خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه نعمت‌زاده و شریعتمداری؛

مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات بترسد، به درد نمی‌خورد/ نعمت‌زاده با همه بداخلاقی‌هایش دوست داشتنی است

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۷۲۴

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه مدیری که از بازرسی و دیوان محاسبات بترسد،‌به درد نمی خورد، گفت: قوانین مزاحم تولید‌، بازرگانی و تجارت را لغو می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم تکریم از خدمات محمدرضا نعمت‌زاده و معارفه محمد شریعتمداری اظهار داشت: امیدوارم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم. جلسه امروز نیز به پاس احترام و قدردانی از مدیرانی است که یک دوره خدمت کردند و همچنین خوشامدگویی و ابراز حمایت از مسئول جدید است.

وی افزود: اشکال این است که اینگونه مراسم غم‌انگیز می‌شود. در حالیکه اتفاقی نیفتاده است. ما همه به نعمت‌زاده افتخار می‌کنیم. او مایه افتخار کشور است.نعمت‌زاده با همه بداخلاقی‌هایش دوست‌داشتنی و منحصر به فرد است و به همین شکل نیز کارهایش را پیش می‌برد و همه نیز از او حساب می‌برند.

جهانگیری یادآور شد: ما همه به نعمت زاده احترام می‌گذاریم و ملت ایران نیز قدردان زحمات او هستند. چرا که انسان ارزشمندی است و خدمات قابل توجهی ارائه داده و کارهای ماندگار زیادی انجام داده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه قدردانی از مسئولین در چنین مراسم‌هایی از افراد الگوسازی می‌کند خاطرنشان کرد: امیدوارم جمهوری اسلامی و دولت از توانمندی‌های نعمت‌زاده در جاهای مناسب و همچنین دولت دوازدهم استفاده کند.

وی همچنین بیان کرد: شریعتمداری از مدیران بااخلاق، خوشفکر و با برنامه است که از ابتدای انقلاب در بخش‌های اقتصادی کشور فعالیت داشته است و امیدواریم که در وزارت صنعت دولت دوازدهم شاهد شکوفایی این بخش مهم اقتصادی کشور باشیم چرا که این بخش مهم و تاثیرگذار است و آقای شریعتمداری نیز حتماً می‌تواند کار را به نحو مطلوب انجام دهد.

جهانگیری با اشاره به اینکه وضعیت ما در دولت یازدهم رو به بهبود بوده است گفت: ممکن است در برخی جاها با مشکلات عمیق روبرو باشیم اما موتور اقتصاد حرکت خوبی داشته و در ریل واقعی و مسیر توسعه قرار گرفته است اما اکنون مهم این است که از این به بعد بخواهیم چه کارهایی انجام دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: نعمت‌زاده در دولت یازدهم که شرایط ویژه‌ای در اقتصاد حاکم بود باید زخم‌های عمیق، تورم، التهاب و رکود را اصلاح و ثبات ایجاد می‌کرد که این مهم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت، معدن و تجارت بخش خصوصی باید میدان‌دار باشد و نباید در این رابطه تردید شود خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که بخش خصوصی براساس نیاز دولت و براساس شرایط اضطراری که دولت گیر کرد حضور داشته باشد بلکه این یک باور است که باید به این بخش توجه کرده و حضورفعال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های اصل 44 ابهامات حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی را برطرف کرده است یادآور شد: بخش خصوصی سقف پرواز ندارد. نمی‌توانیم بگوییم دولت بزرگ و بخش خصوصی کوچک باشد. بلکه باید بخش خصوصی چرخ اقتصاد را در دست بگیرد، در سیاستگذاری‌ها مشارکت داشته باشد و زمانی که دولت برای این بخش تصمیم‌گیری می‌کند خود حضور فعال داشته باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: طی دو سال گذشته که بحث اقتصاد مقاومتی جدی شد مکرر خواسته شد که هر قانونی که مزاحمت ایجاد می‌کند اعلام شود تا آن را اصلاح کنیم اما تاکنون چیزی به ما ارائه نشده و حتی خواسته‌ایم اگر دولت در این خصوص کاری نکرد اتاق بازرگانی، خانه معدن، اصناف و اتحادیه‌ها مشکلات را اعلام کنند و اگر با استدلال قوانین مزاحم مطرح شوند می‌توانیم آنها را لغو کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تولید داخلی باید بیش از پیش رونق داشته باشد تصریح کرد: نباید بگوییم که صنعت دچار رکود است زیرا روحیه‌ها کسل می‌شود. البته ممکن است در هر کشوری حتی کشورهای اروپایی نیز ورشکستگی یک کارخانه را شاهد باشیم اما در کل جهت‌گیری صنعت ما روبه رشد است ولی موضوع اینجاست که نیاز به سرعت بیشتری دارد و انتظار می‌رود که این روند رشد اقتصادی تسریع شود تا مشکل بیکاری و معیشت حل شود.

جهانگیری ادامه داد: راه حل مشکل معیشت این است که مردم کار با درآمد داشته باشند و زندگی خودشان را بتوانند اداره کنند. ممکن است ما بتوانیم حتی یک میلیارد از صندوق توسعه برای تخصیص کالا به مردم بدهیم اما آیا مشکل حل می‌شود؟

وی ادامه داد: ما همچنین باید بتوانیم از بازار خودمان صیانت کنیم. بنابراین باید با تعرفه و سیاست‌های محدودیت فنی واردات را مدیریت کنیم و استانداردهای سختگیرانه در نظر بگیریم. حتی تا جایی پیش برویم که ممنوعیت برای واردات ایجاد کنیم. البته مجلس اعلام کرده که دولت به هیچ وجه نمی‌تواند مانع واردات شود اما من می‌گویم مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات می‌ترسد به درد نمی خورد. اصل بر این است که نباید خلاف قانون برای جیب خودمان داشته باشیم اما وقتی کالایی وارد می‌شود و کشور را زمین‌گیر می‌کند وزیر باید بتواند دراین موارد خود تصمیم‌گیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار داخلی به خوبی شناسایی شود گفت: ما باید میزان مصرف انرژی را در بخش حمل و نقل، صنعت و مسکن کم کنیم چرا که این میزان مصرف درکشور ما با هیچ‌جای دنیا قابل مقایسه نیست و در این رابطه وزیر نفت مامورشده که میزان مصرف انرژی را در کشور کاهش دهد.

معاون اول رئیس جمهور با  تاکید بر اینکه باید روی بخش معدن تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم تصریح کرد: البته پیدا کردن معدن کار سختی است و جزو پررسیک‌ترین کارها است اما بخش خصوصی باید وارد این مقوله شود و امیدواریم حمایت‌های لازم نیز صورت گیرد.

جهانگیری در ادامه اظهار داشت: ما همچنین باید بتوانیم از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده ایجاد کنیم چرا که به مصلحت کشور خواهد بود. ضمن اینکه باید از صادرات نیز حمایت شده و خط اعتباری داده شود و در این خصوص کشورهای مهم مثل عراق، افغانستان و روسیه که بازارهای صادراتی خوبی هستند را از قلم نیندازیم .

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید شرایط را برای افزایش صادرات فراهم کنند خاطرنشان کرد: برای ترغیب مشتریان خارجی باید شرکت‌های بزرگ صادراتی داشته باشیم و همچنین با کشورهای نزدیک در این خصوص به دنبال موافقتنامه تعرفه ترجیحی هستیم.

جهانگیری با اشاره به بهبود شرایط بین‌المللی تصریح کرد: وزارت صنعت مرکز ثقل اقتصاد کشور است و همه اعضای دولت بر این باورند که بخش خصوصی باید کار را پیش ببرد و از بخش خصوصی نیز انتظار می‌رود که از فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به مطالبات مردم پاسخ داده و به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز