خبرگزاری کار ایران

برداشت 200 تن گل محمدی تا پایان فصل

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۳۵۶

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت گل محمدی از اوایل خرداد شروع شده و طبق پیش بینی تا پایان فصل بالغ بر 200 تن از این محصول برداشت خواهد شد.

به گزارش ایلنا از ارومیه، عبداله فتح اله زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در استان حدود 80 هکتار است، اظهار کرد: برداشت این محصول از اوایل خرداد در استان شروع شده که پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از 200تن گل تر برداشت شود. این میزان در مقایسه با سالهای قبل افزایش چشمگیری داشته است.

فتح اله زاده با اشاره به اینکه ارقام گل محمدی موجود در استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد هستند، خاطر نشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت با 40 هکتار مربوط به خوی و بعد از آن با 20 هکتار مربوط به ارومیه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: حدود 40 درصد از محصول تولیدی به سایر شهرستانها صادر و 40 درصد جذب صنایع تبدیلی استان و بقیه در کارگاه‌های خانگی تبدیل به گلاب و مربا می شوند.

وی رویکرد سازمان را در جهت ترویج و توسعه سطح زیر کشت این محصول به لحاظ مصرف کم آب این محصول در مقایسه با سایر محصولات باغی عنوان کرد و افزود: بدین منظور حمایت های لازم برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوزه دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی جهت بهبود تولید انجام می شود.

این مسئول تصریح کرد: بدلیل کم توقع بودن نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده، خود را با شرایط نامساعد وفق داده و با بهبود بافت خاک از تخریب اراضی ملی جلوگیری نماید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توسعه کشت گل محمدی با دارا بودن مزایایی از جمله مقاومت به خشکی و شرایط نامساعد محیطی، ایجاد اشتغال، وجود بازارهای مطمئن جهت صادارت گلاب و اسانس، نزدیکی به بازارهای مصرف کشورهای خلیج فارس، جلوگیری از فرسایش خاک و وجود کارخانجات صنایع تبدیلی جهت خرید محصول تولیدی در داخل کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

گل محمدی به عنوان مهم ترین گونه معطر در مناطق مختلف ایران از جمله استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان و ... سابقه کشت دارد و از همین رو ایرانیان نخستین کسانی هستند که از گذشته های دور به ویژگیهای خوراکی و درمانی گل محمد پی برده و از ان در صنایع غذایی و آشامیدنی شامل انواع اشامیدنی ها و شیرینی جات، پودینگ، ژله ها، دسرها، مربا، و گل ارایی و ... استفاده کرده اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز