خبرگزاری کار ایران

خطر بیابان زایی در کمین جنگل ها و مراتع کشور

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۲۹۲

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بررسی پیامدهای بیابان زایی بسیار حائز اهمیت است و وظیفه سازمان در این زمینه بسیار سنگین است.

به گزارش ایلنا، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که امروز شنبه 27 خرداد در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، فقر را یکی از پایه‌های اصلی تخریب سرزمین و بیابان‌زایی معرفی کرد.

وی افزود: در دولت یازدهم حدود ۱۸۴ هزار و ۵۸۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی، بذرکاری، نهال‌کاری، مالچ پاشی و مدیریت روان آب انجام شد و در کنار این اقدام، برنامه‌هایی در قالب پروژه‌های ترسیب کربن، پروژه احیاء اراضی جنگلی و تخریب‌ شده با تأکید ویژه بر اراضی تحت تأثیر فرسایش بادی و خاک‌های شور (RFLDL) همچنین منارید را با همکاری سازمان‌های بین‌المللی داشتیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها خاطر نشان کرد: با جامع‌نگری مسایل مربوط به اداره سرزمین، مسایل بیابان‌زایی را به صورت ریشه‌ای و اساسی مورد بررسی قرار دهیم.

به گفته وی بر اساس آمارهایی که در کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی اعلام شده است، حدود یک ششم جمعیت جهان، سه چهارم اراضی خشک جهان و یک سوم خشکی‌های ‌جهان به مساحت ۵ میلیارد هکتار، در ۱۱۰ کشور جهان در معرض بیابان‌زایی است.

جلالی ادامه داد: این پدیده پس از تغییر اقلیم یا گرمایش جهانی و کمبود آب شیرین، به‌عنوان سومین چالش‌ اساسی مربوط به کره زمین به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در ایران بیش از ۲۰ درصد مساحت کشور تحت تاثیر پدیده بیابان‌زایی است و سرانه بیابان کشور ما نسبت به دنیا بیشتر است. سرانه هر نفر ایرانی از بیابان تقریبا چهار هزار و ۳۰۰ متر مربع است این در حالی است که در جهان سرانه هر نفر دو هزار متر مربع است.

رئیس سازمان جنگل‌ها عنوان کرد: سرانه بالای ایران در بخش بیابان، وظیفه ما را در پرداختن به این موضوع سنگین‌تر می‌کند. به این ترتیب بررسی پیامدهای بیابان‌زایی در کشور ما بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در سطح هشت میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور اقدامات خوبی برای مقابله با بیابان‌زایی انجام دادیم. برای رسیدن به نقطه تعادل نیاز داریم که در سطح هفت و نیم میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی، عملیات بیابان‌زدایی انجام دهیم.

جلالی با اشاره به آمارهای نگران کننده مهاجرت در جهان، گفت: از سال ۲۰۰۰، در جهان حدود ۱۷۳ میلیون نفر مهاجرت کردند که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۲۴۴ میلیون نفر رسید. به این ترتیب نرخ مهاجرت در جهان با رشد ۴۱ درصدی مواجه بوده است.

وی مهاجرت را نشان دهنده تخریب سرزمین، بی‌ثباتی، ناامنی غذایی و فقر دانست و افزود: جنگ از جمله موضوعات مهمی است که تخریب سرزمین و فقر را به همراه دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به نقش کشورهای استکباری در آتش افروزی و جنگ عنوان کرد: پدیده جنگ افروزی یکی از موضوعاتی است که در عراق، سوریه و یمن شاهد آن هستیم. در هر منطقه‌ای جنگی رخ دهد، طبیعت تخریب می‌شود. ایران سابقه جنگ هشت ساله را دارد و تخریب سرزمین یکی از پیامدهای منفی جنگ است.

وی با اشاره به انتخاب شعار"سرزمین ما، خانه ما، آینده ما" برای روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی امسال، یادآور شد: این شعار نشان می‌دهد که ما باید برای شناخت توانایی سرزمین خود تلاش کنیم و به ایجاد فرصت‌ها و شرایطی برای پایداری زندگی مردم در سرزمین مادری، فکر کنیم.

جلالی عنوان کرد: این امکان وجود دارد که در هر سرزمینی متناسب با شرایط اقلیمی و استعدادها، جلوی مهاجرت مردم را بگیریم. مهاجرت بی‌رویه ناشی از تغییر شرایط محیطی، حاشیه نشینی اطراف شهرها را تشدید کرده و مشکلات عدیده‌ای برای دولت‌ها ایجاد می‌کند.

وی ضمن قدردانی از گری لوئیس به عنوان نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در ایران، گفت: سازمان جنگل‌ها با همکاری این نهاد بین‌المللی، یک و نیم میلیون هکتار از عرصه‌های کشور را با مشارکت مردم و از طریق توانمندسازی مردم، تحت پوشش برنامه‌های زیربنایی و راهبردی قرار داده است.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، ایران در این پروژه‌های بین‌المللی با تکیه بر استعدادها و توانمندی منطقه، پتانسیل‌های موجود در آنها را به بالفعل کرده و از پیامدهای ناشی از بیابان‌زایی پیشگیری کرده است.

وی پروژه ترسیب کربن به عنوان پروژه‌ای بین‌المللی را یکی از برنامه‌های بسیار موفق سازمان جنگل‌ها توصیف کرد و افزود: با استفاده از الگوی این پروژه، مدیریت جامع حوضه‌های آبریز در ایران را با تکیه بر مشارکت مردم و انسجام سازمانی، همچنین بهره‌گیری از توان و ظرفیت همه ساکنان حوضه‌های آبریز در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار داده‌ایم.

جلالی اضافه کرد: پروژه ترسیب کربن علاوه بر فقر زدایی، رشد اقتصادی مردم محلی را نیز به همراه داشته و به گواه کارشناسان سازمان ملل در بازدیدهایی که از مناطق مختلف کشور داشته‌اند، این پروژه بسیار موفق بوده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز