خبرگزاری کار ایران

بیژن زنگنه خبر داد:

افزایش یک میلیون تنی عرضه خوراک به پایین دستی پتروشیمی در سال جاری/ افتتاح پتروشیمی کاوه، پردیس و بوشهر در سال 96

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۳۲۱

زنگنه گفت: سال گذشته یک میلیون تن عرضه خوراک به صنایع پایین‌ دستی اضافه شد و امسال نیز یک میلیون تن دیگر اضافه خواهد شد که نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت برای کشوراست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست ضمن ابراز خرسندی از اینکه طرح‌هایی که در سال 95 و 96 وعده به بهره‌برداری رسید نشان را داده بودیم ظرفیت عظیمی برای تولید کشور ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: همان گونه که در نمایشگاه سال قبل گفته بودیم امسال توانستیم پتروشیمی لرستان، ارومیه، مهاباد، فاز 2 کارون، تخت‌ جمشید، کردستان، مروارید، فاز 2 کاویان و انتخاب را به بهره‌برداری برسانیم و امسال هم کاوه، پردیس و بوشهر افتتاح خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به خوراک ارزان و فراوان روند توسعه بالادست پتروشیمی به خوبی پیش می‌رود، خاطر نشان کرد: اگر چه اکثر سرمایه‌گذاران در بخش پتروشیمی نیمه دولتی بوده و بخش خصوصی کمتر ورود پیدا کرده امیدواریم که حضور بیشتری را شاهد باشیم ضمن اینکه سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی نیز رغبت زیادی برای فعالیت در بخش پتروشیمی کشورمان را داشته که این امر برای ما ایجاد ارزش افزوده کرده و به رشد تکنولوژی در این صنعت کمک می‌کند. ضمن اینکه از تولید با ارزش پایین نیز دوری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع میان‌دستی ارزش افزوده بالایی دارن و برای بخش اشتغال حیاتی هستند یادآور شد: ظرفیت در بخش پایین‌دستی نیز خوب است حتی در بخش‌هایی خالی مانده است که امیدواریم وزارت نفت و صنعت کمک کنند که این موضوع حل شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اظهار داشت: نوسانات پیش‌بینی نشده کمیت و قیمت عرضه مشکلی است که صنایع کوچک دارند و این واحدهای کوچک به راحتی نمی‌توانند آنچه نیاز دارند تامین کنند.

زنگنه ضرورت مراجعه به بورس را از دیگر چالش‌های این بخش برشمرد و افزود: الزام به خرید از بورس برخی تولیدکنندگان را نگران می‌کند بنابراین در مذاکراتی که با بورس داشته‌ایم به نتایجی دست یافته‌ایم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

وی همچنین گفت: مسئله دیگر ما موضوع صادرات و عرضه داخلی محصولات است که برخی تولیدکنندگان رغبت به صادرات دارند که باید اصلاح شود.

وی در ادامه یادآور شد: اقتصاد کشور باید فعال شده تا واحدهای پتروشیمی فعال شوند چرا که باید تقاضا وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعد از برجام بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان حل شده است تصریح کرد: البته بعضی تولیدکنندگان مشکل نقدینگی دارند اما در کل جریان تولید روبه رشد است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیون تن عرضه خوراک به صنایع پایین‌ دستی اضافه شد و امسال نیز یک میلیون تن دیگر اضافه خواهد شد که نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت برای کشوراست.

 وزیر نفت با اشاره به اینکه 40 میلیارد دلار ارزش ایجاد صنایع بالادستی خواهد بود خاطرنشان کرد: کمک می‌کنیم که صنایع میان‌دستی در شرق عسلویه فعال شود و زیربناها درست شود که هم برای صادرات و عرضه داخلی ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز