خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی رئیس جمهور:

قانون ضد پولشویی در نظام بانکی اجرا شود/مردم چوب سیاست های ناهماهنگ را خوردند

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۷۵۶

معاون اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه مردم چوب اجرای سیاست های ناهماهنگ را خورده اند، گفت: باید قوانین ضد پولشویی درنظام بانکی به اجرا برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد نهاوندیان در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی گفت:باید ببینیم در جامعه وقتی واژه بانکداری اسلامی بیان می شود چه اظهار نظری از سوی مردم صورت می گیرد امروز با 37 سال پیش که کسی با این واژه آشنا نبود شرایط تغییر کرده و بیشتر افراد از آن اطلاع دارند به همین سبب است که وقتی نظرات مردم را در مورد آنچه که ما در بانکداری اسلامی اجرا کرده ایم رضایت کننده نیست.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد:ما باید به دنبال این باشیم که چرا نتوانستیم این روش را اجرا کنیم ما در اقتصادی قرار داریم که با مشکلات جدی روبرو است ناهماهنگی های محیطی بیش از همه در این اقتصاد به چشم می خورد.

نهاوندیان تصریح کرد : یک موقع تصور ما از اقتصاد اسلامی این است که اگر عقد یا معامله ای صورت بگیرد ظواهر اسلامی و قواعد فقهی در آن اعمال شود اما این همه داستان نیست ما یک مفهوم اساسی در اسلام داریم که آن عدل است .

وی تصریح کرد: موازین عدل به یک جنس محدود نمی شود در یک اقتصاد تمام شاخص ها منفی باشد اما یک بانک در همین اقتصاد سود داشته باشد و آنرا تقسیم کند.

نهاوندیان گفت:لازمه توفیق بانکداری اقتصاد این است که توازن در همه بخش ها رعایت شده باشد بین بازار و مفهوم عدل یک رابطه عمیق اقتصادی وجود دارد و برای ایجاد توازن بین این دو واژه هماهنگی سیاسی,اجتماعی و دیگر بخش ها لازم است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت:مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشان دادند که از جهت گیری های روحانی حمایت می کنند  اما خواستار تسریع در اجرای این سیاستها هستند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت:ما در این چهار دهه به اندازه کافی تجریه ناهماهنگی ها را داشته ایم و مردم به اندازه کافی چوب این ناهماهنگی ها را خورده اند التهابات ارزی که در اواخر دهه 80 رخ داد حاصل سیاست هایی بود که در همین دهه گرفته شده بود.

وی ادامه داد:»سیاست های غلط باعث جهش نرخ ارز شد و دود آن در نهایت به چشم مردم رفت قرار بود این افزایش نقدینگی و درآمد های نفتی به نفع مردم شود اما چون تمام جوانب در نظر گرفته نشد این افزایش قیمت ارز را شاهد بودیم در نظام پولی فاصله اثرگذاری تصمیمات اقتصادی با نتیجه آن چند سال است و فرق مردم عادی با متخصصان این است که آنها بتوانند این نتایج را پیش بینی کنند.

وی با اشاره به مشکن مهر گفت:این طرح بر روی کاغذ طرح خوبی بود و قرار بود که بیشتر مردم را خانه دار کند اما وقتی منابع آن دیده نشده بود و بانک مرکزی برای تامین اعتبار آن ورود کرد تورم 40 درصدی به وجود آمدپ

نهاوندیان با اشاره به تسهیلات تکلیفی بانک ها نیز گفت: این امر به دلیل ناهماهنگی در سیاست‌ها است. وقتی که یک بخشی نه با نگاه بخشی و با توجه به اهمیت دستگاهی به کل اقتصاد کشور توجه کند و به دنبال ثبات و آرامش باشد می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

نهاوندیان، آرامش و ثبات اقتصادی را از اولویت ها دانست و افزود:‌ توفیق کاهش نرخ تورم همراه با رشد اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است که حاصل شد.

وی ادامه داد:‌ باید رفتار مالی دولت قاعده مند شود و دولت عزم زیادی در شفافیت هدفمند و قاعده مندی در رفتار دارد. نظام پرداخت به سمت محصول گرا بودن حرکت می کند و نظام بودجه به سمت شفافیت ومنضبط بودن خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه مجلس نیز باید با دولت در بخش بودجه ای و کاهش بار مالی همکاری کند، تصریح کرد: مشکلاتی که در صندوق های بازنشستگی ایجاد شد باید ر فع شود؛ البته جلوه مهم در ناهماهنگی بین سیاست ها  در بازار های مالی است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی خواستار افزایش تولید است و این امر نیازمند کاهش هزینه تولید ملی و ایجاد اشتغال است؛ بنابراین سیاست گذاری باید به سمت هماهنگی در بازار ها حرکت کند.

نهاوندیان با تاکید بر اهمیت نقش نظام بانکی خاطرنشان کرد: در اصلاح نظام بانکی گاهی به قدری افراطی می شویم که به قوت ها توجه نمی شود و این در حالی است که مجموعه عظیمی نیروی انسانی در این شبکه وجود دارد که از نقاط قوت است البته مشکلات تحریم باعث شد که  از روز آمدی دور شویم و باید برای رفع این مشکل حرکت کنیم.

وی گفت:‌ به طور حتم نظام بانکی باید منضبط ترین بخش در اقتصاد ایران باشد. معنا ندارد در فضای بانکی با بی انضباطی هایی از روی نیت فاسد و یا بی مبالاتی همانند  موسسات غیرمجاز  مواجه شویم.

معاون اقتصادی رییس جمهور خاطرنشان کرد: دارایی های مسموم و آلوده را باید جدا کرد و باید اعتماد به سیستم بانکی سر جای خود بماند. اجرای انضباط از اهمیت زیادی برخوردار است. لازمه تقویت شفافیت است و قانون ضد پولشویی با خواست خودمان باید به صورت گسترده در نظام بانکی اعمال شود.

وی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهارداشت:‌ باید در بازارهای مختلف با بانک های خارجی تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ اگر همه ما اجماع داریم که نیازمند اقتصادی مناسب هستیم این امر نیازمند هماهنگی است و این مساله وظیفه فردی خاص و چند نفر معدود نیست.

وی ادامه داد:‌ همه ما در یک کشتی نشسته ایم اینکه من بنگاهم را سودآور کنم در اقتصادی که سود آور نیست نمی تواند پایدار باشد و باید نگاه اعتدالی داشته باشیم. اگر نگاه هماهنگی گرا داشته باشیم هم رشد پایدار و هم تعادل ایجاد می شود اقتصاد ما تصمیم گرفته است اقتصاد پیشرو باشد و به پیشرفت برسد، همچنین نرخ سود تسهیلات باید در اقتصاد ایران کاهش یابد اما این باید دستوری نیست و بر اساس منطق است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز