خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

نقطه ضعفی به نام داستان مدیریت سیب زمینی و پیاز/ مانیتورینگ آنلاین کشت به زودی انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۴۲۶

وزیر جهادکشاورزی گفت : به داستان سیب زمینی و پیاز و ناتوانی در مدیریت تولید و بازار آن متهم هستیم که باید با راهکارهایی مانند مدیریت آنلاین تولید و بازار محصولات مهم و اساسی کشاورزی پس از نهایی شدن و اجرای طرح پهنه بندی این مشکلات را حل کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پنجمین گردهمایی سراسری در سال ۹۶ که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است، اظهار داشت: اگر در زمینه بهره وری آب و تولید محصولات کشاورزی به متوسط رکودها دست پیدا کنیم دیگر مشکل آب و محدودیت منابع آبی موضوعیت پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال گندم رکورد ۱۳ تن و چغندر قند رکورد ۱۴۰ تن در کشور دارد اگر به نصف اینها دست پیدا کنیم می توان از ظرفیت های فراوان موجود استفاده کرد و بر بسیاری از مشکلات فائق آمد.

وی افزود: تولید میگو از ۱۰ هزار تن در سال ۱۳۹۱ به ۲۵ هزار تن در سال گذشته رسید و صادرات در آبزی پروری نیز ۶۶ درصد و در لبنیات ۲۸ درصد افزایش یافت.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در بخش کشاورزی متهم به ناتوانی در مدیریت سیب زمینی و پیاز هستیم که البته بخشی از این مشکل طبیعی است چرا که ایران از نظر تجارت کشور بسته ای است در حالی که کشورهایی مانند مالزی، تایلند و ویتنام سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد دلار تجارت دارند که شامل صادرات و واردات می شود اما در ایران به دلیل مسائل مختلف نمی توانیم این کار را انجام دهیم و بسیاری از تولیدات مان خود مصرفی است اما از عملکرد محمود خیلی بهتر می توانیم عمل کنیم.

حجتی عنوان کرد: امیدواریم پس از نهایی شدن پهنه بندی کمتر از یک سال آن را عملی کنیم و هر نقطه ای که زیر کشت یک محصول مانند گندم می رود مانیتور شود و بتوانیم این کار را برای محصولات مهم و اساسی انجام دهیم و برنامه ریزی تولید را به صورت آنلاین انجام دهیم و سیستم هوشمندی داشته باشد.

وی افزود: البته ممکن است که به دلیل افزایش تقاضا یا اتفاقات ناگواری مانند تنش های اقلیمی با ایجاد این سیستم هم مشکلاتی به وجود بیاید.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با پهنه بندی اراضی کشاورزی و مدیریت آنلاین تولید محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: باید با برنامه‌ریزی جلوی برخی اتفاقات و سیاست گذاری های نادرست مانند تولید بیش از حد گوجه فرنگی خارج از فصل در بهمن ماه با هزینه زیاد و نهایتا فرستادن محصول به کارخانه ها برای تولید رب گوجه فرنگی توسط سازمان تعاون روستایی دلیل ازدیاد محصول را بگیریم و یا در صورت مازاد به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: مصوبه ای بود که چند ماه در دولت و مجلس مبادله شد که بلاخره تصویب شد و در شورای نگهبان نیز به تایید رسید که اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار اشتغالزایی برای مناطق روستایی است و باید در مناطق روستایی پر جمعیت باید مناطق و نواحی صنعتی روستایی داشته باشیم که البته قبل از ادغام وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی وجود داشت اما آرام آرام رها شد.

وی افزود: این مصوبه را باید یک فرصت تلقی کرد و مدیران استانی باید به آن توجه ویژه کرد و می توان برای توسعه روستایی از آن استفاده کند که اگر بستر عملیاتی آن خوبی فراهم و عمل شود می توان امیدوار بود که در آینده نیز ادامه یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه عنوان کرد: به جای اینکه یک محصول کشاورزی از مناطق روستایی در کرج و تهران به کنسرو و کمپوت تبدیل شود در همان مناطق و با اشتغال زایی متناسب با مشارکت روستاییان انجام می‌شود.

وی در خصوص گیاهان دارویی اذعان داشت: در زمینه گیاهان دارویی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی باید بیش از پیش تلاش کرد و از چنین فرصت هایی مانند مصوبه اخیر و منابع بانکی استفاده کرد که در ارتقای کیفیت زندگی و بهبود معیشت خانوارهای روستایی و کشاورز می تواند اثر مثبتی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز