خبرگزاری کار ایران

موسوی بیوکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:

سیاست‌های غلط دولت دهم و یازدهم آب را سیاسی- امنیتی کرد / انتقال بین حوضه‌ای چالش منازعاتی را منجر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۸۱۴

نماینده مردم یزد با بیان اینکه ه دلیل سیاست‌های غلط در دولت نهم و دهم موضوع آب از یک مسئله عادی به یک موضوع امنیتی- سیاسی تبدیل شده است، گفت: در برنامه بیطرف نشانی از حل موضوع آب وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل موسوی‌بیوکی در جلسه علنی صبح امروز و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در تامین آب شرب پایدار؛ تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی، خشکسالی و کاهش منابع آب تجدیدپذیر است که باعث شده تامین آب شرب با کمیت و کیفیت دچار چالش شود.

نماینده مردم یزد افزود: به دلیل سیاست‌های غلط در دولت نهم و دهم موضوع آب از یک مسئله عادی به یک موضوع امنیتی- سیاسی تبدیل شده و تنش شکل گرفته که دولت نیز در این امر شریک شده و می‌بینیم که تا دولت یازدهم نیز ادامه یافته است.

او با اشاره به اینکه اگر سدی ایجاد شده باید راه‌حل نقصان آن نیز اندیشیده شود تصریح کرد: مشکلات آب طی ۱۲ سال گذشته به سمت حل شدن نرفته و طبق آنچه از برنامه‌های آقای بیطرف نیز مطالعه کردم جز مباحث کلی و کلید چیزی نیامده است.

موسوی بیوکی با بیان اینکه در برنامه وزارت نیرو نشانی از حل موضوع آب وجود ندارد ادامه داد: در حال حاضر ۵۶ درصد شهرها و ۸۴ درصد روستاها وابسته به منابع آب زیرزمینی هستند که با مشکل افت کیفیت منابع آب زیرزمینی نیز مواجه‌اند.

وی با اشاره به اینکه عمق چاه‌ها چندین برابر شده است اظهار داشت: در حال حاضر انتقال بین حوزه‌ای به عنوان راه‌حل دیده شده که برای تامین آب با کمیت و کیفیت مناسب باید این طرح‌های با هزینه بالا اجرا شود که منازعات بین جوامع را نیز منجر خواهد شد و مشکلات اجتماعی با تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس خطاب به بیطرف گفت: جنابعالی برای تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی هیچ راه‌حلی ارائه نکردید و فقط گفته‌اید که ۳۰ درصد تامین آب استان‌های جنوبی کشور از آب شیرین‌ها و دریاهای آزاد تامین می‌شود. در حالی که تامین سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از ‌آب شرب به متعارف و دریا متناسب با نیاز نیست. بنابراین مجبوریم که از انتقال بین حوزه‌ای و دریا استفاده کنیم.

موسوی با اشاره به مشکل کم‌آبی در استان یزد بیان کرد: شاخص جمعیت در کشور ما ۷۵ به ۲۵ است در حالی که این نسبت در استان یزد ۸۲ به ۱۸ شده است و این مسئله به این دلیل است که در روستاها آب وجود ندارد و مردم مجبور به مهاجرت شده‌اند.

وی ادامه داد: سطح پوشش گیاهی نیز ۲۰ درصد کاهش یافته که اگر ادامه یابد شاهد خشکسالی مطلق خواهیم شد. همچنین در حال حاضر ۸۰ درصد سطح آب زیرزمینی یزد استفاده شده است.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که برنامه شما برا ی تامین حق‌آبه زیست‌محیطی چیست ادامه داد: آیا باید شاهد خشک شدن تالاب‌ها همانگونه که در دریا چه ارومیه رخ داده باشیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز