خبرگزاری کار ایران

راهکار پژوهشگاه صنعت نفت برای کاهش هرزروی سیالات حفاری / سودآوری سالانه 100 میلیارد تومانی برای صنعت نفت

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۲۸۴

کاظم زاده گفت: اگر حفاری یک چاه 5 میلیارد تومان هزینه داشته باشد 30 درصد این مبلغ ظرف هرزروی سیالات می‌شود بنابراین در کل بهره‌برداری از این سیال یک میلیارد تومان در هر چاه صرفه‌جویی در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کاظم زاده رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با اشاره به تحقیقات انجام شده در حوزه‌های حفاری و ازدیاد برداشت اظهار داشت: دستاوردهای محققان در حوزه‌های حفاری زمانی اثربخشی خود را نشان می‌دهد که در این صنعت به کار گرفته شود،

وی با بیان اینکه ما تحقیقات میدانی خود را از سه سال قبل آغاز کرده‌ایم، به تولید افزایه‌های مورد نیاز صنعت حفاری اشاره و تصریح کرد: تاکنون 9 قلم افزایه مورد نیاز صنعت حفاری بومی سازی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

کاظم زاده افزود: یکی از چالش‌های مهم در صنعت حفاری سیال حفاری است که هر سال هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند بنا بر این نوع خاصی از سیالات حفاری ارائه شده که موجب کنترل هرزروی سیالات می‌شود و تاکنون  در چاه‌های نفت چاهک، گیسکانو پازن به بهره‌برداری رسیده است.

وی توضیح داد: بهره‌برداری از این سیال باعث کاهش 70 درصدی هزینه هرزروی سیالات حفاری شده و سالانه 100 میلیارد تومان سودآوری برای نفت دارد. به طوری که اگر حفاری یک چاه 5 میلیارد تومان هزینه داشته باشد 30 درصد این مبلغ ظرف هرزروی سیالات می‌شود بنابراین در کل بهره‌برداری از این سیال یک میلیارد تومان در هر چاه صرفه‌جویی در پی خواهد داشت.

کاظم‌زاده استفاده از سیالات سبک  فوق سبک را از دیگر دستاوردهای محققان پژوهشگاه صنعت برشمرد و گفت: در حال حاضر در حفاری از پودرهای مایع استفاده می‌شود که ما در تحقیقات توانستیم پودرهای جامد را جایگزین کرده که باعث می‌شود سرعت حفاری 10 متر بر ثانیه افزایش یابد.

رئیس پژوهشکده مهندسی صنعت نفت خاطرنشان کرد: سیالات قبلی که با پمپ مایع بودند برای انتقال آنها 40 تریلی لازم داشتیم ولی با استفاده از سیال جدید تنها با یک تریلی می‌توان سیال سبک و فوق سبک را به چاه نفت منتقل کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز