خبرگزاری کار ایران

مشاور‌ بانک جهانی‌ در گفت‌وگو با ایلنا:

ادغام بانک‌ها مشکلی را حل نمی‌کند/ بانک‌های خوب گرفتار بانک‌های ضعیف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۷۲۹

محمدتقی وزیری گفت: با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات بانکی ایران مسلما ادغام نیست گفت: ادغام مشکلی را حل نمی‌کند و تنها بانک‌های‌خوب را گرفتار بانک‌های بد می‌کند.

محمدتقی‌وزیری، مشاور‌ بانک‌جهانی‌ و استاد دانشگاه ایالتی‌ کالیفرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد طرح ادغام بانک‌های ایرانی اظهار داشت: ادغام بانک‌ها به هیچ وجه اقدام مؤثری‌ نخواهد بود زیرا این موضوع در گذشته نیز اتفاق افتاده و ۸ مؤسسه ادغام و بانک کاسپین تشکیل شد که در نهایت منجر به ورشکستگی کاسپین شد.

استاد‌ دانشگاه ایالتی‌ کالیفرنیا ادامه داد: طرح ادغام بانک‌ مهر اقتصاد و مؤسسه کوثر نیز در حال حاضر بر روی میز  شورای پول و اعتبار است که قرار است برای آن تصمیم‌گیری شود.

مشاور بانک جهانی تصریح کرد: با این اقدام نقدینگی بانک مهراقتصاد از بین خواهد رفت. ضمن آنکه نتیجه و کارایی درستی نیز در بر ندارد.

وی با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات بانکی ایران مسلما ادغام نیست گفت: ادغام مشکلی را حل نمی‌کند و تنها بانک‌های‌خوب را گرفتار بانک‌های بد می‌کند.

وی با بیان اینکه ادغام هیچ مزیتی ندارد،افزود: این اقدام تنها برای مدت کوتاهی‌ جلوی ورشکستگی مؤسسات مالی را خواهد گرفت. ما باید بانک‌ها را  تبدیل به بانک‌های شرکتی کنیم تا سرویس بدهند و یاد بگیرند چطور بانکداری کنند و با مشتریان خود مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در عصر مشارکت در بانکداری هستیم که بانکدار هم ضامن سپرده‌گذار شود هم ضامن عملیاتی وام گیرنده تا بتواند هر دو را حفظ کند. این در حالی است که بانک‌های ما هیچ گونه مشارکتی در این دو موضوع ندارد اغلب سپرده را می‌گیرند و یک کاغذ برای وام می‌دهند و وثیقه آن را می‌گیرند و فایل درست می‌کنند و سرویس خاصی هم به مشتری نمی‌دهند.

وزیری گفت: اما بانک‌های شرکتی می‌توانند چاره خوبی برای بانکداری در ایران باشند.

وی افزود: ما باید اعتبار لازم برای بانکداری خود را به وجود آوریم و سبد سرمایه گذاری بانکی را ریسک پذیر نکنیم.

وزیری گفت: باید سعی شود شکل سبد پرتفوی بانکداری ما با ترازنامه‌های بین‌المللی قابل موازنه شود تا بانک‌های خارجی علاقمند شوند با ریسک‌ سرمایه گذاری در ایران تفاهم نامه امضاء کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز