خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان مطرح کرد؛

خسارت‌های کشت برنج به منابع آبی در استان گلستان

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۶۶۷

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: محدود نشدن کشت برنج در گلستان خسارت‌های فراوانی به منابع آبی می زند و موجب می‌شود در سال‌های آینده با کم آبی شدید مواجه شویم.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "محمدهادی رحمتی" افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر سطح کشت برنج در استان گلستان افزایش چشمگیری داشته که این امر تهدید بیشتر منابع آب‌های زیرزمینی را موجب می‌شود.

به گفته وی، این مساله امنیت و پایداری آبخوان‌ها را با خطر مواجه ساخته و مخاطرات جدی زیست محیطی را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

رحمتی با اشاره به عدم توجه کافی به تناسب الگوی کشت با منابع آبی استان افزود: با ادامه توسعه کشت شالی نظیر آنچه در دو سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم، بر ناامنی بیشتر آبی استان گلستان و بویژه منابع آب‌های زیرزمینی آن دامن زده خواهد شد.

به گفته وی، چنانچه تدبیر جدی و برنامه ریزی و بازنگری اصولی در این باب صورت نپذیرد، آینده ای تیره و تار همچون هاله‌ای، کلیه بخش‌های مصارف آب استان را در بر خواهد گرفت که به نوبه خود ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره توسعه استان وارد خواهد نمود.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار گلستان گفت که کنترل کشت برنج در شهرهای این استان با هدف جلوگیری از استفاده بی‌رویه از منابع آبی ضروری و نیازمند دخالت فوری و مستمر فرمانداران است.

گفتنی است، چندی پیش معاون عمرانی استاندار گلستان خواستار توقف کشت برنج در گلستان شد.

رضا مروتی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان گلستان افزود: رشد بی رویه شالیزارها که نیازمند آب فراوان است منابع زیرزمینی استان را با مشکل جدی مواجه کرده است؛ به‌طوریکه کشت برنج از کنترل خارج شده است.

وی بیان کرد: مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی گلستان برای تأمین آب مردم خون دل می‌خورند؛ اما برخی کشاورزان بدون توجه به خشکسالی از آب چاه‌ها برای کشتی شالی استفاده می‌کنند.

معاون عمرانی استاندار گلستان افزود: یکی از راه‌های حل این معضل در استان نظارت بیشتر فرمانداران و معرفی متخلفان به محاکم قضایی و توصیه به کشت‌های جایگزین است.

مروتی ادامه داد: زمین‌های کشاورزی استان ظرفیت کشت انواع گوناگون محصولات کشاورزی را دارد و باید ویژگی‌ها و قابلیت‌های کشت جایگزین به کشاورزان معرفی شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز