خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان چای در گفتگو با ایلنا:

هر هفته مقداری از مطالبات چایکاران را پرداخت می‌کنیم/ 86 هزار تن برگ سبز چای خریداری شده است

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۱۷۳

رییس سازمان چای کشور گفت: تاکنون 86 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده که مبلغ ریالی آن بالغ بر 170 میلیارد تومان است.

محمد ولی روزبهان رییس سازمان چای کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص میزان برگ سبز چای خریداری شده از چای‌کاران اظهار کرد: تا به امروز حدوداز لحاظ ارزش عددی 170 میلیارد تومان  و از لحاظ وزن 86 هزار تن برگ خریدیم که میزان به طور در مناطق چای‌کاری گیلان و مازندران است.

وی افزود: 45 درصد این برگ سبز درجه یک و 55 درصد درجه 2 است. ارزش پولی آن 170 میلیارد تومان است که با پولی که امروز به حساب چای‌کاران واریز شد به 112 میلیارد و 500 میلیون تومان می رسد. در واقع ما حدود 66 درصد از بهای برگ سبز را پرداخت کرده ایم. نکته ای که حائز توجه است این است که شرایط آب و هوایی امسال و میزان برداشت برگ سبز چای نشان می دهد سازمان چای برنامه ریزی درست و دقیق داشته و اگر باز هم اجرایی شود میزان قابل توجهی در تولید تاثیر خواهد گذاشت.

روزبهان عنوان کرد: شرایط جوی امسال همانند سال 93 است و تقریبا خشکسالی در شمال حاکم شده و نزولات آسمانی بسیار کم است حتی در بعضی مناطق 10 درصد سال گذشته نزولات جوی داریم اما به دلیل رسیدگی چای‌کاران به بوته های چای، عملیات به‌زراعی  و حرص به موقع بوته ها ما توانستیم 86 هزار تن برداشت برگ سبز چای داشته باشیم.

وی افزود: ما این نوع کار را ادامه می دهیم تا اواخر سال و ببینیم که شرایط جوی تا پایان به چه صورت خواهید بود. اگر شرایط جوی تاحدودی بهبود یابد باز هم افزایش تولید خواهیم داشت. در زمینه تولید برگ سبز نمی توان پیش بینی دقیق کرد و همه چیز به شرایط جوی باز می گردد اما اگر نزولات جوی خوبی داشته باشیم می توانیم تا پایان سال حدودا به میزان تولید سال قبل برسیم.

رییس سازمان چای در ادامه تصریح کرد: میزان برداشت در سال گذشته 139 هزار تن بود و اگر شرایط جوی مساعد شود امسال هم می توان پیش بینی کرد که این میزان حداقل به 130 هزارتن برسد. سال گذشته یک سال استثنایی در تولید چای بود و شرایط جوی بسیار عالی بود و 60 درصد افزایش محصول داشتیم که نیمی از آن به خاطر بارندگی مناسب و به موقع و شرایط جوی مساعد بوده است در حالی که در سال های قبل تنها 30 درصد افزایش محصول داشتیم.

وی در رابطه با شرایط فعلی گفت: در حال حاضر دو ماه است که بارندگی نداشتیم اما باز هم شرایط محصولی بدی نداریم. در سال 93 ما کلا 65 هزار تن تا پایان سال تولید کردیم اما در حال حاضر 30 در صد از سال 93 جلوتر هستیم و امیدواریم باز هم این افزایش را داشته باشیم و به حدود 130 هزار تن برسیم.

روزبهان با اشاره به زمان پرداخت مطالبات چای‌کاران تاکید کرد: تلاش دولت این است که هرچه زودتر بدهی خود را با چایکاران تسویه کند و هم سهم کارخانجات را تامین و پرداخت کند. از آنجایی که مصرف چای در تابستان کاهش می یابد و همین امر باعث کاهش فروش می شود. با فرارسیدن فصل پاییز میزان فروش افزایش پیدا می کند و دولت می تواند هم قدرسهم خود  هم کارخانجات را به کشاورزان پرداخت کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: البته به طور متداول ما هر هفته مقداری از مطالبات را به چایکاران پرداخت می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر این پرداختی را به 100 درصد برسانیم. ما 15 درصد از لحاظ پرداخت نسبت به سال گذشته پیش هستیم. البته ما دوست داریم سریعتر پرداخت کنیم اما کارخانجات هم اول باید چای را بفروشند تا بتوانند قدر سهم خود را پرداخت کنند و دولت هم با مشکل نقدینگی و فشارهای بودجه ای مواجه می شود که پس از رفع آن توانسته 66 درصد پرداخت داشته باشد و دو سوم آن پرداخت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز