خبرگزاری کار ایران

اسدالله قره‌خانی:

باج‌خواهی ترکمنستان برای ما قابل‌قبول نبود/وزارت‌نفت ننگ برداشت سه برابری قطر از پارس‌جنوبی را از چهره کشور پاک کرد

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۵۳۳

سخنگوی کمیسیون انرژی و نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس گفت: باج‌خواهی ترکمنستان برای ما قابل‌قبول نبود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسدالله قره‌خانی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از خط انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری – نکا اظهار داشت: ترکمنستان در اوج باج‌خواهی گاز ارسالی به سمت استان‌های شمالی کشور را قطع و درخواست افزایش قیمت کرد و به محض اینکه سرما تشدید می‌شد تهدید به قطع‌کردن گاز می‌کرد اما در این استان‌ها ما درست مدیریت کرده و مقابل‌شان ایستادیم. برای ما قابل‌قبول نبود که ترکمنستان بخواهد باج خواهی کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همچنین برای ما قابل قبول نبود که قطر پیش از ما برداشت گاز داشته باشد، تصریح کرد:  کشور ما با 100 سال سابقه نفتی یک‌سوم از میدان مشترک با قطر بهره‌برداری می‌کرد و این ننگی برای کشور ما بود. ما خواستار این بودیم که این ننگ از چهره ما پاک شود که البته با رویداد مهم افتتاح پنج فاز پارس‌جنوبی توانستیم با تولید قطر سر به سر شویم و 150 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: قطری‌ها 400 هزار بشکه از لایه نفتی پارس‌جنوبی برداشت دارند که ما با قراردادی که با شرکت مرسک داریم می‌توانیم این عقب‌ماندگی را نیز جبران کنیم.

قره‌خانی به قرارداد توتال به عنوان دیگر دستاورد دولت اشاره کرد و گفت: سرجمع اجرا و هزینه مالیاتی که توتال بابت پروژه پارس‌جنوبی خواهد داشت 12 میلیارد دلار طی 20 سال است اما ما 85 میلیارد دلار برداشت خواهیم داشت.

وی با اشاره به اجرای پروژه خط لوله دامغان – نکا اظهار داشت: در حال حاضر از وزارت نفت انتظار داریم که نسبت به بهره برداری از نفت دریای شمال نیز اقدام کند و همچنین تولید گاز در استان گلستان نیز آغاز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز