خبرگزاری کار ایران

حسن‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت:

رایزن‌های اقتصادی از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون انتخاب شوند/ چه کسی باید به فکر تولیدکنندگان مظلوم باشد؟

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۴۰۶

نماینده مردم سیرجان و بردسیر ادامه داد: از یارانه تولید ریالی به تولیدکنندگان پرداخت نشده و چه کسی باید به فکر تولیدکنندگان مظلوم باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در کابینه دولت دوازدهم صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت‌ وزرا در مجلس اظهار داشت: مخالفت بنده از نوع سیاسی و جناحی و حزبی نیست و تنها در راستای مجلس پرسشگر و دولت پاسخگو است.

او افزود: روی سخن من با آقای جهانگیری است که بهتر از هر کسی با حوزه صنعت، معدن و تجارت آشنایی دارد و از ایشان انتظار می‌رفت تیم اقتصادی‌ را به مجلس معرفی کند که هماهنگ‌تر از تیم کنونی باشد.

حسن‌پور ادامه داد: با توجه به برنامه‌هایی که ارائه شد، قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ به اوج ترقی و پیشرفت دست یابد و رتبه اول منطقه را به دست آورد. آیا اکنون ایران با توجه به شرایط کنونی می‌تواند به جایگاه برتر منطقه برسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: موضوع بعدی بحث اقتصاد مقاومتی است که تنها نسخه نجات ایران اسلامی محسوب می‌شود. برای ایجاد یک میلیون شغل در کشور هماهنگی دولت و مجلس و عزم ملی راهگشا است. ضمن آنکه سایر دستگاه‌ها از دستگاه قضا تا نیروهای مسلح برای اجرای فرمان امام باید هماهنگ شوند.

او افزود: اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید، وزرات صنعت، معدن و تجارت است تا بتواند وضعیت اسف‌بار بازار را کنترل کند.

حسن‌پور با اشاره به تعطیلی ده‌ها هزار مغازه گفت: چراغ این مغازه‌ها امروز خاموش شده این در حالی است که اگر کارمندی در کشور حقوق عقب‌مانده داشته باشد، این موضوع را در بوق می‌کند.

او گفت: موضوع امروز ما بحث واردات بی‌رویه نیست. مشکل اصلی بحث صادرات است و اینکه باید مشخص شود برای صادرات و نقدینگی در بازار چه اقداماتی انجام می شود. هیچ تسهیلات ویژه‌ای به اصناف کشور که تولیدکنندگان واقعی هستند داده نمی‌شود. ضمن آنکه یارانه تولید و جایزه صادراتی نیز بسیار کمرنگ شده است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر ادامه داد: از یارانه تولید ریالی به تولیدکنندگان پرداخت نشده و چه کسی باید به فکر تولیدکنندگان مظلوم باشد.

او گفت: بدترین شرایط در بخش اصناف تولیدی-توزیعی کشور است که مجبور به پرداخت مالیات هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به جایگزینی درآمدهای نفتی گفت: در بخش معدن اتفاقی رخ نداد. این در حالی است که با رونق بخشی به این حوزه می‌توان نرخ بیکاری ۲۵ درصدی را کاهش داد.

او گفت: معادن بزرگ در اختیار دولت هستند که خلاف اصل ۱۴۴ قانون اساسی است.  معادن خصولتی‌اند و مردم جایگاهی به عنوان سرمایه نظام در آن ندارند. امروز ۲۰۰ معدن تعطیل شده در کشور داریم. این درحالی است که اگر در بخش واردات ماشین‌آلات سنگین تسهیلاتی به وجود می‌آمد و مجوزها به جای زمان طولانی در زمان کوتاه‌تری ارائه می شد مشکل معادن حل می‌شد.

نماینده بردسیرافزود: آقای شریعتمداری باید به صورت شفاف بیان کند چه تصمیماتی برای معدن اتخاذ خواهند کرد.

حسن‌پور ادامه داد: در حوزه رایزنی‌های اقتصادی هیچ سازوکار مناسبی وجود ندارد و استراتژی مشخصی نیست. این در حالی است که انتصاب رایزن‌ها باید به اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون واگذار شوند.

او گفت: بنده در یکی از سفرهایم به خارج از کشور متوجه شدند که این رایزن اقتصادی نه تنها با شرکت‌های بزرگ این کشور ارتباطی برقرار نکرده بلکه تنها راه مدرسه فرزند خود و مسیر سفارت را  می‌داند و ۱۰ اقتصاددان برتر این کشور را نمی‌شناسد و جای تاسف دارد.

حسن‌پور با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: ۷.۵ میلیون تن فولاد روی زمین مانده و باید در خصوص آب تدبیری درست اندیشیده شود. انسجام و هماهنگی بین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، کار، رفاه و جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد باعث خواهد شد تا مشکل اشتغال در کشور حل شود.

او افزود: همچنین در خصوص شهرک‌های صنعتی باید گفت هم اکنون ۲۰ درصد از واحدهای شهرک‌های صنعتی فعالند و قیمت زمین در این شهرک‌ها به حدی بالا است که کسی توانایی خرید آن را ندارد. این در حالی است که باید زمین به صورت رایگان در اختیار فعالین اقتصادی قرار گیرد تا بتوانند خدمات خود را ارائه دهند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز