خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پر ریسک و تحمل فشارهای سیاسی را دارد/ خرید هواپیمای نو ضرورت ملی بود

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۹۸۶

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پر ریسک را دارد و فشارهای سیاسی و تبلیغات درون‌مرزی داخلی را نیز تحمل می‌کند» گفت: در برابر خرید هواپیماها که یک ضرورت ملی بود؛ جریان غلطی مبنی بر فراهم کردن شرایط تردد ثروتمندان شکل گرفت، اما مراسم حج نشان می‌دهد که بیشتر مسافران سرزمین وحی قشر معمولی یا روی خط فقر جامعه هستند.

به گزارش ایلنا و به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علاءالدین بروجردی در جلسه‌ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی در شرکت راه‌آهن برگزار شد ضمن عرض تبریک برای انتخاب مجدد عباس آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ریلی در کشور اظهار داشت: جمله‌ مقام معظم رهبری در بازدید از شرکت مپنا مبنی بر اینکه «کامیون‌ها را از جاده‌ها جمع کنید» نشان‌دهنده عمق وضعیت تأسف‌بار کشور در خصوص پدیده تلفات ناشی از حوادث رانندگی است که تعداد آن با تعداد کشته‌های ما در زمان جنگ تحمیلی برابری می‌کند و از هیچ منطقی هم برخوردار نیست.

وی افزود: اگرچه با روند کاهشی که تعداد تلفات رانندگی در پیش‌گرفته شاهد وضعیت بهتری هستیم اما همین تعداد ۱۶ هزار کشته در سال نیز رقم بالایی محسوب می‌شود و در اصل حتی تعداد تلفات هزاری (چهار رقمی) در سال نیز غیرقابل‌قبول است. به همین خاطر ریل نقش اساسی و مهمی به لحاظ ایمنی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: کاهش میزان مصرف سوخت به میزان یک‌هفتم حمل‌ونقل جاده‌ای بیانگر این است که با حمایت مجلس شورای اسلامی باید یک ثروت عظیمی در حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری شود.

بروجردی در ادامه مصوبه مجلس کشور آلمان مبنی بر صدور مصوبه کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌ها به‌منظور افزایش جابجایی کالا از طریق راه‌آهن را دارای منطق واضح و روشنی دانست و افزود: اگر امروز ۳ میلیون نفر در تهران از طریق شبکه مترو تردد نمی‌کردند به‌طور حتم تهران ازنظر ترافیکی قفل بود.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به حمل‌ونقل ریلی، برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تأکید کرد: تمام این موارد به ما حکم می‌کند که علی‌رغم محدودیت منابع مالی باید تحولی با شتاب بیشتری صورت گیرد.

عضو مجلس شورای اسلامی به خاطره‌ای از سفر آیت‌الله رفسنجانی (رحمت‌الله علیه) به کشور چین اشاره کرد و گفت: در این سفر که برای خرید واگن به چین صورت گرفته بود، ایشان بیان داشتند؛ که خرید واگن ساخت چین ازنظر کیفیت با نمونه اروپایی برابری می‌کند و از طرفی قیمت آن‌یک دهم تولید نمونه اروپایی است و دستور ساخت خط یک و دو به شرکت‌ چینی را صادر کردند که از طریق فاینانس صورت گرفت.

بروجردی تصریح کرد: اینکه چین ساخت مترو شانگهای را به فرانسوی‌ها سپرده است به معنی ناتوانی آن‌ها نیست. لذا ما نیز می‌توانیم از این الگو ضمن استفاده از ظرفیت داخلی، سرمایه خارجی نیز جذب کنیم تا بتوانیم به هدف دستیابی به رتبه اول کشورهای منطقه طی هشت سال آینده نائل شویم. پس باید سریع‌تر کار ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و برقی تهران- مشهد را شروع کنیم زیرا هم‌اکنون کشور ترکیه و برخی دیگر نیز در حال ساخت این نوع قطار است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به حاضران در جلسه ابراز داشت: خوشبختانه دکتر آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پر ریسک را دارد و فشارهای سیاسی و تبلیغات درون‌مرزی داخلی را نیز تحمل می‌کند. به‌طور مثال خرید هواپیماها که یک ضرورت ملی بود؛ دربرابر آن جریان غلطی مبنی بر فراهم کردن شرایط تردد ثروتمندان در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی شکل گرفت اما مراسم حج بیانگر این موضوع است که بیشتر مسافران سرزمین وحی  قشر معمولی یا روی خط فقر جامعه هستند که بنا بر انجام واجبات دینی ثروت خود را برای سفر صرف می‌کنند.

نماینده شهرستان بروجرد با طرح این سوال که چقدر تردد آبرومندانه برای ما مهم است؟ تاکید کرد: عزت و حکمت و مصلحت یک اصل قرآنی است و زیبنده کشور ما نیست که بالقوه ثروتمندترین کشور از لحاظ منابع نفت و گاز دنیاست اما به دلیل مسائل مدیریتی و عدم استفاده بهینه از ثروت ملی و عوامل تحمیلی برون‌مرزی و مواردی دیگر با مشکلاتی مواجه است. بعد از برجام به نظر می‌رسد که باید حد اکثر استفاده با حد اکثر شتاب انجام گیرد.

وی مبحث کیفیت در حمل‌ونقل و زیر ساخت را دچار ضعف و لنگی دانست و گفت: طبق مشاهدات ما به دلیل عدم سختگیری از جانب مهندسین ناظر، بعضا جاده‌ها پس از گذشت ۳ سال از ساخت آن‌ها موج پیدا می‌کنند که البته به معنای نبود دانش کافی در کشور نیست بلکه به دلیل عدم سختگیری است و این برای کشوری که مدعی است زیبنده نیست.

بروجردی در پایان به حادثه ریلی در محور هفت‌خوان در محور سمنان اشاره کرد و گفت: در وزارتخانه‌ا‌‌ی که هر سازه‌ آن با جان مردم سر و کار دارد، اگر آن غفلت از سوی چند مأمور راه‌آهن صورت نمی‌گرفت آن حادثه ریلی در تاریخ راه‌آهن ما ثبت نمی‌شد.

               

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز