خبرگزاری کار ایران

واگذاری‌ دستوری ۱۹۴ بنگاه/ شرکت‌های واگذار شده دارای سهام کنترلی ارزیابی شدند

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۴۷۰

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در قبل از دولت یازدهم ۱۹۴ مورد واگذاری به صورت مصوبه و دستوری انجام شد، گفت: روزانه ۸.۷ مورد نامه نظارتی به سازمان خصوصی سازی ارسال می شود.

به گزارش ایلنا؛ میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی امروز در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی سازی در اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، با بیان اینکه دولت در شرکت ها سهام مختلفی دارد، گفت: درصد سهام متعلق به دولت در این شرکت ها متنوع است و سه نوع تقسیم بندی در این زمینه وجود دارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی از ارزیابان شرکت های واگذار شده دارای سهام کنترلی در چارچوب اصل ۴۴ تا سال ۱۳۹۲ ارزیابی شده‌اند.

وی اظهار داشت: بخشی از سهام به صورت خرد یا غیرمدیریتی است که دارنده آن به دلیل سهام کمتر از ۱۷ درصد در هیات مدیره عضوی نخواهد داشت و در عین حال بخش دیگری از سهام که ۱۷ تا ۵۰ درصد است را به عنوان سهام مدیریتی می شناسیم که دارنده آن دو عضو در هیات مدیره خواهد داشت.

وی به سهام بالاتر از ۵۰ درصد اشاره کرد و افزود: در این بخش اکثر اعضای هیات مدیره و مدیرعامل از سوی دارنده سهام کنترلی قابل تعیین است و ما از ارزیابان خواستیم که شرکت های دارای سهام کنترلی واگذار شده تا سال ۹۲ را بررسی و نتایج آن را در این همایش ارائه دهند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین به ارزیابی شرکت های واگذار شده پس از سه سال اشاره کرد و افزود:از آنجایی که زمان واگذاری ها از دولت یازدهم تاکنون هنوز سه سال نشده  ارزیابی شرکت های واگذار شده تا سال ۹۲ را انجام داده ایم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در طول ۱۶ سال فعالیت سازمان خصوصی سازی ۸۳۷ بنگاه که دولت در آنها سهام داشت واگذار شد، گفت: از این تعداد ۶۴۰ مورد قبل از دولت یازدهم و ۱۹۷ مورد در دولت یازدهم واگذار شد که معادل ۲۴ درصد کل واگذاری هاست.

پوری حسینی افزود: در قالب ۶۴۰ شرکت واگذار شده قبل از سال ۹۲ به میزان ۱۷۰ شرکت در قالب رد دیون و ۲۴ شرکت نیز مربوط به سهام عدالت بود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ، این شرکت ها از طریق تصویب نامه واگذار شدند، اظهار داشت: دولت یازدهم توانست ۱۹۷ شرکت را از طریق رقابتی واگذار کند اما تقریبا تمام شرکت های دارای سهام غیرکنترلی در قبل از دولت یازدهم واگذار شده بود و در حال حاضر تنها ۳۲ شرکت در این زمینه باقی مانده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: در ۴ سال فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۶۵ شرکت کنترلی واگذار شده که دولت به صورت کامل از مالکیت و کنترل آنها خارج شده است.

وی، ریشه تمامی فشارهای خصوصی سازی واگذاری به صورت رد دیون و غیررقابتی دانست و بیان داشت: معادل ۱۷۹ درصد واگذاری های رقابتی و کنترلی در ۴ سال دولت تدبیر و امید انجام شد.

پوری حسینی با اشاره به اینکه ۲۶۹ شرکت باقی مانده که سهام آنها کنترلی است، افزود: از این تعداد ۱۲۶ شرکت غیر مدیریتی و ۴۷ مورد نیز غیر کنترلی‌است.

وی با بیان اینکه در ۴ سال گذشته ۸ هزار و ۷۱۹ مورد نامه مکاتبه و سوال از دستگاه های نظارتی برای سازمان خصوصی سازی ارسال شد، گفت: در هر روز کاری سال، معادل ۸.۷ نامه نظارتی به سازمان ارسال شده که باید پاسخ دهیم و در عین حال در هزار روز کاری ۴ هزار و ۷۰۰ نامه تولید شده و به تمام دستگاه های نظارتی پاسخ دادیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز