خبرگزاری کار ایران

علی مراد اکبری خبر داد:

واردات ۳۰ میلیارد متر مکعب آب مجازی به کشور

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۹۸۲

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۹۰۵ پروژه آب و خاک به ارزش ۷۲۵ میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری می رسد .

به گزارش ایلنا، علی مراد اکبری امروز سه شنبه به مناسبت هفته دولت ضمن اعلام این خبر گفت: با اجرای این ۱۹۰۵ پروژه در بخش آب و خاک برای بیش از ۴۳ هزار نفر شغل ایجاد می شود. ۸۵ درصد منابع اعتباری این پروژه ها توسط دولت و ۱۵ درصد توسط مردم پرداخت شده است.

 اکبری با بیان اینکه آب چالش اصلی کشور است و در دنیا دیپلماسی نفت جای خود را به دیپلماسی آب می‌دهد، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های ۱۵ سال اخیر در ایران، حساسیت‌های اجتماعی و کارشناسی نسبت به آب و محیط زیست زیاد شده اما این حساسیت را هنوز در مورد خاک نداریم.

وی ادامه داد: از برنامه ششم توسعه ردپایی از خاک را آورده‌ایم به طوری که سالانه ۵۰۰ هزار هکتار بهبود وضعیت خاک زراعی هدف‌گذاری شده ضمن آن که به توسعه کشاورزی حفاظتی که ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش می‌دهد، توجه شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، افزایش بهره‌وری آب را از سیاست‌ها و برنامه‌های مهم بخش کشاورزی و برنامه ششم توسعه عنوان و تصریح کرد: تنها راه نجات کشور، افزایش بهره‌وری و مدیریت مصرف آب است و ما در برنامه ششم توسعه، توسعه افقی اراضی کشاورزی نداریم بلکه توسعه عمودی مطرح می باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با ارتقای بهره وری آب، میزان تولید ماده خشک به ازای هر متر مکعب آب از ۹ دهم کیلوگرم به ۱.۲ کیلوگرم رسیده، گفت: این عدد باید با اجرای روش ها و برنامه های آب و خاک به ۲ کیلوگرم برسد.

اکبری اذعان داشت: اخیرا بحث جدید نکسوز در دنیا مطرح است که بحث آب، خاک، انرژی و محیط زیست با هم دیده می شود.

وی به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای ارتقای بهره وری آب اشاره و اعلام کرد: اخیرا یک قرار داد با فائو به ارزش ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به منظور افزایش بهره وری آب منعقد کرده ایم.

اکبری افزود: از سوی دیگر به سازمان فائو پیشنهاد داده‌ایم که بر وری پروژه‌های بزرگ کشور مانند پروژه خوزستان و ایلام و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت برای خاورمیانه در راستای افزایش بهره وری آب کار کنند.

وی درباره اقدامات و برنامه های معاونت آب و خاک گفت: در زمینه اجرای سیستم های آبیاری نوین با تاکید بر آبیاری میکرو، برای امسال در سطح ۱۹۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی برنامه ریزی شده و طی ۵ ماهه اخیر نیز ۵۳ هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده اند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، کل اراضی کشاورزی که به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند را یک میلیون و ۶۳۵ هزار هکتار اعلام کرد.

وی به پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام اشاره کرد و گفت: فاز نخست این پروژه ۳۱۲ هزار هکتار است که از این سطح تاکنون ۲۵۸ هزار هکتار تجهیز و نوسازی شده و تا پایان امسال فاز نخست به اتمام می رسد.

اکبری ادامه داد: در این ۲۵۸ هزار هکتار ۱۷۳ هزار هکتار زهکشی زیر زمینی و ۱۷۸ هزار و ۶۹۰ هکتار تجهیز و نوسازی صورت گرفته است.

وی سطح برنامه فاز دوم این پروژه را ۲۳۸ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این سطح ۲۲۹ هزار هکتار در خوزستان و ۹ هزار هکتار در ایلام قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به این که وزارت نیرو هنوز به فاز دوم این پروژه، آب تخصیص نداده است، اعلام کرد: ما آماده ایم در صورت تخصیص آب مطالعات ۵۰ هزار هکتار از فاز دوم را انجام دهیم.

وی گفت: برای اجرای فاز دوم، شبکه های اصلی توسط وزارت نیرو ساخته نشده و ما پیشنهاد داده ایم که وزارت نیرو اگر آب را در کانال اصلی انتقال یا انرژی (برق) به وزارت جهاد کشاورزی تجویل دهد، می توانیم عملیات شبکه های اصلی ۱ و ۲ و شبکه های فرعی ۳ و ۴ آب را با هم انجام دهیم.

اکبری افزود: این اقدام ۳۰ درصد هزینه ها را کاهش می‌دهد و سرعت کار بالا می رود و ضمن آن که دوگانگی در تصمیم گیری ها، پیمانکارها و غیره نخواهد بود.

وی درباره پروژه‌های شبکه زهکشی غرب و سامانه گرمسیری نیز اظهار داشت: این پروژه در سطح ۲۲۷ هزار هکتار اجرا می شود که دارای ۱۱۷ زیر پروژه و ۴۸۱ قرارداد به ارزش ۴۸۸۱ میلیارد تومان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشرفت فیزیکی این پروژه را بیش از ۳۸ درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۴۱ هزار هکتار از این پروژه آماده بهره برداری و ۱۹ هزار هکتار آن کشت شده است.

اکبری افزود: در صورت هماهنگی وزارت نیرو در نیمه دوم سال ۹۷ این پروژه به کشاورزان تحویل می‌شود. در ۹۸.۵ درصد این پروژه سیستم آبیاری تحت فشار به اجرا در می‌آید.

اکبری در این نشست به پروژه کانال انتقال آب برای مهار ریزگردها اشاره کرد و گفت: حجم عملیات خاک برداری این کانال ۴.۸ میلیون متر مکعب است که تاکنون ۹۷ درصد آن انجام شده و حجم عملیات خاک‌ریزی نیز ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار متر مکعب است که ۷۳ درصد آن به اجرا در آمده و ۲۰ متر مکعب آب در ثانیه منتقل می‌کند. تاکنون به این پروژه  ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این پروژه  و در اراضی تحت نفوذ ریزگردها سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سال گذشته ۵ هزار هکتار نهالکاری کرده و از آبان ماه امسال به بعد ۳۰ هزار هکتار نهالکاری صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به پروژه  سیستان نیز بیان داشت: وسعت این پروژه  ۲۰۰ هزار هکتار است و وزارت نیرو به این پروژه ۴۰۰ میلیارد متر مکعب آب تخصیص داده است.

اکبری ادامه داد: ما از این سطح می توانیم ۴۶ هزار هکتار را آبرسانی کنیم و تامین، انتقال و توزیع آب تا پای گیاه به عهده وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

وی اعتبار مورد نیاز این پروژه را ۲۲۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تا کنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن را دریافت کرده ایم.

اکبری با بیان این که پروژه سیستان ۴۷ درصد تاکنون پیشرفت فیزیکی داشته است، یادآور شد که نزدیک به ۱۰ هزار هکتار آن آماده کشت است.

وی افزود: تا آخر سال جاری باید ۲۱ هزار هکتار از این پروژه  را اجرا و تحویل دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ظرفیت آب تجدیدپذیر کشور را براساس آمار وزارت نیرو ۱۰۴ میلیارد متر مکعب عنوان و اعلام کرد: از این میزان آب ۶۵ میلیارد متر مکعبت آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی اضافه کرد: سالانه حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب آب استان های شمالی وارد دریای خزر می‌شود و ۵ میلیارد متر مکعب آب پشت سدها و شبکه‌های ۱ و ۲ و هنگام انتقال آب تبخیر می‌شود ضمن آن‌که بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب آب نیز سهم محیط زیست است.

اکبری درباره آب مجازی اظهار داشت: از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی انتقال گیاهان پر مصرف آب به گلخانه‌ها و اجرای سیستم های نوین آبیاری در کشت این گیاهان است.

وی میزان صادرات آب مجازی کشور از طریق صادرات محصولات کشاورزی را ۵ میلیارد متر مکعب و میزان واردات آب مجازی از طریق واردات مواد غذایی را حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز