خبرگزاری کار ایران

پاسخ انجمن تولیدکنندگان کاتالیست به اظهارت بهروز روزبهانی

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۱۷۵

در پی مصاحبه دکتر بهروز روزبهانی، رییس تحقیقات دانشکده نفت ابادان با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ، انجمن تولید کنندگان جاذب و کاتالیست در جوابیه‌ای به این اظهارات واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن پاسخ انجمن تولید کنندگان جاذب و کاتالیست ایران به اظهارات بهروز روزبهانی به شرح زیر است:

مدیریت محترم خبرگزاری ایلنا

خبری تحت عنوان ً تقلب در بازار کاتالیست ً به شماره 502684 در تاریخ 30/3/96 روی سایت خبری ایلنا قرار گفت که انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران به عنوان متولی این صنعت در کشور لازم می داند به منظور صیانت از دستاوردهای سالها تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر انبوهی از دانشمندان ، پژوهشگران و کارآفرینان این رشته ، فعالان که در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت های صورت گرفته از سوی کلیه نهادهای دولتی مربوطه و نیز تلاش کلیه مدیران و کارکنان زحمتکش صنایع زیرمجموعه نفت و نیز صنعت فولاد کشور که دوشادوش تولیدکنندگان داخلی کاتالیست در جهت قطع وابستگی کشور به کاتالیست و جاذب که دارای اهمیت ویژه ای در فرآیند تولید صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی و فولاد می باشد گامهای موثری برداشتند مراتب ذیل را باستحضار میرساند .

به اطلاع میرساند بازار تجارت بسیار پیچیده و بازاریابان متخصص و باتجربه می توانند در این بازار کالا بفروشند .

محقق بدون سرمایه گذاری – بکارگیری نیروی متخصص و بازاریاب مجرب نمی تواند دامنه ایده تا بازار و وصول بهاء را که بسیار وسیع – پیچیده و پر ریسک است را طی کرده و ماده حدواسطی همچون کاتالیست که استراتژیک و دانش بنیان است را بطوریکه رضایت مشتری در کیفیت و خدمات پس از فروش تامین شده باشد ، به بازار عرضه کند.

تولید کاتالیست در ایران از سال 1379 با مشارکت دانشگاه ها ، پژوهشگاه ها و بخش خصوصی شروع و پس از 7 سال تلاش در سال 1386 به تولید رسید و مصرف آن که توسط مصرف کننده سخت گیری بسیار میشد بالاخره توسط مدیران دلسوز صنایع زیر مجموعه نفت با قرارداد توانمندسازی تولیدکنندگان مورد مصرف در پالایشگاه های نفت و گاز و مجتمع های پتروشیمی از سال 1387 قرار گرفت .

در سال 1390 تولیدکنندگان اقدام به تشکیل انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران نموده که در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسیده است .

هم اکنون انجمن دارای اعضائی با توان تولید 100000 تن در سال و متجاوز از 60 نوع جاذب و کاتالیست و بکارگیری افرادی که اکثریت آنها دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی از دانشگاههای داخل و خارج میباشند و مورد مصرف و تائیدیه صنایع نفت – گاز – پالایش – پتروشیمی و فولاد میباشند را اخذ نموده است .

نمونه برداری محصولات تولیدی شرکتهای داخلی ، در اکثر موارد توسط نمایندگان پژوهشگاه صنعت نفت و نمایندگان مجتمع های مصرف کننده ، مستقیماً از خط تولید انجام شده و در پایلوتهای مجهز پژوهشگاه ، با شرایط عملیاتی ، تست شده بارگذاری گردیده و مورد تائید قرار گرفته است .

پیشرفت های حاصل شده در زمینه تولید کاتالیست در کشور به حدی رسیده که شرکت های معتبر اروپایی و آمریکایی هم اکنون به جهت بازگرداندن بازار از دست رفته خود در ایران در تلاشند با شرکت های دانش بنیان داخلی قرارداد همکاری مشترک داشته باشند . البته برخی از این شرکت های خارجی نیز با توجه به بازار از دست رفته خود ، سعی در تخریب دستاوردهای حاصل شده در راستای اقتصاد مقاومتی دارند که این مصاحبه نیز میتواند با این اهداف برنامه ریزی شده باشد .

جای تامل دارد ، در بخشی از مصاحبه عنوان شده است قرار نبود کاتالیستی در داخل کشور تولید شود و در بخشی دیگر ریشه فناوری تمامی کاتالیست ها ، آمریکایی معرفی شده است که بنظر می رسد تولید داخل انواع جاذب و کاتالیست در داخل کشور توسط دانشمندان ایرانی ، خدای ناکرده سفسطه های عوامل بازاریابی و فروش و دلالان تولیدکنندگان آمریکایی موجب شده باشد که مصاحبه شونده که ظاهراً تنها شرکتهای آمریکایی تولیدکننده را در این زمینه از هر نظر تائید مینمایند ، تحت تاثیر قرار گیرند .

یادآوری میگردد که در اسفند سال 1392 سمینار بومی سازی کاتالیست در دانشکده نفت آبادان برگزار و اینجانب بعنوان دبیر انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران در سمینار شرکت نموده و کلیه فعالیت های تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست عضو انجمن را به سمع و نظر مدعوین محترم که آقای دکتر روزبهانی یکی از فعالان برگزارکننده سمینار بوده رساندم .

هم چنین آقای دکتر روزبهانی یکی از تولیدکنندگان معتبر این انجمن را در سال 1394 مورد بازدید قرار داده و تولید 42 نوع کاتالیست را توسط این تولیدکننده مورد تائید قرار داده اند . حال چگونه است که دانش فنی تولیدکنندگان نمره زیر 10 از 100 را بنا به قضاوت ایشان اخذ مینمایند .

در حال حاضر متجاوز از 2000 نفر نخبگان دانشگاهی ، مهندسین و کارگران مستقیماً در این صنعت مشغول فعالیت هستند و حدود همین تعداد اشتغال نیز برای ساخت و تامین تجهیزات و مواد حدواسط داخلی بکار اشتغال دارند .

جای تعجب است امسال که به فرموده مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال است این چنین تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست متهم به تقلب میگردند .

از نظر اطلاع انجمن کاتالیست با مساعدت وزارت صنعت ، معدن و تجارت با واردات جاذبها و کاتالیست هائیکه تولید داخل داشته باشند کاملاً مخالف بوده و برخورد می نماید .

در پایان انتظار میرود جوابیه انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران ، در اولین فرصت در سایت خبرگزاری ایلنا قرار گیرد .

سیدعلی میرمحمدی

دبیر انجمن

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز