خبرگزاری کار ایران

تونل استقلال تاجیکستان تحویل قطعی شد

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۸۹۷

تونل استقلال تاجیکستان، روز چهارشنبه 8 شهریورماه به‌صورت قطعی تحویل وزارت نقلیات دولت تاجیکستان شد.

به گزارش ایلنا، تونل مهم و استراتژیک استقلال در مسیر شهرهای دوشنبه و خجند قرار داشته و جنوب و شمال این کشور را به هم متصل می‌نماید. این تونل در سال 1984 در دوره اتحاد جماهیر شوروی و توسط پژوهشگاه شهر مسکو طراحی و عملیات اجرایی آن در سال 1988 آغاز شد، ولی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی متوقف و در سال 1999 توسط پیمانکاران تاجیکی از سر گرفته شد و تا سال 2003 به کندی ادامه یافت.

تکمیل این تونل در سال 2004 به یک شرکت خصوصی ایرانی واگذار و طی حدود دو سال حفاری و تحکیم آن به پایان رسید، اما بلافاصله پس از حفاری تونل و قبل از اتمام طرح‌های تکمیلی همچون بتن لاینینگ، بهره‌برداری از آن به درخواست دولت تاجیکستان آغاز شد. اشتباهات فراوان در طراحی تونل‌های اصلی و تهویه، بهره‌برداری زودهنگام، هم‌زمانی برخی کارهای اجرایی حین تردد وسایل نقلیه و عدم بهره‌برداری صحیح، سبب شد تا آسیب‌های جدی به هر دو تونل وارد شود.

در نهایت، نظر به غیرقابل استفاده شدن تونل‌ها و بروز مشکلات بسیار در تردد، موضوع بازسازی مجدداً در رأس مسائل بین دو کشور قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران، ضمن مشارکت مالی در بازسازی تونل، راهبری پروژه، علاج بخشی و نوسازی را به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان نماینده دولت ایران واگذار کرد تا بر کار پیمانکار ایرانی پروژه نظارت نماید.

سپس عملیات پروژه مجدداً با نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران آغاز و با برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی مناسب، این پروژه مهم در زمان مقرر تکمیل و تحویل شد.

در کمیسیون تحویل دائم عظیم ابراهیم، جانشین نخست‌وزیر تاجیکستان، خدایارزاده، وزیر نقلیات و اخوان مجری طرح و نماینده وزارت نیروی ایران، نمایندگان مشاور (شرکت سد تونل پارس)، پیمانکار (سابیر) و بیش از 30 نماینده از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، کمیته‌ها وادارات مختلف دولت تاجیکستان نیز حضور داشتند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز