خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدارسیون صادرات در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپایی‌ها قانون داماتو را رعایت نمی‌کردند/ اروپا دوباره آمریکا را دور می‌زند

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۷۹۱

محمد لاهوتی گفت: یکی از نکات مثبت و مهم برجام نمایان شده و امروز شاهد اختلاف شدیدی بین اروپا و آمریکا هستیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص صحبت‌های اخیر ترامپ مبنی بر خروج از برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: همانطور که حسن روحانی و خانم موگرینی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردند برجام یک توافق و سند جهانی است و با خروج یک کشور از آن این توافق نامه باطل نخواهد شد.

محمد لاهوتی ادامه داد: از طرف دیگر این واقعیت وجود دارد که دولت آمریکا در برخی از کشورها نفوذ دارد و اقتصاد جهان تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی و سیاسی ایالات متحده است. ممکن است که در چهارچوب برجام مشکلی ایجاد نشود اما ممکن است شرکت‌هایی که با ما روباط اقتصادی و تجاری دارند بخواهند در بحث سرمایه‌گذاری در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: یکی از نکات مثبت و مهم برجام نمایان شده و امروز شاهد اختلاف شدیدی بین اروپا و آمریکا هستیم.

وی افزود: در حالی که همه سران اروپایی بر پایبندی به برجام تاکید دارند شاهد گزافه‌گویی‌های ترامپ هستیم. ما در طول تاریخ کمتر شاهد بودیم که آمریکا و اروپا تا این میزان بر سر موضعی با یکدیگر اختلاف داشته باشند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از طرف دیگر دو قدرت چین و روسیه که دارای حق وتو هستند شدیدا از برجام دفاع می کنند.

وی تصریح کرد: پیش بینی آینده مشکل است اما اصلی‌ترین نگرانی ما در مورد روابط بانکی است. چون هنوز مشکلات زیادی در این حوزه داریم و امکان دارد با خروج آمریکا از برجام این مشکلات پا برجا بماند.

لاهوتی با اشاره به قانون داماتو که اروپایی آن را اجرا نمی‌کردند، گفت: امروز اروپایی‌ها در بحث اقتصادی حساب ویژه‌ای بر روی ایران باز کرده‌اند و در بحث سیاسی نیز با وجود پیروزی‌های اخیر در سوریه و عراق، برتری نسبی با ایران است. پس نمی‌توان شرایط ایران را با آن زمان مقایسه کرد اما در همان زمان اروپایی‌ها برای دور زدن قانون داماتو راهکارهایی پیدا کرده بودند و به احتمال زیاد اینبار نیز همین کار را خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز