خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

تولید محصولات پتروشیمی طی 4 دهه گذشته 20 برابر شد / تلاش برای افزایش یک میلیون تنی مصرف / افزایش 100 درصدی حضور شرکت های خارجی در ایران پلاست امسال

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۹۲۱

شاهدایی گفت: ما در زمان پیروزی انقلاب 3 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی داشتیم که با برنامه هایی که طی این مدت داشتیم جهش ایجاد شده و میزان تولیدات 20 برابر شده و اکنون به 60 میلیون تن تولید رسیده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در نشستی خبری که به منظور تشریح برنامه های نمایشگاه ایران پلاست برگذار شد، اظهار داشت: ایران پلاست یکی از مهمترین نمایشگاه های سطح کشور است و تلاش شده است که از نظر سطح جهانی ارتقا یافته و یکی از مهمترین نمایشگاه های محصولات پلیمری در سطح خاورمیانه و جهان باشد.

وی با بیان اینکه ایران پلاست فرصت های اقتصادی زیادی برای صنعت گران کشور ایجاد می کند، گفت: ما تلاش کردیم که از فرصت پسابرجام استفاده کرده و حضور شرکت های خارجی را در این نمایشگاه ارتقا دهیم.  

شاهدایی هدف اصلی نمایشگاه ایران پلاست را صادرات کالا و خدمات، توسعه بازار، جذب سرمایه خارجی، انتقال فناوری و همچنین بالا رفتن سهم اشتغالزایی عنوان کرد.  

وی تصریح کرد: ما در زمان پیروزی انقلاب 3 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی داشتیم که با برنامه هایی که طی این مدت داشتیم جهش ایجاد شده و میزان تولیدات 20 برابر شده و اکنون به 60 میلیون تن تولید رسیده ایم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه چشم انداز این صنعت کسب مقام از نظر ارزش محصولات است، افزود: برای رسیدن به این هدف باید صنایع تکمیلی ایجاد و صنایع پایین دستی ارتقا یافته و واحدهای تکمیل زنجیره ایجاد کنیم.   

وی با بیان اینکه صنعت پلیمر جایگاه خاصی در زندگی روزمره مردم دارد و هیچگاه از صنعت جهان حذف نمی شود، بیان کرد: با توجه به این موضوع باید سعی کنیم محصولات با ارزش افزوده بالا ایجاد کنیم.

شاهدایی عمده ترین و کاربردی ترین محصولات پلیمری در جهان را انواع پلی اتیلن ها ، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی اتیلن ترفتالات، پلی وینیل کلراید، و پلی کربنات ذکر کرد.

وی مجموع ظرفیت تولید پلیمرهای عمده را در جهان در سال گذشته 390 میلیون تن عنوان کرد و افزود: بالاترین سهم از ظرفیت جهانی پلی اتیلن ها با مجموع 107 میلیون تن ( 27درصد) و در رتبه دوم پلی پروپیلن با مجموع 75 میلیون تن ( 19 درصد) است.

وی تولید پلیمرهای عمده در جهان را در سال گذشته 304 میلیون تن، در خاورمیانه 31.5 میلیون تن ( 10.4 درصد) و در خاورمیانه 6.1 میلیون تن ( 2 درصد ) اعلام کرد.

مدیر عامل NPC  همچنین بزرگترین مصرف کننده محصولات پلیمری جهان را در سال گذشته کشور چین با 113 میلیون تن عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود طی سال های آتی بعد از چین ، هند از بزرگترین بازارهای مصرف برای محصولات پلیمری باشد. در منطقه خاورمیانه نیز ترکیه عمده ترین مصرف کننده محصولات پتروشیمی محسوب می شود.

وی در ادامه ظرفیت تولید انواع پلیمرها را در سال 83 ( پایان برنامه سوم توسعه) 884 هزار تن ، در سال 89 ( پایان برنامه چهارم) 3 میلیون و 961 هزار تن، سال 95 ( پایان برنامه پنجم) 6 میلیون و 133 هزار تن و برنامه تولید در سال 96 ( ابتدای برنامه ششم) 7 میلیون و 444 هزار تن ذکر کرد.  

شاهدایی همچنین با اشاره به صادرات محصولات پلیمری کشور گفت: تا پایان برنامه سوم 121 هزار تن به ارزش 110 میلیون دلار، پایان برنامه چهارم 2 میلیون و 34 هزار تن به ارزش 2 میلیون و 384 هزار دلار، پایان برنامه پنجم 3 میلیون و 124 هزار تن به ارزش 3 میلیون و 413 هزار دلار صادرات داشته ایم و برای برنامه ششم نیز که از ابتدای سال 96 آغاز شده 3 میلیون و 996 هزار تن به ارزش 3 میلیون 681 هزار دلار برنامه صادراتی تعریف شده است.

وی ایجاد ثبات و تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پیگیری عقد قراردادهای بلندمدت تامین خوراک، افزایش توان خرید صنایع پایین دستی ( تامین مالی / فروش اعتباری)، طراحی فرصت های جدید سرمایه گذاری، کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی محصولات پایین دستی ، پیگیری تولید گریدهای  جدید و افزایش تولید گریدهای خاص مورد نیاز کشور و افزایش 24 درصدی مصرف مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی در سال 96 را از محورهای توسعه صنایع تکمیلی بیان کرد. 

شاهدایی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی شده تا طی ۹ سال آینده و تا سال ۱۴۰۴ تولید پلیمرها به ۲۱ میلیون تن و سهم آن در جهان به چهار درصد برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ واحد پلیمری در دست اجرا است، توضیح داد: واحدهایی برای تکمیل زنجیره ارزش طراحی و همچنین مجوزهای جدید پتروشیمی براساس تکمیل زنجیره صادر شده است. البته برخی واحدها پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و برخی نیز متوقف هستند. برای مثال پتروشیمی هگمتانه پیشرفت خوبی داشته، فعالیت دهدشت تازه آغاز شده و پتروشیمی‌های صدف، جم و میاندوآب نیز پیشرفت خوبی دارند. برخی از طرح‌ها نیز به دلیل عدم کسب دانش فنی معطل مانده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، گفت: شعار این نمایشگاه بهبود فضای کسب و کار در بین صنایع تکمیلی و پتروشیمی و پلاستیک کشور بوده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش خود را در راستای ارتقای ایران پلاست در خاورمیانه می‌کند.

وی با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه نسبت به قبل از برجام رشد ۱۰۰ درصدی داشته افزود: در نمایشگاه امسال ۵۲۴ شرکت خارجی و ۶۰۰ شرکت داخلی حضور دارند.

شاهدایی با اشاره به تعیین تکلیف شرکت های سرمایه گذاری ظرف سه ماه آینده افزود: تا حدود 3 ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضاء شده مشخص می‌شود. همچنین نتیجه مطالعات و بررسی اقتصادی برخی از این شرکت‌ها در نیمه دوم سال مشخص خواهد شد که توتال و شل مهمترین آنها هستند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش یک میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی در دولت دوازدهم، گفت: ما درصدد فعال کردن شرکت های غیرفعال، توسعه بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق و پاکستان و همچنین تغییر سیاست برای عدم واگذاری این بازارها به ترکیه و اجرای طرح‌های جدید برای افزایش تولید هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره بروز تاخیر در تولید پتروشیمی‌های پردیس و مرجان نسبت به زمان پیش بینی شده نیز توضیح داد: متانول مرجان با تاخیر شش ماهه و متانول کاوه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند. بعضی از طرح‌های کوچک هم که قرار بود امسال به بهره برداری برسد در اوایل سال ۱۳۹۷ به تولید پایدار می‌رسند.

وی از افزایش ظرفیت تولید ۵.۵ میلیون تن در سال جاری خبر داد و گفت: پس از برجام روابط ما با کشورهای خارجی و شرکت‌های پتروشیمی بهبود یافته است. در این راستا تلاش شد در نمایشگاه‌های جهانی همه شرکت‌های ایرانی به صورت پاویون حضور داشته باشند.

وی با بیان این که تکنولوژی تولید محصولات پلیمری در عسلویه و ماهشهر متعلق به بیش از ۱۰ سال گذشته است، تصریح کرد: فناوری تولید پلیمرها دائما به روز می‌شود و تلاش شده استفاده از تکنولوژی روز در سرمایه‌ گذاری‌ها مدنظر قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه در مورد تاسیس بانک تخصصی پتروشیمی توضیح داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همه بانک‌ها تعامل خوبی دارد. این شرکت به دنبال صندوق پروژه برای داخل و خارج از کشور است و  مذاکراتی را با بانک مرکزی آغاز کرده تا شرایط را برای تامین منابع مالی مورد نیاز پتروشیمی فراهم کند.

وی یادآور شد: تامین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی در وزارت نفت پیگیری می‌شود، اما مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز