خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت نیرو:

دولت یازدهم در آبرسانی روستایی موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب است/ برنامه‌ای برای احراز پست وزارت نیرو ارائه نکرده‌ام / تک رقمی شدن تلفات برق در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۳۹۵

محمودی گفت: در شرایطی قرار داریم که در حالت آزمون به سر می‌بریم. هنوز منتظر پیک مصرف برق هستیم. بنابراین غیر از این موارد مربوط به وزارت نیرو به موضوع دیگری فکر نمی‌کنم اما از نظر بنده همه جا می‌توان خدمت کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ستار محمودی سرپرست وزارت نیرو در نشست خبری که به مناسبت تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: وزارت نیرو در تمامی تابستان‌ها به دلیل افزایش درجه حرارت و همچنین افزایش مصرف آب و برق با بالاترین ظرفیت در مجموعه تاسیسات و منابع نیروی انسانی کار می‌کند. چرا که فصل تابستان آزمون سه‌ماهه صنعت آب و برق است.

وی با اشاره به اینکه مجموعاً در زمینه مصرف آب و برق از سوی مشترکین مراعات شده است افزود: اکنون استرس و فشار عرصه آب سپری شده اما به لحاظ عادی همچنان چالش دامنه‌دار داریم اما در حوزه برق هنوز در دوره آزمون هستیم و تا آخر شهریور نیاز داریم که مردم مراعات کنند.

محمودی با بیان اینکه تمامی سامانه‌ها و نیروی انسانی با تمام ظرفیت در حالت آماده‌باش به سر می‌برند تصریح کرد: در حال حاضر پیک مصرف برق را از 55 هزار و 400 مگاوات عبور کرده و به 52 هزار مگاوات رسیده‌ایم که فرصتی است که بتوانیم با این درجه حرارت سیستم برق‌رسانی را مدیریت کنیم و اگر مردم نیز همکاری کنند مشکلی نخواهیم داشت و بعد از گذار از مرحله پیک تعمیرات سراسری را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در حوزه وزارت نیرو گفت: از جمله اقدامات مشخص ما ظرفیت‌سازی غیرسازه‌ای و سازه‌ای بوده است که در بخش غیر سازه‌ای مدیریت مصرف و اصلاح راندمان را داشته‌ایم و در بخش سازه‌ای نیز اقدامات خوبی انجام شده که از جمله آنها حدود 3.2 میلیارد مترمکعب به ظرفیت تامین آب کشور اضافه شد. 190 هزار هکتار اراضی جدید تحت پوشش آبیاری و زه‌کشی قرار گرفتند. 812 میلیون مترمکعب آب جدید برای مصارف شهری از محل اجرای طرح‌های آب و فاضلاب تامین شد. 4.5 میلیون رشته انشعاب آب و فاضلاب شهری و روستایی اجرایی شدو روزانه یک میلیون 100 هزار متر مکعب تصفیه شده است.

سرپرست وزارت نیرو ادامه داد: در حوزه برق نیز 7هزار و 900 مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد و نزدیک 180 مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شد. همچنین کاهش تلفات برق را داشتیم که رقم آن 4.5 درصد بوده و هدفگذاری این است که در دولت دوازدهم رقم تلفات تک‌رقمی شود.

وی یادآور شد: در زمینه صدور کالا و خدمات توسط بخش خصوصی اقدامات خوبی صورت گرفت به نحوی که در سال 94 و 95 وزارت نیرو رتبه اول را داشته است. همچنین 2هزار نیروی فارغ‌التحصیل دانشگاهی وارد سیستم شدند که از این حیث سرمایه‌گذاری مطمئنی در بخش نیروی انسانی صورت گرفته است. از جمله دیگر اقدامات ما ارتباط با مردم از طریق اپلیکیشن‌های جدید بوده است.

محمودی در ادامه در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا برای وزارت نیرو به شما پیشنهادشده یا خیر تصریح کرد: ما در حال حاضر روی وظایف خود متمرکز هستیم و در شرایطی قرار داریم که در حالت آزمون به سر می‌بریم. هنوز منتظر پیک مصرف برق هستیم. بنابراین غیر از این موارد مربوط به وزارت نیرو به موضوع دیگری فکر نمی‌کنم اما از نظر بنده همه جا می‌توان خدمت کرد و در هرجایی که لازم باشد خدمت می‌کنیم. ضمن اینکه بنده گمانه‌زنی‌ها و موارد اینچنینی را نیز تعقیب نمی‌کنم. هرچه دولت و رئیس جمهور صلاح بداند همان را انجام می‌دهیم، ما فقط انجام وظیفه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از بنده برنامه‌ای برای وزارت دولت دوازدهم خواسته نشده یادآور شد: تنها برنامه‌ای که باید ارائه دهم همان برنامه صد روزه است.

سرپرست وزارت نیرو درباره وضعیت آب استان‌های جنوبی از جمله خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان گفت: این استان‌ها برخی امکانات، ظرفیت‌ها،قابلیت‌های محلی دارند که مثلاً برای استان خوزستان طرح‌های بلندمدت آغاز شده که می‌بایست تکمیل شوند. که از جمله آنها طرح غدیر است که چندین شهر و روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین طرح‌های محلی برای افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها در استان‌های ساحلی پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها نیز از دیگر موضوعاتی است که در دست اقدام است و برنامه وزارت نیرو شتابدهی به این طرح‌ها بوده و فعلاً نیازی به اجرای طرح‌های جدید نیست.

وی درباره بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی تصریح کرد: ما به طور مداوم در طول دوره‌های مختلف بدهی‌های خود را تسویه کرده‌ایم و در بسیاری موارد به صورت تعهدی و دین عمل می‌کنیم و برای تسویه بدهی‌ها از بودجه عمومی و یا درآمد خود صنعت آب و برق استفاده می‌کنیم اما در هر صورت پیگیری‌های وزارت نیرو به این نحو است که فرمولی ارائه شود که روند کاهشی را در دولت دوازدهم داشته باشیم. در زمینه بدهی به بانک‌ها کمک‌هایی از دولت دریافت کرده‌ایم اما با آن رقم قادر به تسویه بدهی‌ها نبوده‌ایم.

محمودی رقم بدهی وزارت نیرو را 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی درباره مذاکره با افغان‌ها برای حق‌آبه هامون توضیح داد: ما اکنون کمیساریایی مشترک با افغان‌ها داریم که متشکل از نمایندگان حوزه آب، مقامات استان و وزارت خارجه هستند که مدام آب‌های مشترک را پایش می‌کنند و در این پایش‌ها مطالبی فنی استخراج می‌شود اما در حال حاضر نگاه افغانستان این است که آب برای کشور خودشان است و باید در آن کشور مصرف شود اما سخن بر سر این است که در حوزه هایی که تالاب و حق‌آبه مطرح است عرف بین‌المللی تخصیص آب به آن حوزه‌ها است که در حال حاضر در این رابطه به جایی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر مسئله حاد شود از کانال دیپلماتیک موضوع پیگیری خواهد شد تا بتوانیم برای تالاب‌ها و حق‌آبه‌ها آب مورد نیاز را تامین کنیم.

سرپرست وزارت نیرو درباره پروژه نجات دریاچه ارومیه در دولت یازدهم بیان کرد: ما برای نجات این دریاچه 19 پروژه تعریف کردیم که به ترتیب اولویت در حال انجام است و افق فنی 10 ساله برای آن تعریف شد که از جمله آنها افزایش سهم دریاچه از سدهای موجود بوده که تاکنون 1.6 میلیارد مترمکعب آب از سدها به سمت دریاچه رهاسازی شد و به این ترتیب از میزان تبخیر نیز کاسته شد. دیگر طرح در حال اجرا در این پروژه 600 میلیون مترمکعب چاه‌های غیرمجاز که آب برداشت می‌کردند بسته شده‌اند همچنین چاه‌های مجازی که اضافه‌تر داشتند نیز محدود شدند و از دیگر برنامه‌های این پروژه نیز ورود پساب تصفیه شده به دریاچه است.

وی در پاسخ به اینکه اگر وزیر شدید برنامه‌تان برای وزارت نیرو در دولت دوازدهم چیست توضیح داد: اقتصاد آب و برق با توجه به تجربیات گذشته نیاز به این دارد که برنامه‌ها به تایید مراجع ذیربط برسد. در حوزه آب باید بیش از گذشته نگاه از مدیریت اجرایی به سمت مدیریت منابع آب برده شود. کاهش تلفات باید در دستور کار قرار گیرد و هرکدام در ابعاد دیده شود. ضمن اینکه باید گفت هرکس که به وزارت نیرو بیاید نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند بلکه باید برای چالش‌ها راهکارها را به گونه‌ای تدوین کند که مشکلا ت اضافه نشده و یک به یک حل شود.

محمودی با بیان اینکه دولت یازدهم در بعد آبرسانی روستایی موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب بوده است گفت: طی مدت چهار سال گذشته 5هزارو 800 روستا با شیوه کاملاً مهندسی آبرسانی شدند.

وی با اشاره به طرح تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی گفت: طبق برنامه ششم قرار است که حدود 11 میلیارد متر مکعب کاهش برداشت از سفره‌ها داشته باشیم که اقداماتی در این خصوص باید انجام می‌شد و چاه‌های غیرمجاز باید مسدود می‌شدند که تاکنون نزدیک 30 هزار حلقه چاه در سراسر کشور مسدود شده و برخی پروانه‌ها مورد بازنگری قرار گرفتند. بیشتر چاه‌ها مجهز به کنتورهای سنجش شدند.

محمودی با اشاره به گشایش‌های بعد از برجام اظهار داشت: ما قبلاً به دلیل تحریم مطالبات و تجهیزاتی نیاز داشتیم که انجام نمی‌شد اما بعد از برجام قراردادها زیاد شده و تفاهم‌نامه‌های زیادی منعقد شده که تاکنون برخی از آنها به قرارداد منجر شده که از جمله آنها سه نیروگاه ری،شهید رجایی و مفتح همدان  با طرف ژاپنی نهایی شده و برای دو نیروگاه نیز در برنامه ششم 5 هزار مگاوات ظرفیت در نظر گرفته شده و 4 هزار مگاوات نیز در دستور کار دولت دوازدهم است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز