شده تا برای نظارت در اولویت قرار بگیرند.

وی با اشاره به آینده طرح رجیستری موبایل گفت: ما تصمیم داریم برای ادامه روند و گسترش طرح رجیستری موبایل در کشور، تمامی برندهای فعال در حوزه موبایل زیر چتر پوشش رجیستری به منظور حمایت از مصرف کننده و حمایت از تولید داخلی و اشتغال‌زایی قرار دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید حداقل تغییرات در زندگی مردم با اجرای طرح رجیستری موبایل ایجاد شود گفت: هنگامی که صحبت از ساماندهی می‌شود باید از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی مجازی به منظور اطلاع‌رسانی استفاده شود تا حداقل تغییراتی در زندگی مردم ایجاد شود. ما قصد داریم با استفاده از بازخوردهای مردم، بازار موبایل را ساماندهی کنیم.

آذری جهرمی در رابطه با زیرساخت‌های طرح رجیستری موبایل گفت: برای طرح رجیستری موبایل از تجربه‌های مشابه خارجی استفاده شده است اما تمام ظرفیت این طرح با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان داخلی انجام شده که یکی از این شرکت‌های دانش بنیان متعلق به دانشگاه شریف است.

وی در رابطه با موبایل‌های قاچاق که تا به امروز وارد کشور شده است، گفت: موبایل‌هایی که تا به امروز وارد کشور شده است و مردم از آنها در حال استفاده هستند برای ادامه روند استفاده هیچ مشکلی ندارند و نگرانی در این رابطه وجود ندارد اما موبایل‌هایی که توسط افراد وارد کننده به صورت غیررسمی وارد شده و در انبارها نگهداری می‌شود و هنوز به دست مصرف کننده نرسیده است با اجرای طرح رجیستری موبایل قابل استفاده نیست و باید وارد کننده آن با مراجعه به گمرک و پرداخت حق گمرکی نسبت به ثبت و فعال سازی آنها در سیستم اقدام کنند.

وزیر ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات بر این مسئله تاکید دارد که هیچ موبایلی که در حال حاضر در بازار هست و مردم از آن استفاده می‌کنند قاچاق نیست و هر چیزی که بخواهد در زندگی مردم دخالت ایجاد کند موافق آن نبوده و نیستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه واردات موبایل به صورت مسافری گفت: هیچ مشلکی در این زمینه وجود ندارد و تدابیری انجام شده است. قاچاق حوزه مهمی است و به اقتصاد لطمه بزرگی می‌زند بر اساس اقتصاد مقاومتی باید از قاچاق جلوگیری شود. همواره قاچاق موبایل وجود داشته است و مبارزه با قاچاق کالا نیز در دستور کار قرار گرفته است. ما امیدوار هستیم با اجرای این طرح بتوانیم بازار تلفن همراه را در کشور ساماندهی کنیم تا با ارائه خدمات به مردم بهتر، از تولید داخلی حمایت و در نهایت قیمت برای کاربر ایرانی مناسب باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز