خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تقاضای موثر برای کالاهای بادوام تبدیل به بحران شده است/ نعمت زاده وزارتخانه را بیجان تحویل گرفت

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۷۷۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم با بیان اینکه رتبه ایران از 52 به رتبه 20 در شرایط کسب و کار ارتقا یافته است،‌گفت: در سال گذشته نرخ رشد صنعت به 6.5 درصد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد شریعمتداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در مراسمی که با موضوع تکریم از محمدرضا نعمت‌زاده و معارفه خود برگزار شده بود، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم با بضاعت محدود و در زمان و مکان معین قدردان خدمات ارزشمند نعمت زاده باشیم اما افتخار می‌کنم که در ادامه مسیر از کمک‌های او استفاده کنم و در این رابطه قول‌هایی نیز به من داده‌اند.

وی افزود: به حق آنچه نعمت‌زاده از این وزارتخانه تحویل گرفت نیمه جان و بی‌جان بود اما من خوش شانس هستم که در شرایط مطلوبی این وزارتخانه را تحویل گرفتم زیرا با تلاش فوق العاده ایشان قطار توسعه کشور در ریل قرار گرفته است.

شریعمتداری تصریح کرد: امروز از رشد منفی 10.5 و یا قبل تر از آن منفی 4.5 درصدی خبری نیست در حالی که نعمت زاده وارث صنعتی با رشد منفی بود اما با برنامه‌های خوبی که داشت و پایه‌گذاری مطلوبی که انجام داد با وجود کاهش قیمت نفت توانست به صورت بی‌سابقه‌ای در تاریخ ایران این رشد را مثبت کند.

وی ادامه داد: زمانی که نعمت زاده وزارت صنعت را تحویل گرفت بیش از 25 هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل بودند اما او با تزریق  19 هزار میلیارد تومان شرایط را بهبود بخشد.او 44 برنامه جهت اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه داده که امروز ما نیز مکلف به اجرای آن هستیم و یک نقشه راه ارزشمند در اختیارمان است.

وی با اشاره به اینکه در زمان وزارت نعمت زاده فضای کسب و کار بهبود پیدا کرده و نواقص برطرف شده بیان کرد: رتبه ایران از 52 به رتبه 20 در شرایط کسب و کار ارتقا یافته است.

شریعتمداری با بیان اینکه نرخ رشد صنعت به 6.5 درصد در سال 95 رسیده است تصریح کرد: 21 هزار واحد جدید با سرمایه‌گذاری 83 هزار میلیارد تومان ایجاد شد، 172 طرح صنعتی و معدنی با ارزش 8.1 میلیارد دلار با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حال انجام است. همچنین تسهیلات بانکی به رقم 161 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که سهم با ارزشی بود. سرمایه‌گذاری در بخش فولاد از 123 به 178 میلیون تن رسید تولید پتروشیمی به 68 میلیون تن ارتقا یافت.

وی افزود: نعمت زاده همچنین کار اکتشاف معادن را که در هشت سال گذشته دچار رکود شده بود با قوت آغاز کرد به نحوی که در سال  92 که کار اکتشاف 180 کیلومتر بود در دولت یازدهم  460 کیلومتر ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی معادن انجام شد. همچنین یک و نیم میلیون تن ذخایر معدنی شناسایی و 10 معدن فلزی نیز در دست شناسایی است.

مقام عالی وزارت صنعت خاطرنشان کرد: در این دوره 76 شهرک جدید صنعتی تجهیز شد و از 718 شهرک به 794 شهرک رسیدیم. در دوره نعمت زاده همچنین توسعه صادرات را داشتیم که 15 کشور از جمله کشورهای اروپایی نیز اضافه شدند ما در این دوره توانستیم مقامات فراوانی در صنعت نمایشگاهی کسب کنیم که در پسابرجام بی‌سابقه بوده است.

وی در ادامه به کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد و افزود: در فاصله سال‌های 86 تا 92 قدرت خرید مردم کاهش یافته بود که اکنون از 22 درصد به 38 درصد رسیده است اما در هر صورت اکنون برای تقاضای موثر کالاهای مصرفی باداوم  با بحران مواجه هستیم و این اتفاقی است که در دولت دهم رخ داده است. بنابراین اگر نتوانیم قدرت خرید مردم را بازگردانیم تقاضای موثر برای کالاهای موثر به وجود نخواهد آمد.

وزیر صنعت دولت دوازدهم از دیگر مشکلات پیش روی صنعت را رکود بخش مسکن عنوان کرد و افزود: 120 رشته فعالیت در حوزه مسکن داریم که اگر ساخت وساز تحریک نشود این بخش ها دچار آسیب می‌شود. بنابراین باید به این عرصه ورود کرده و رونق به وجود آوریم و بتوانیم این فعالیت‌ها را جایگزین واردات کنیم.

وی همچنین واگذاری به خصولتی‌ها و سهام عدالت را از دیگر مشکلات بنگاه‌ها برشمرد و افزود: واگذاری‌های نادرست بنگاه‌ها را با چالش مدیریت مواجه کرده است.

شریعمتداری به سیاست‌های دولت دوازدهم در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز اشاره و تصریح کرد: اتکای ما به بخش خصوصی و دانشگاه‌ها است در سیاست‌های اصل 44 باید انقلاب به وجود آید در حالی که در دوره‌ای واگذاری‌ها به ویرانه‌ای تبدیل شده بود و اگر به توانمندی بخش خصوصی اتکا کنیم مطمئنا می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.

وزیر صنعت به مشکلات مبتلابه وزارتخانه متبوعش در رابطه با نظام بانکی اشاره کرد و افزود: نرخ بازده 5.9 درصد سود تسهیلات به معنای خواباندن صنعت است در این رابطه  هیچ تعللی تحمل نمی‌شود باید اعطای تسهیلات به واحدهایی که اهلیت دارند آسان شود.

وی به مشکلات صادر کنندگان کالا نیز اشاره کرد و افزود: سال 78 برای صادرکنندگان مشوق‌هایی در نظر گرفته شده بود اما اکنون این رقم صفر شده است.

وی با تاکید بر لزوم بکارگیری مشاوره‌ در بنگا‌ه‌ها به سیاست دولت در توجه به بخش معدن اشاره و اظهار داشت: تلاش ما این است که این سیاست دولت جهت توجه ویژه به معدن ادامه یابد و نهضت اکتشاف معادن تداوم داشته باشد.

شریعتمداری گفت: توجه به عدم توازن نیز از مهمترین برنامه‌های ما است و بنا داریم که صنایع کوچک را در دستور کار خود قرار دهیم و عدم توازن در این بخش را با صاحبان صنایع رفع کنیم.

وی یادآور شد: محرومیت زدایی و اشتغال از دیگر موضوعات مورد تاکید ما است ضمن اینکه صنعت دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده نیز مورد اهتمام است.

وی همچنین گفت: در این دوره نیز در پیگیری سیاست‌های نعمت زاده جوانگرایی خواهیم داشت از توانمندی زنان استفاده خواهیم کرد و روابطمان با دانشگاه‌ها هم بیشتر خواهد شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز