خبرگزاری کار ایران

ضرورت حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنایع غذا و نوشیدنی با نگاه سلامت محور

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۷۹۴

یک فعال و کارآفرین صنعت نوشیدنی با ابراز امیدواری نسبت به حذف مالیات بر ارزش افزوده از محصولات صنایع غذا و نوشیدنی از مسئولان امر خواست برای تصمیم‌گیری در این باره پیامدهای مثبت تجربه حذف مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای صادراتی را مورد توجه قرار دهند.

ناصر بنیادی فعال صنعت نوشیدنی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از برخی اقلام خوراکی و نوشیدنی از جمله نوشیدنی‌های سلامت گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا غذا و نوشیدنی جزو کالاهای استراتژیک تعریف شده است و همین موضوع باعث شده تا مسیر تولید این محصولات به ویژه محصولاتی که به طور مستقیم باعث افزایش سلامت جامعه می‌شوند تا حد زیادی تسهیل شود. حذف مالیات بر ارزش افزوده هم یکی از این تسهیلات است.

بنیادی با بیان اینکه وزارتخانه‌های صنعت، بهداشت و اقتصاد باید با نگاهی راهبردی و آینده نگرانه به موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنایع غذا و نوشیدنی داشته باشند، افزود:  به نظر می‌رسد این سه وزارتخانه به نوعی همگرایی نظری در این باره نزدیک شده‌اند و ممکن است اخبار منتشر شده درباره احتمال حدف مالیات بر ارزش افزوده بر مواد خوراکی و نوشیدنی یا دست کم برخی اقلام آنها ناشی از همین همگرایی نسبی باشد.

او تجربه استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی از سوی سازمان مالیاتی کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر چند اجرای این تصمیم در عمل به مشکلاتی برخورده است اما به نظر من این تصمیم درست و راهبردی انگیزه مضاعفی را برای صادرات کالاهای داخلی ایجاد کرد و همین انگیزه در میان مدت و بلند مدت بر افزایش کیفیت کالای داخلی هم تاثیر مثبت می‌گذارد زیرا تولیدکننده خودش را در بازار رقابتی جهانی می‌بیند و مجبور است برای بهبود تولید خودش تلاش روزانه داشته باشد زیرا بازار جهانی شوخی بردار نیست و با لحظه‌ای غفلت رقبای قدیمی و تازه از راه رسیده سهم بازار شما را می‌ربایند. 

بنیادی با بیان اینکه مسئولان امر باید تجربه حذف مالیات بر ارزش افزوده از صادرات را در موضوع حذف این مالیات از مواد خوراکی و نوشیدنی در نظر داشته باشند، تصریح کرد: انعطاف در سیاستگذاری‌ها یک اصل طلایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. تجربه حذف مالیات بر ارزش افزوده از صادرات به نوع دیگری در صنایع غذا و نوشیدنی قابل تکرار است. 

بنیادی با اشاره به حمایت همه جانبه دولت ترکیه از صنعت غذا و نوشیدنی این کشور گفت: با همین حمایت است که به محض بروز بحران در قطر، تاجران غذا و نوشیدنی این کشور و در کمتر از یک هفته نزدیک به 80 درصد یخچال‌ها و فروشگاه‌های قطر را قبضه می‌کنند. 

او افزود: در شرایطی که تولید کنندگان این صنایع عذا و نوشیدنی به ویژه در بخش خصوصی با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، حذف مالیات بر ارزش افزوده حکم باز کردن وزنه‌هایی سنگین از پای تولیدکنندگان را دارد و کمترین پیامدش این است که کیفیت  غذا و نوشیدنی تولید شده در کشور  افزایش خواهد یافت و ‌می‌توان پس از حدف مالیات بر ارزش افزوده این افزایش کیفیت را به عنوان یک درخواست جدی از تولید کنندگان صنایع غذا و نوشیدنی مطالبه کرد.

این کارآفرین صنعت نوشیدنی در پایان با اشاره به سختی‌های کارآفرینی در صنعت نوشیدنی از جمله هزینه‌های بالای تولید و دشواری‌های بازاریابی محصولات ایرانی در دیگر کشورها ابزار امیدواری که مسئولان و تصمیم‌گیران با نگاهی راهبردی، تجربه‎گرا، سلامت محور و جامعه محور به تصمیم سودمندی درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده از محصولات صنایع غذا و نوشیدنی برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز