خبرگزاری کار ایران

/یادداشتی از نجات بهرامی/

گردشگری جزیره را فدای گشت ارشاد نکنیم!

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۹۹۲

از در فرودگاه جزیره کیش که خارج می شویم ، باد گرمی به صورت ما می خورد و هوای شرجی جزیره را در همان ثانیه های اول سفر لمس میکنیم. تاکسی ها به صف ایستاده اند و ما بلافاصله سوار می شویم و راننده حرکت می کند. مقصد را جویا می شود و ما هم پیشنهاد میدهیم که برای‌مان هتلی ارزان قیمت پیدا کند.  راننده نگاهی از داخل آینه به ما کرده و می گوید نگران نباشید ، به خاطر کمبود مسافر همه جا ارزان شده. تصور ما این بود که به خاطر گرما و اینکه این روزها فصل سفر به مناطقی چون کیش نیست چنین سخنی می‌گوید اما ظاهرا ماجرا فراتر از گرمی هوا و فصل سفر بود. از محدودیتهایی گفت که مسافران را کلافه می کند و مسافرت را به کام آنها تلخ میکند و تنگ نظریهایی که تنها به سوق دادن مردم به هزینه کردن پولهایشان در کشورهای مجاور منجر می شود.

فردای آن شب مقابل مرکز تجاری جزیره از ماشین پیاده می شویم و با ماشین ون گشت ارشاد مواجه می شویم . دو مامور مرد به ماشین تکیه داده اند و یک مامور زن در حالی که چند قدم جلوتر از آنها ایستاده است،  با دقت به ورودی و خروجی مرکز تجاری خیره شده است.  دیدن این منظره حس خوبی به انسان منتقل نمی‌کند. در جزیره ای که قرار بود منطقه آزاد باشد و سرمایه ها را به سمت خود بکشد، فوت و فن جذب سرمایه را رها کرده و به شخصی ترین حیطه های زندگی مردم مشغول شده ایم. ماموران گشت ارشاد به شدت سرشان خلوت است و حوصله شان سر رفته ، چرا که مسافر زیادی وجود ندارد و طبیعتا شانس دستگیری "بدحجابها" هم در چنین شرایطی کاهش می یابد.

گردشگری جزیره را فدای گشت ارشاد نکنیم!

فروشندگان و راننده های جزیره از کسادی بازار می گویند و اینکه مسافر داخلی ترجیح می دهد با همین مقدار هزینه به دبی یا گرجستان و آدربایجان و ترکیه سفر کند ، چرا که حداقل در آنجا مجبور نیست تذکر و توبیخ گشت ارشاد را تحمل کند یا برای دیدن ساحل دریا خودش در نقطه ای از شهر و همسرش در نقطه دیگری باشد!

می‌گویند اوضاع کیش اصلا خوب نیست و عده زیادی در حال ترک جزیره هستند. بدون شک دلایل این رکود و این کسادی وحشتناک که در اقتصاد گردشگری کیش به وجود آمده، تنها به تنگ نظریهای فرهنگی و اجتماعی بر نمی گردد و دلایل اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در آن دخیل است ، اما آیا منطقی و موجه است که در چنین شرایطی، با تنگ نظری خود، عاملی به عوامل فروپاشی اقتصادی این منطقه بیافزاییم؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز