خبرگزاری کار ایران

انارکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت:

جای تاسف است که هنوز خام فروشی داریم/ اقدامی برای جذب بورسیه‌ها در وزارت نفت نشده است

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۷۳۱

نماینده رفسنجان و انار در استان کرمان گفت: انتظار بود که با توجه به موافقت با کلیات قراردادهای جدید نفتی شاهد انقعاد قراردادهای بیشتر و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در میادین مشترک باشیم. اما این انتظار برآورده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد انارکی محمدی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی امروز مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: ابتدا از زحمات زنگنه، شیخ الوزرا جهت افزایش تولید ، افزایش صادرات و تثبیت جایگاه ایران در اوپک قدردانی می‌کنم.

او خطاب به وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: انتظار بود که با توجه به موافقت با کلیات قراردادهای جدید نفتی شاهد انقعاد قراردادهای بیشتر و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در میادین مشترک باشیم. اما این انتظار برآورده نشده است. یعنی جذب سرمایه در حدود برنامه ۵ ساله پنجم نبوده و همچنان همسایگان با سرعت تحول توسعه و برداشت هستند.

انارکی ادامه داد: چرا از سرمایه‌های در گردش مردم جهت افزایش ضریب بازیافت استفاده نمی‌کنید؟ برنامه‌تان برای اقتصاد مقاومتی و افزایش توان شرکت‌های داخلی چیست؟ در برنامه پیشنهادی خود جهت مقابله با ضربه‌پذیری نفت و گاز در انتخاب مشتریان راهبردی تاکید کردید اما باید گفت که در این صورت امنیت سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت.

او خطاب به زنگنه تصریح کرد: جنابعالی در برنامه‌تان به مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت اشاره کرده‌اید اما افکار عمومی خاطره خوبی از این قضیه ندارند. برنامه‌تان برای جلوگیری از فسادهای مالی در این زمینه چیست؟

این نماینده مجلس همچنین گفت: شما در بند ۳ از فصل ۲ برنامه‌تان بر حمایت از تاسیس شرکت‌های غیردولتی برای اکتشاف و تولید تاکید داشته‌اید اما آیا بهتر نیست شرکت‌های قبلی توانمندتر شوند.

او با اشاره به برنامه دیگر زنگنه مبنی بر افزایش مستمر ضریب بازیافت گفت: کشورمان صد سال است که تولید نفت دارد و میادین ما پیر شده‌اند. با دانش قدیم نمی‌توان انتظار معجزه داشت. با یک درصد افزایش ضریب بازیافت ده‌ها هزار بشکه تولید میسر نیست. برنامه‌تان را در این خصوص اعلام کنید.

انارکی یادآور شد: کمبود منابع مالی در برنامه شما به عنوان چالش صنعت نفت اشاره شده و از جمله به بدهی شرکت نفت به بانک اشاره کرده‌اید راهکار شما برای تنظیم روابط پولی بین دولت و شرکت‌های نفت ابهام دارد. با ۵۰ میلیارد دلار بدهی به دولت اگر ۱۴ درصد درآمد نفت به شما تخصیص داده شود ۱۰ سال طول می‌کشد که این بدهی‌ها پرداخت شود.

او ادامه داد: به راهبرد عملیاتی تغییر صادرات محصولات به ارزش افزوده بالا و افزایش ظرفیت پالایشی اشاره کرده‌اید، گفته‌اید که فاز ۲ و ۳ ستاره خلیج فارس تکمیل می‌شود می‌خواهیم بدانیم که این پروژه‌ها چند سال طول می‌انجامد مردم انتظار دارند که زودتر آنها را به نتیجه برسانید.

این نماینده مجلس به دیگر برنامه زنگنه در زمینه نقش‌آفرینی در صادرات گاز اشاره کرد و گفت: شما اعلام کرده‌اید که در زمینه صادرات گاز نقش آفرین خواهید بود اما آیا با روند صعودی مصرف گاز، گازی برای صادرات باقی می‌ماند؟

او ادامه داد: جنابعالی به بهینه‌سازی مصرف سوخت اشاره کرده‌اید سوال این است که این طرح‌ها به تنهایی از سوی وزارت نفت امکان انجام دارد؟ آیا نیاز نیست که با وزارت صنعت، محیط زیست و اقتصاد همکاری صورت گیرد؟ هماهنگی‌ها چگونه انجام می‌شود؟

انارکی گفت: در حال حاضر صنعت نفت با دو مشکل از حیث نیروی انسانی مواجه است؛ یک اینکه نیروهای متخصص بازنشسته می‌شوند و نیروهای غیرمتخصصی که با هدف ایجاد اشتغال طی سال‌های گذشته جذب شده‌اند، وارد این عرصه شده‌اند. برنامه شما برنامه این موضوع چیست؟ چگونه می‌خواهید با این مشکلات ساختار نفت را به روز کنید.؟

او ادامه داد: وضعیت نارضایتی در وزارت نفت از باب معیشت و حقوق و مزایا دیده می‌شود و همچنین اقدامی برای جذب بورسیه‌ها نشده است.

انارکی با بیان اینکه ارتباط با مراکز فرهنگی و دانشگاهی به کجا رسید؟ گفت: نفت یکی از صنایعی است که باید از نظر دانش و تکنولوژی بروز شود. چرا همچنان ما برای طرح‌های پالایشگاهی خرید دانش فنی داریم؟ چرا وضعیت دانشگاه‌ها به این صورت است؟ برنامه شما برای تعریف رابطه نظام‌مند با دانشگاه‌ها چیست؟

او با ابراز قدردانی از توسعه گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها از محل بند ق اظهار داشت: با این وجود هنوز بسیاری از استان‌ها در جنوب  شرق کشور گاز ندارند و عدالت رعایت نشده است. حمایت از صنایع و تولید داخلی نفت می‌تواند صنعت کشور را متحول کند که این اتفاق نیفتاده است چرا هنوز واردات کالاها ادامه دارد؟ تولید به جای نفت خام برای کشور ما یک وضعیت است. اما جای تاسف است که هنوز ما خام فروشی داریم و با داشتن منابع عظیم نفت و گاز هنوز وارد کننده بنزین هستیم.

انارکی ادامه داد: ما با داشتن بزرگترین منابع گاز باید بزرگترین تولید کننده پتروشیمی باشیم چرا که در بخش پایین دست پتروشیمی اشتغال‌زایی بالایی صورت می‌گیرد اما هنوز از این وضعیت محروم هستیم.

این نماینده مجلس خطاب به زنگنه گفت: جنابعالی در جلسه کمیسیون انرژی گفتید که آرزو دارید تطبیق مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای جایگاه ایران به مقام اول اقتصاد منطقه تحقق یابد شما در این زمینه چگونه اقدام خواهید کرد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز