خبرگزاری کار ایران

محمود حجتی؛ وزیر پیشنهادی کشاورزی دولت دوازدهم/ نگاهی به زندگینامه و سوابق کاری

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۸۲۹

محمود حجتی به عنوان وزیر پیشنهادی کشاورزی برای دولت دوازدهم معرفی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم در 17 مهر 1334 در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. پدر او حاج شیخ غلامرضا حجتی از علماء این شهر و مورد وثوق مردم بود. وی دروس ابتدایی و دبیرستان را در نجف آباد به پایان رساند. در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه کار که پس از انقلاب با دانشگاه صنعتی اصفهان ادغام شد، گردید و در در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شد.

محمود حجتی؛ وزیر پیشنهادی کشاورزی دولت دوازدهم/ نگاهی به زندگینامه و سوابق کاری

با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد. با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری ارائه خدمت نمود و در دوره اول دولت اصلاحات از سال 76 تا 79  پس از اکبر ترکان به عنوان وزیر راه و ترابری معرفی شد، پس از اونیز رحمان دادمان وزارت را برعهده گرفت. دوره دوم از سال 79 تا 84 به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ماند. با آغاز کار دولت یازدهم، حجتی بار دیگر برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

حجتی که با پیروزی انقلاب به جهاد سازندگی پیوسته بود پس از مدیریت عملیات اجرایی رود کرخه عضو شورای مرکزی جهاد کشاورزی شده و در این ارگان مشغول به کار شد.

در ۳۹ سال گذشته، مجموعا ۹ وزیر سکان اداره این وزارتخانه را بر عهده گرفتند. ابتدای انقلاب این وزارتخانه در قالب دو زوارت جهادسازندگی که وظیفه عمران روستایی و زیرساختها را برعهده داشت، و وزارت کشاورزی فعالیت می کرد که در راستای هماهنگ سازی این وزارتخانه و کوچک سازی دولت در سال ۷۹ این دو وزارتخانه با هم ادغام و تحت عنوان وزارت جهادکشاورزی فعالیت خود را ادامه داد. در بین وزاری جهاد تنها محمود حجتی است سابقه بیشتر و مثبت تری در اداره این وزارت خانه داشته است.

*خودکفایی گندم؛

حجتی در دوران وزارتش طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح، تولید گندم با ۷۳درصد رشد از ۸ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن رسید و واردات بیش از ۶٫۴ میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد. لذا جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد.

حسن روحانی محمود حجتی را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مجلس فرستاد. وی در نهایت توانست با کسب ۱۷۷ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت جهادکشاورزی را برای چهار سال بدست بیاورد.

از دست آورد های محمود حجتی در دوران وزارت خود در دولت یازدهم می توان به خود کفایی گندم، تولید شکر و کاشت چغندر قتد و نیشکر در کشور نام برد. در دوران دولت نهم و دهم با افزایش بی رویه واردات شکر به کشور تولید این محصول در ایران به صورت کامل کنار گذاشته شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این واردات بر داشته شد و به جای آن مزارع چغندر قند دوباره احیا شد.

بااقدامات حجتی در دولت یازدهم پیش بینی خودکفایی در شکر و مواد غذایی قوت گرفته و به رز 80 درصد رسیده است. از آغاز برداشت گندم در سال 96 تا کنون 8 میلیون . 27 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده که این میزان امکان صادرات این محصول را به کشورهای متقاضی فراهم کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم افزایش بهره وری در بخش کشاورزی را دارا شده که سرمایه گذاری در این بخش را افزایش داده است. کشت پاییزه محصولات نیازمند به آب برای استفاده از آب سبز و کاشت گلخانه ای در زمان وزارت حجتی افزایش یافت. در خصوص شیلات و آبزیان هم صادرات آبزیان توانست مبلغی بالغ بر 415 میلیون دلار را برای کشور ارزآوری کند.

نقطه ضعف عملکرد وزارت جهاد نیز که می توان به آن اشاره کرد لغو ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول در کشور است که امیدواریم در دولت دوازدهم و ریاست مجدد حجتی در وزارت جهاد کشاورزی این مسئله پیگیری و رفع شود تا کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز