خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان دیده‌بان شفافیت:

داروهای شرکت عبیدی به دلیل روابط خانوادگی، چند برابر قیمت‌گذاری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۸۷۴

مدیر عامل سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت گفت: تا سال 92 یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت دکتر عبیدی آقای دیناروند بود و بعداز او آقای عبداللهی آمد و از هیئت مدیره خارج شد اما همچنان 25 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و همسر آقای دیناورند نیز از اعضای ناظر بر هیئت مدیره است و همین امر باعث می‌شود میزان قیمت گذاری برای شرکت عبیدی چندین برابر شرکت‌های دیگر باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرامرز اختراعی عضو کارگروه دارو و درمان در نشست خبری سوء جریانات در حوزه دارویی کشور اظهار داشت: در آمریکا 11 درصد بودجه دارویی به بیماران صعب العلاج تعلق می‌گیرد که این میزان در کشور ما 32 درصد است که تنها هزینه داروهای بسیار گرانقیمت می‌شود که مخصوص بیماران خاص و سرطانی است. بلایی که بر سر نظام دارویی آمد با باز گذاشتن فهرست دارویی به نفع داروهای گران قیمت برای بیماران صعب العلاج بود که قیمت آنها بسیار بالاتر رفت و محصولاتی مانند شیر خشک و مکمل‌ها به اسم غذا از فهرست کنار گذاشته شد.

وی افزود: طبق آمارنامه‌ها در سال 61 دارو جزو معدود کالاهایی بود که حساب و کتاب داشت. متاسفانه بعد از 5 ماهه اول سال 93 که آمارنامه منتشر شد بسیاری از اقلام وارداتی را از زیرگروه خود خارج کرده و وارد زیرگروه‌ داروهای تولید کرد تا تولید داخل را بالاتر نشان دهند و سهم واردات را پایین بیاورند که اصطلاحا به آن آمارهای پروازی می‌گویند و در این بین داروهای تحت لیسانس هم از این غائله مستثنی نبودند.

اختراعی عنوان کرد: بلایی که بر سر مردم می‌آید این است که داروهای وارداتی سهم بیماران صعب العلاج می‌شود و آنها بیش احضاری کردند و رقم فاکتور با فروشنده خارجی هماهنگ کردند تا بتوانند نرخ را در نهادهای خود هماهنگ کرده و بالاتر ببرند. به عنوان مثال داروی پلاویک که در کشور تولید کننده به قیمت یک دلار خرید و فروش می‌شود در ایران 4.2 دلار به فروش می‌رسد در حالی که در تایلند این مبلغ تنها 10 سنت است.

در ادامه این نشست محسن جلواتی مدیرعامل سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت افزود: سازمان غذا و دارو برای مقابله با برند، واردات موازی را پیش کشید با این شرط که دارو 20 درصد زیر قیمت اصلی و برند وارد گردد اما در قیمت گذاری با قیمت برند به مردم فروخته شد. برخی از شرکت‌ها با شرط واردات تکنولوژی اجازه ورود داروهای تحت لیسانس به کشور را گرفتند اما به جز کپی کاری عملی انجام نشد.

جلواتی تاکید کرد: از سال 92 تا کنون 800 قلم دارو فرار گمرکی و مالیاتی داشته‌اند که بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان برآورده می‌شود و این یعنی نقض حقوق دولت و مردم. قیمت‌گذاری‌ها در سازمان غذا و دارو باعث شده تا این سازمان به سمت چند شرکت خاص کشیده شوند که از جمله آن می‌توان به شرکت دارویی عبیدی و شرکت کپل دارو اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت در پایان خاطرنشان کرد: تا سال 92 یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت دکتر عبیدی آقای دیناروند بود و بعداز او آقای عبداللهی آمد و از هیئت مدیره خارج شد اما همچنان 25 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و همسر آقای دیناورند نیز از اعضای ناظر بر هیئت مدیره است و همین امر باعث می‌شود میزان قیمت گذاری برای شرکت عبیدی چندین برابر شرکت‌های دیگر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز