خبرگزاری کار ایران

در جلسه هم‌اندیشی ایمیدرو و خانه معدن ایران مطرح شد؛

کارگروه احیا 500 معدن متروکه تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۲۰۸

رییس هیات عامل ایمیدرو پیشنهاد داد تا کارگروه تخصصی احیا 500 معدن متروکه با هدف رونق معادن و اشتغالزایی حداقل 25 هزار نفر تشکیل شود.

به گزارش ایلنا، مهدی کرباسیان در جلسه هم اندیشی ایمیدرو و خانه معدن ایران با اعلام این خبر افزود: کارگروه تخصصی احیا معادن متروکه متشکل از نمایندگان ایمیدرو، معاونت معدنی وزارتخانه، خانه معدن ایران، شرکت تهیه و تولید و صندوق بیمه معدن و سایر نهادها و تشکل‌های مرتبط راه اندازی شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه برنامه ریزی برای بودجه سال 97 و اوایل فعالیت دولت دوازدهم، گفت: برنامه احیا معادن متروکه را با محوریت خانه معدن ایران در دستور کار قرار می دهیم که پشتیبان این طرح صندوق بیمه معدن، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو خواهد بود. 
کرباسیان با ابراز قدردانی از حمایت های رییس جمهور و هیأت دولت در تخصیص 1.5 میلیارد دلار تسهیلات برای حوزه صنایع و معادن کوچک گفت: باید بپذیریم معدن طی چند سال گذشته مغفول واقع شده است و در این راستا باید سرمایه صندوق بیمه افزایش یابد، چراکه از این طریق معادن مختلف بدون بروکراسی از تسهیلات لازم برخوردار می‌شوند.
رییس هیات عامل ایمیدرو، ادامه داد: تجمیع معادن کوچک باید در دستور قرار بگیرد و مراکز فرآوری با هزینه حداقل طراحی و در جمع تعداد زیادی معدن راه اندازی شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود این کارگروه با ارایه راهکار تضمین خرید محصول را با نوسانات قیمت جهانی مواد اولیه بررسی کند.
کرباسیان با تأکید بر حمایت های صندوق بیمه معدن در راستای جلوگیری از ورشکستی معادن و توسعه اشتغال، اعلام کرد: در این زمینه شرایطی باید ایجاد کرد تا با حمایت های شورای عالی معادن تسهیلاتی برای اینگونه معادن در نظر گرفت.
وی افزود: ایجاد بانک جامع معادن متروکه توسط استان ها در دستیابی به این هدف کمک رسان است.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در یک بازه زمانی 3 ساله می توان 25 هزار شغل به طور مستقیم در این حوزه ایجاد کرد، گفت: تضمین معادن کوچک در این کارگروه با حضور صندوق بیمه راهکارهای عملی را ارایه کنند.
در ادامه این جلسه محمدرضا بهرامن در سخنانی تصریح کرد: با راه اندازی هر واحد معدنی به طور میانگین 50 نیروی انسانی نیاز است که با احیا معادن متروکه این مهم محقق خواهد شد.
وی افزود: تشکل ها آمادگی دارند تا در کنار دولت؛ اقدامات لازم در احیا معادن متروکه را انجام دهند و به طور قطع ایجاد اشتغال مولد با دنبال کردن این برنامه دست یافتنی است.
در ادامه رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی ایران نیز اعلام کرد: معادن کوچک و متوسط از این منظر قابل اهمیت است که می تواند موجب تحرک بخش تولید، اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی شود. پروژه های بزرگ معدنی زمانبر است اما معادن کوچک را می توان بین 8 ماه تا یک سال به بهره برداری رساند و آثار اشتغال را در دولت دوازدهم شاهد بود.
بهرام شکوری با اشاره به تلاش های رییس هیات عامل ایمیدرو در افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن به 110 میلیارد تومان، گفت: با بخشی از این سرمایه می توان 100 تا 150 معدن را همراه با ایجاد واحدهای فرآوری راه اندازی کرد.
سهولت در اخذ پروانه اکتشاف، تعامل با وزارتخانه های اقتصادی به منظور راه اندازی معادن متروکه، تشکیل بانک جامع معادن متروکه، تهیه بخش نامه معرفی معادن متروکه توسط استان ها و توجه به پیش شرط های تحریک بازار در این حوزه مواردی بود که حاضران در این جلسه بر آن تاکید کردند.
همچنین به دستور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو مقرر شد تا با راه اندازی کارگروهی تخصصی متشکل از سازمان های ذیربط حوزه معدن؛ برنامه احیا 500 معدن متروکه عملیاتی شود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز