خبرگزاری کار ایران

تعداد دام‌های سبک کاهش می‌یابد/ 45 میلیون گوسفند و 19 میلیون بز، سرمایه‌های دامی کشور هستند

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۹۸۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی این است که تعداد دام های سبک را کاهش ولی بهره‌وری آنها را افزایش دهیم و تا سال ۱۴۰۴ بنا داریم جمعیت بز در کشور به ۱۵ میلیون کاهش یابد ولی تولید شیر ۳۰ درصد و گوشت قرمز نیز ۱۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز دوشنبه ۲۷ شهریور در همایش بین المللی روز جهانی بز با اشاره به اهمیت پرورش بز در کشورهای کم آب بیان کرد: بز حیوان منعطفی است و در شرایط سخت ادامه حیات می دهد که همین امر باعث شده در سالهای گذشته به پرورش بز در بسیاری از کشورها توجه شود. 

وی افزود: یکی از مشکلات جدی امروز کم آبی است. در حال حاضر ۳۶ درصد جمعیت و ۲۰ درصد اقتصاد دنیا متاثر از کم آبی است. متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی و میزان تبخیر نیز سه برابر متوسط جهانی است که این امر نشان می‌دهد ما در کشوری خشک زندگی می کنیم. ۷۰ درصد بارندگی های کشور در فصل غیر موثر و ۳۰ درصد بارندگی های موثر نیز در چهار یا پنج استان کشور اتفاق می افتد.

رکنی با اشاره به جمعیت دام سبک کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۴۵ میلیون گوسفند و ۱۹ میلیون بز وجود دارد. در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت بز در دنیا در ۱۰ کشور پرورش داده می شود که پاکستان و چین دو مورد از این کشورها هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تصور نادرست عدم همخوانی مراتع با جمعیت دام کشور اشاره کرد و افزود: اگر  در استفاده از مراتع برنامه ریزی صحیحی صورت بگیرد، شاهد زادآوری بیشتر مراتع به واسطه حضور دام‌ها در مراتع خواهیم بود.

این مسئول در ادامه بر استفاده از ژن های جدید در پرورش بز تاکید کرد و گفت: با استفاده از ژن های جدید شاهد افزایش بهره وری در پرورش دام خواهیم بود.

وی در بخش نهایی صحبت‌های خود به توجه تولیدکنندگان دام به بحث بازار تاکید کرد و گفت: دامداران باید در حین تولید دام به فروش آنها نیز توجه کنند تا بتوانند سودآوری اقتصادی مناسبی نیز داشته باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز