خبرگزاری کار ایران

آذری جهرمی:

مفهوم حاکمیت از زورگویی به ارائه امکانات تغییر پیدا کرده است/ اسنپ و تپسی نمونه‌ای از کسب و کارهای نو و ایده‌های خلاق است

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۱۰۰

آذری جهرمی گفت: امروزه مفهوم حاکمیت از زورگویی به ارائه امکانات تغییر پیدا کرده است. ما وظیفه داریم تا امکانات ارائه کنیم چرا که مردم منتظر نمی‌مانند تا خدمات داخلی عرضه شود. عرصه ارتباطات راهبردی‌ترین بخش اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری، جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی خود در مراسم اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری کشور، گفت: ما در کشور باید از شبکه علمی به عنوان ظرفیتی به منظور حل مشکلات استفاده کنیم. فرآیندهایی ایجاد شده است تا برای شبکه علمی رشد مطلوبی به دست آورده شود.

وزیر ارتباطات افزود: مردم در شهرهایی مثل تهران که امکانات وجود دارد علاقمندی به اتصال شبکه علمی ندارند اما در شهرستان‌ها که امکانات نیست علاقه برای اتصال به شبکه علمی وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز کشور ما تکنولوژی قدیمی در دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌ها از شبکه رادیویی استفاده می‌کنند در حالی که برای دستیابی به سرعت و کیفیت بیشتر اتصال باید از شبکه نسل جدید یعنی شبکه فیبر نوری استفاده کنند اما به دلیل هزینه بالای شبکه فیبر نوری و انحصار شرکت مخابرات، دانشگاه‌ها به سمت شبکه فیبر نوری می‌روند و همین باعث شده تا دانشگاه‌ها از نظر ارتباطات و فناوری عقب‌ماندگی زیادی نسبت به سایر نقاط دنیا داشته باشند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما پروانه‌ای را با کمک سازمان تنظیم مقررات ایجاد کردیم تا دانشگاه‌ها بتوانند از شبکه فیبر نوری استفاده کنند اما نسبت به حالت عادی هزینه را به صورت اقساطی و ماهانه پرداخت کنند که می‌تواند در تجهیز دانشگاه‌ها به تکنولوژی بروز و پرسرعت اتصال کمک شایانی کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه دانشگاه تجلی یک کشور است گفت: با دیدن دانشگاه‌های هر کشور می‌توان  فرهنگ، سیاست، رشد و علم یک کشور را دید. در واقع دانشگاه تجلی یک کشور است. ما در شبکه علمی و دانشگاه‌ها رشد خوبی داشتیم اما باید این واقعیت را پذیرفت که این شبکه عقب مانده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: باید ویترین ارتباطات کشور درست شود ما در ایران دارای تعداد زیادی نیروی انسانی نخبه هستیم که نشان از ظرفیتی بزرگ و گزینه بسیار خوبی برای پیشرفت است.

محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به در ارتباط بودن حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تولید، خدمات و صنعت گفت: مردم نیاز و نیازمندی‌هایی در حوزه فضای مجازی دارند و منتظر نمی‌مانند تا بخش خصوصی نمونه‌ای از آن را در داخل کشور راه‌اندازی کند ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که منتظر باشید تا نمونه داخلی یک سیستم کاربردی راه‌اندازی شود.  در واقع مردم تشنه فناوری هستند و این مسئله نشان از بازار بزرگ فضای مجازی دارد که در نهایت اشتغال را به دنبال دارد.

وی افزود: کسب و کارهای نوپا با ایده‌های خلاق، در این حوزه در حال کار هستند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنند. نمونه آن دو سیستم درخواست آنلاین تاکسی با نام‌های اسنپ و تبسی است که چند نفر با سرمایه‌گذاری شخصی توانستند تا بخش بزرگی از حمل و نقل را در اختیار بگیرند و نیاز مردم در حوزه حمل و نقل را برطرف کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با نقش دانشگاه‌ها تاکید کرد: 17 درصد از دانشجویان به صورت مستقیم با فناوری اطلاعات درگیر هستند.

آذری جهرمی در رابطه با کسب و کارهای داخلی گفت: اگر امروز کسب و کارهای داخلی مثل اسنپ و تبسی را نداشتیم، اوبر به عنوان سیستمی خارجی جایگزین آن می‌شد. در صورتی که پیام رسان داخلی بزرگی داشتیم می‌توانستیم درآمد 3500 میلیارد تومانی تلگرام را در داخل کشور داشته باشیم. این واقعیت است که اگر شرکتی خارجی در بازار قرار بگیرد نه ما بازار را گرفته‌ایم و نه از ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم پس باید از ظرفیت کسب و کارهای داخلی استفاده کنیم.  

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با شبکه علمی خاطرنشان کرد: ماموریت مشترک دانشگاه‌ها و وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات و شبکه علمی برای گسترش سرویس‌ها و امکانات است.

آذری جهرمی در رابطه با حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی خاطرنشان کرد: ما علاقمند به حضور سرمایه‌گذار خارجی در حوزه آی سی تی ایران هستیم. این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری به بخش آی سی تی ایران می‌آیند و سود بزرگی را دریافت می‌کنند.

وی در پایان گفت: در تلاش هستیم تا در پایان چهار سال دولت حداقل 3 تا 5 شرکت بین المللی با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان داشته باشیم. امروزه  مفهوم حاکمیت از زورگویی به ارائه امکانات تغییر پیدا کرده است. ما وظیفه داریم تا امکانات ارائه کنیم چرا که مردم منتظر نمی‌مانند تا خدمات داخلی عرضه شود. عرصه ارتباطات راهبردی‌ترین بخش اقتصاد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز